استانی 16:03 - 02 تیر 1397
معاون رئیس کل دادگستری‌ قم:
‌معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم گفت: 79 درصد از پرونده های ارجاعی به شورای حل اختلاف قم با ورود افراد کارشناس منجر به مصالحه می‌شود.

قوه قضائیه در برخورد با دانه درشت‌ها وامدار کسی نیست

‌به گزارش‌ ایسنا، سید حمید اسماعیلی ظهر امروز در نشست خبری مسئولین دستگاه قضایی استان قم در سالن اجتماعات دادگستری با گرامیداشت هفته قوه قضائیه عنوان کرد: مهم ترین رسالت این قوه اجرا و اعتلای عدالت است و قوه قضائیه در این باره وظایف سنگینی بر عهده دارد.



معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم افزود: پیشگیری یکی از مهم‌ترین وظایف قوه قضائیه است، چرا که هزینه کمتر و اثر بیشتری دارد.



وی تصریح کرد: کاهش آمار زندانیان یکی از رویکردهای مهم در قوه قضائیه است و فردی که وارد زندان می‌شود خود و خانواده‌اش دچار آسیب‌های جدی می‌شود که جبران ناپذیر است، در واقع زندان در همه جا کارگشای مشکلات نیست.



اسماعیلی بیان کرد: گاهی مانند جراح باید در مرحله آخر دست به جراحی زد، از این رو با روش‌های مختلف به ویژه جایگزینی مجازات‌های دیگر به جای حبس در جهت کاهش آماز زندانیان گام‌هایی برداشته‌ایم.



وی خاطرنشان کرد: از اقدامات مهم قوه قضائیه ایجاد فضای امن برای خانواده‌های زندانیان و سرمایه گذاری بر ستاد دیه در جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد است.



معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم ادامه داد: طلاق و جدایی یکی از آسیب‌های مهم در جامعه است که در این راستا تلاش کرده‌ایم با ایجاد مشاوره‌های خانوادگی و آسیب شناسی و حل مشکلات آسیب زا و شناسایی ناهنجاری‌ها از بروز طلاق جلوگیری کنیم.



وی گفت: آمار خوبی در مراکز مشاوره‌های استان قم وجود دارد که بسیاری از آسیب‌ها به خوبی شناسایی و بسیاری از پرونده‌ها به مصالحه کشیده شده است.



اسماعیلی افزود: شورای حل اختلاف با ورود به بسیاری از پرونده‌های قضایی در جهت کاهش تشکیل پرونده‌ها سهم بسزایی داشته است، به طوری 79 درصد از پرونده‌ها به مصالحه کشیده می‌شود.



وی تصریح کرد: به روزرسانی اطلاعات حقوقی و قانونی قضات یکی از مهم ترین رویکردهای قوه قضائیه است، قضات باید به علم روز مجهز باشند، چرا که نمی‌توان بر مبنای اطلاعات سال‌های قبل به قضاوت بپردازند، از این رو طبق علم روز و قوانین دنیا آموزش‌های ضمن خدمت را ارائه می‌دهیم.



معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم عنوان کرد: آموزش دقیق ضابطین قضایی نیز یکی از اقداماتی است که در این مسیر ضابطین آگاه و عالم تربیت می‌شوند تا در تشکیل پرونده و رسیدن به مرحله دادرسی بتوانند گزارش‌های عالمانه و ریشه داری ارائه کنند.



قوه قضائیه در برخورد با دانه درشت‌ها، وامدار کسی نیست



وی در ادامه اظهار کرد: قوه قضائیه در برخورد قاطعانه با مفسدان دانه درشت و متخلفان سرشناس و شناخته شده از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.



اسماعیلی تصریح کرد: شورای حل اختلاف از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در قم بهره گرفته، به گونه‌ای که از 600 عضو شورای حل اختلاف دارای تحصیلات لیسانس حقوق تا دکترا بیش از 140 نفر را روحانیون تشکیل می‌دهند.



وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 8 مجموعه شورای حل اختلاف در استان قم فعال است و شعبات حل اختلاف به دعاوی تا 20 میلیون تومان رسیدگی می‌کنند.



معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم گفت: مردم از قوه قضائیه انتظار دارند که مانند امام علی(ع) در تحقق عدالت رفتار کنند، برای قانون محاکمه افراد سرشناس و دانه درشت با مردم عادی تفاوتی ندارد و در این راستا وام دار هیچ کس نیست و با قاطعیت رفتار می‌کنیم.



اسماعیلی اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی در حل و فصل پرونده‌ها در قم وجود دارد که از آن استفاده می‌کنیم و با کارشناسی دقیق پرونده‌ها تلاش می‌شود در کوتاه ترین زمان به بررسی پرداخته شود.



وی افزود: واحدهای کنترل دادخواست را با حضور 5 کارشناس قوه قضائیه راه‌اندازی کرده‌ایم تا با بررسی جزئیات پرونده‌ها به شعبه ارجاع شود.



معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم متذکر شد: شورای حل اختلاف در قم با کمترین امکانات و کمبود فضای مناسب و حقوق بسیار پایین برای نیروها مواجه است و امیدواریم در این زمینه مشکلات فعلی رفع گردد.



وی گفت: با مدیریت افراد در دادگاه‌های عمومی و شورای حل اختلاف ورودی‌ها کاهش یافته است. ورودی شورای حل اختلاف در سال گذشته روزانه بین 250 تا 300 پرونده بوده که با مدیریت‌های اتخاذ شده امروز ورودی به 125 پرونده در روز تقلیل یافته است.



اسماعیلی افزود: همچنین در دادگاه‌های خانواده با مدیریت افراد ورودی پرونده ها 25 درصد کاهش یافته است که این‌ها در کاهش ناهنجاری‌ها اثرگذار است، حتی ورودی پرونده‌ها در بحث پیشگیری و فرهنگی کاهش یافته است. در جامعه اسلامی نباید شاهد افزایش پرودنده های قضایی باشیم.

کودک‌آزاری در قم صفر است

وی تصریح کرد: خوشبختانه کودک آزاری در قم صفر است و در برخی از پرونده‌ها تنها ادعای کودک آزاری در بین زوجین بعد از طلاق درج می‌شود که در بسیاری از موارد اثبات نمی‌گردد.



معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم بیان کرد: در بحث جرائم خشن نیز پرونده‌های محدودی وجود دارد.



وی خاطرنشان کرد: شرایط فرهنگی و دینی در قم موجب می‌شود بسیاری از جرائم در قم انجام نشود، ما از گزارش‌های مردمی در مقابله با ناهنجاری‌ها استقبال می‌کنیم و افراد می‌توانند در این باره گزارش‌های خود را در سامانه سجام ارائه دهند.



انتهای پیام


9819790
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است