فرهنگی‌هنری 20:28 - 31 تیر 1397
«نمی‌توان گفت همه رسانه‌ها تخریب‌گر یا متملق هستند بلکه باید گفت بخشی از رسانه‌ها اینطورند یا غلو می‌کنند. بعضی وقت‌ها غلو مثبت یا منفی است. در واقع مهمترین نقش رسانه‌ها، بخشی از ملت‌سازی و جامعه‌سازی است و هدایت جامعه را رسانه باید بداند.» این صحبت‌ها در سومین نشست «رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد» عنوان شده است.

افکار بد در شبکه رسانه‌ای کشور عالب است

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سومین نشست از سلسله نشست‌های «رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد» امروز (۳۱ تیرماه) با حضور بیژن مقدم روزنامه‌نگار پیشکسوت و مدیر مسؤول سایت الف، سید حمید کلانتری معاون امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت،  محمد مهاجری سردبیر خبرآنلاین و جمعی از فعالان حوزه رسانه‌ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در اقناع افکار عمومی از رسانه‌ها درست بهره ببریم

بیژن مقدم در ابتدای نشست با طرح این پرسش که چرا روابط عمومی‌ها روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، گفت: اولین موضوع، پدیده انباشت مساله است. در گذشته با تک مساله‌ها مواجه بودیم اما در حال حاضر با مجموعه‌ای از مسایل مواجهیم که حل کردن آن‌ها بسیار سخت شده است. نکته بعدی غافلگیری درباره فعالیت شبکه فعال مجازی است، در حقیقت ما غافلگیر شده‌ایم و در این فضا باید هنر را در اقناع به کار گیریم نه اینکه به ابهامات اضافه کنیم.

این روزنامه نگار تاکید کرد: برای اقناع افکار عمومی بهترین کار این است که هیچ بخشی کارآمدی خود را به دیگری واگذار نکند. هر دستگاهی در هر جایی که مسؤولیت دارد اگر تصمیم بگیرد حوزه خود را اصلاح کند، یک انتخاب و یک انقلاب است. تا زمانی که مساله کارآمدی حل نشود، با ذائقه تلخ مردم مواجهیم. همچنین در اقناع افکار عمومی، باید از رسانه‌ها درست بهره گرفت. رسانه باید همراهی کند و باید توجیه باشد و خودش کارش را انجام دهد. وقتی دستمان پرباشد و کارآمدی داشته باشیم، می‌توانیم این کارها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

او با بیان اینکه در انعکاس خبر خوب ضعف داریم، گفت: غلبه افکار بد را در شبکه رسانه‌ای کشور شاهدیم و در انعکاس خبر خوب، شکار و فهم آن دچار مشکل هستیم.

مدیر مسؤول سایت الف با انتقاد از موضوع «هر شهروند یک خبرنگار» بیان کرد: وقتی می‌گوییم هر شهروند یک خبرنگار، یعنی همه می‌توانند خبرنگار باشند در حالی که هیچ چیز را آموزش ندیده‌اند. در واقع اخباری که منتشر می‌شود منبع ندارد، چون اصلا آموزش وجود نداشته است. اطلاعات ناقص است و معمولاً بی‌شناسنامه و بی‌هویت هستند.

مقدم افزود: شبکه‌های مجازی اذعان دارند که خواستار شفافیت هستند در حالی که کسی حاضر نیست بگوید مالک آن من هستم و پاسخگو خواهم بود. تغییر ذائقه مخاطب در این شبکه‌ها به بدترین شکل صورت گرفته است. 

او اظهار کرد: اقبال به روزنامه خوانی و کتاب از بین رفته چون شبکه‌های اجتماعی ما را سطحی کرده و حوصله را از ما گرفته است. یک مطلب در صفحه موبایل بسیار کوتاه منتشر می‌شود. این متن کوتاه چه دانشی اضافه می‌کند؟ البته چه بسا خودمان این را خواسته‌ایم.

مرزهای باریک بین شفافیت و افشاگری مشخص نشده است

علیرضا معزی در ادامه نشست با بیان اینکه وظیفه دولت ایجاد شفافیت و گزارش‌دهی به مردم است، خاطرنشان کرد: اساساً شفافیت در کشور با دولت تدبیر و امید شروع می‌شود و مرزهای باریک بین شفافیت و افشاگری مشخص نشده و کنشگران ارتباطی دولت و روزنامه‌نگاران باید این مساله را دنبال کنند. 

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه تفاوت بین تلقی دولتمردان و نظر مردم از رسانه بسیار متفاوت است، پرداختن به مساله رسانه در کشور را ضروری دانست و گفت: دولت‌های توسعه‌یافته، دولت‌های دارای نظام ارتباطی سامان یافته هستند که بر اساس اهداف، ضروریات، مقتضیات و هنجارها، رابطه شکل می‌گیرد و نحوه ارتباط با احزاب، گروه‌ها و مردم مشخص می‌شود و سامان رسانه‌ای دولت برای ارتباط برقرار کردن با مردم، با این اقتضائات تعریف می‌شود. 

او با اشاره به نظام‌های رسانه‌ای ۴ دولت ایران پس از جنگ تحمیلی یادآورشد: در یک سامان ارتباطی، به صورت عینی و تجربی می‌توان دو شکل ارتباطی را دید. یکی مربوط به دولت به صورت رسمی است که باید دنبال شود. یکی مبحث اطلاع رسانی و اطلاعات به مثابه خدمات دولت به مردم است که مدیریت افکار عمومی برای برندسازی دولت در این قالب می‌گنجد. 

معزی منظور از تیم اطلاع رسانی دولت را اطلاع رسانی رسمی دولت و ارائه اطلاعات به مثابه خدمت دولت و مدیریت افکار عمومی به عنوان برند دولت دانست و تصریح کرد: کنش سیاسی دولت نباید توسط دولت دنبال شود. هر گاه دولت خود را درگیر این بحث کرده، از نیازهای مردم دور شده است.

او با بیان اینکه سایت‌های دولت عمدتاً خبری هستند، گفت: ما اطلاعات را به مردم در قالب خبر می‌دهیم، در صورتی که اطلاعات تعریف مجزایی از خبر دارد. در بسیاری از کشورها اطلاعات درباره خدمات داده می‌شود ولی در ایران، اخباری ارائه می‌شود که عمدتا فرد محور هستند. 

رسانه باید نبض جامعه باشد

سپس معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مرحوم آیت الله طالقانی در یک نماز جمعه آیه‌ای خواندند که در خاطرم مانده است. اگر با قومی دشمنی دارید شما از مسیر تقوا و عدالت خارج نشوید، عدالت را رعایت کنید. مشکل ما اینجاست که از عدالت خارج می شویم.

سید حمید کلانتری درباره وضعیت رسانه‌ها اظهار کرد: نمی‌توان گفت همه رسانه‌ها تخریب‌گر یا متملق هستند بلکه باید گفت بخشی از رسانه‌ها اینطورند یا غلو می‌کنند. بعضی وقت‌ها غلو مثبت یا منفی است. مهمترین نقش رسانه‌ها، بخشی از ملت‌سازی و جامعه سازی است و هدایت جامعه را رسانه باید بداند.

او ادامه داد: باید احساس شود که رسانه نبض جامعه است و نقاط قوت و ضعف را می‌گوید و رسانه باید اعتدال را رعایت کند. اخلاق رسانه‌ای رعایت نمی‌شود و اخلاق رسانه‌ای یعنی انصاف و عدالت؛ یعنی صداقت داشته باشیم اما بعضی جاها دروغ می‌گوییم و مسلمانی را کنار گذاشته‌ایم. 

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در نقل قول‌ها باید امانت رعایت شود، گفت: برخی رسانه‌ها خلاف واقع را می‌گویند. نقد عادلانه باید باشد و باید از گسترش نفاق، تملق و چاپلوسی در جامعه پرهیز شود. از رسانه‌ای که کار کارشناسی می‌کند، باید تقدیر شود. برخی روزنامه‌ها را می‌خوانیم و در جمع‌بندی، به راهکار و نگرش مثبت می‌رسیم. 

او تصریح کرد: با همه دلمشغولی‌ها، باید وحدت ملی را گسترش دهیم و کاری کنیم اعتماد و امید مردم توسعه یابد. حتما باید نقد وجود داشته باشد. اگر مسؤولی بد عمل کرد باید به او نقد کرد ولی نباید همه را به یک چوب راند.

کلانتری با بیان اینکه ما با هر گونه فساد و رشوه و سوءاستفاده مخالفیم، اظهار کرد: سعی می‌کنیم تخلف در تعاونی‌ها نباشد، سعی در اصلاح رفتار این‌ها داریم ولی فضا آنقدر مشوش می‌شود که هر کسی غیر از آن حرف بزند، به فرصت طلبی و وابستگی متهم می‌شود. بیاییم فضایی به وجود بیاوریم که سره از ناسره جدا شود و مردم احساس کنند، می‌توانند تنویر افکار عمومی را داشته باشند. 

او در پایان سخنانش گفت: یکی از مسائل مهم، مرز بندی بین رسانه و فضای مجازی است. مرزبندی نشدن فضای مجازی مشکل ساز است. بسیاری از اوقات مردم به اخبار فضای مجازی اهمیت نمی‌دهند اما به روزنامه‌هایی که نظارت می‌شود، اعتماد بیشتری دارند چون نظارت می‌شود و قابل پیگیری است.

ادامه دارد


9850261
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است