اقتصادی 05:41 - 09 آذر 1394
مدیر امور اوپک وزارت نفت در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد
مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گفت: حتی کشورهای نزدیک و همراه عربستان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت نفت بسیار پایین است و ممکن است اوپک سهم خود را در بازار از دست بدهد.

نارضایتی هم‌پیمانان عربستان از قیمت نفت

مهدی عسلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این سوال که واکنش بازار نفت به بازگشت نفت ایران به بازار پس از تحریم‌ها چه خواهد بود، با اشاره به این‌که بازار نفت پیش از ورود ایران واکنش‌های خود را به بازگشت به ایران به این بازار نشان داده است، خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که وزیر نفت حدود شش ماه قبل این موضوع را اعلام کرده است اگر بازار نفت واکنشی می‌خواست نشان دهد تا به حال نشان داده بود.

وی در این باره تصریح کرد: الان تولید نفت در آمریکا به تدریج دارد کاسته می‌شود و طبق گزارش‌ها در ماه گذشته نسبت به جولای سال قبل تولید آمریکا 90 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است.

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با بیان این‌که به نظر می‌رسد با ورود ایران، عربستان و عراق نیز در کوتاه‌مدت بتوانند خیلی بالاتر از سقف خود تولید کند، خاطر نشان کرد: روسیه نیز در سقف تولید خد احتمالا باقی می‌ماند و تنها کشوری که در یکسال آینده می‌تواند سقف تولید‌اش را یک میلیون بشکه افزایش دهد، ایران است.

عسلی با اشاره به این‌که طبق پیش‌بینی‌ها تقاضا در سال آینده 1.2 میلیون بشکه افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: این در حالی است که در زمینه‌ی عرضه غیر از ایران اگر سایر کشورها تولید خود را 600 تا 700 هزار بشکه نیز افزایش دهند باز هم تولید از تقاضا پیشی نمی‌گیرد.

وی در این باره توضیح داد: اگر ایران در ابتدا 500 هزار بشکه نفت تولید خود را افزایش دهد و سپس به تدریج 500 هزار بشکه دیگر به تولید‌اش بیفزاید با توجه به 600 یا 700 هزار بشکه تولید بیشتر دیگر کشورها باز هم نسبت به افزایش تقاضا عرضه جلوتر نمی‌رود.

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به این‌که طبق فرمول بالا بازگشت ایران نمی‌تواند در بازار نفت تاثیر منفی بگذارد، ادامه داد: به این دلیل است که قبلا بازگشت ایران اعلام شده و اگر قرار بود تاثیر روانی داشته باشد این تاثیر گذاشته شده است مخصوصا اگر کشورهای اوپک به سقف تعیین شده خود پایبند باشند، قیمت‌های جهانی نفت به سمت بالا بر می‌گردند.

عسلی درباره این‌که چقدر امکان دارد کشورهای عضو اوپک به سمت سقف تعیین شده بازگردند، با اشاره به این امر بعید است، گفت: با این حال عربستان نیز به اندازه کافی از قیمت‌های پایین نفت آسیب دیده به خصوص که در حال حاضر کسری بودجه دارند و باید انعطاف‌پذیرتر باشد، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که هر 12 عضو اوپک بر کاهش سقف خود توافق کنند چون این امر خیلی مشکل است.

وی ضمن اشاره به اینکه کشورهای عضو اوپک اعلام کرده‌اند که باید به بازار اجاز داده شود که خود قیمت‌ها را تعیین کند، خاطرنشان کرد:‌ با این حال احساس می‌شود که کشورهای همراه عربستان مثل قطر نیز واقعا از پایین بودن قیمت نفت شکایت می‌کنند.

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفتدر ایناره به گفتگوی یکی از وزارای این کشورها با وزیر نفت ایران اشاره کرد و افزود: این وزیر اظهار کرده است که همه چیز در بازار نفت خوب است به غیر از قیمت‌ها و این درحالی است که این کشور یکی از همراهان عربستان است، و زنگنه نیز پاسخ داد حتما شما خود این کار را کرده‌اید.

عسلی ادامه داد: این کشورها ابتدا فکر می‌کردند با گذشت 6 ماه قیمت ها به حالت سابق برمی‌گردد و آن‌ها سهم بازار را نیز خواهند داشت اما دیدند که یک سال گژذشته و این اتفاق نیافتاده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین کم کم دارند به این فکر می‌افتند که دائما کارایی چاه‌های آمریکا در حال افزایش است و بنابراین ممکن است اوپک سهم خود را از دست بدهد و قیمت‌ها نیز برنگردد.

انتهای پیام


7447269
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است