بین‌الملل 03:20 - 01 مهر 1393
روزنامه روسی وزگلاد:
کارشناسان دانشگاه روابط بین الملل مسکو معتقدند که صلح در اوکراین بیش از همه به نفع رئیس‌جمهوری پروشنکو است، ولی حزب جنگ در کی‌یف خواهان صلح نیست، ضمن اینکه «اوکراین مشکل دار» بیشتر به نفع آمریکاست.

آمریکا می‌خواهد اوکراین را به خط مقدم جبهه ضدروسیه بدل کند/واشنگتن در شرایط دشواری قرار دارد

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، وزارت امور خارجه روسیه هیچ وجه مشترکی بین اظهارات پرطمطراق «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین در واشنگتن و توافقنامه مینسک پیدا نکرده و تاکید کرده است که حزب جنگ در کی‌یف بسیار قدرتمند بوده و مانع از اجرای این توافقات می‌شود. ضمن اینکه از سوی پروشنکو بعد از بازگشت از آمریکا هم اظهارات جدیدی، دقیقا برخلاف توافقات مینسک شنیده شده است. کارشناسان بر این عقیده‌اند که برغم آنکه صلح در شرق اوکراین بیش از همه مورد نیاز خود پروشنکو است، به نظر می‌رسد چانه زنی‌ها در این خصوص برای مدت‌ها همچنان ادامه داشته و مناطق شرقی اوکراین به این زودی رنگ صلح را نخواهد دید.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است که مقامات مسکو علائم غیردوستانه و معناداری که از سوی رئیس جمهوری اوکراین در جریان سفرش به واشنگتن ارسال شده، را به خوبی مورد توجه قرار داده است که دقیقا برخلاف توافقاتی است که بین طرفین درگیری در مینسک، پایتخت بلاروس صورت گرفته است..

ریابکوف یادآور شده که واضح است که نه مقامات کی‌یف و نه واشنگتن علاقه‌ای ندارند که اقدامات صلح جویانه در جریان مذاکرات تماس اوکراین ادامه یافته و نتیجه بخش باشند.

این در حالی است که اظهارات پرطمطراق پروشنکو بعد از بازگشت وی از آمریکا نیز همچنان ادامه داشته و وی یکشنبه شب نیز در یک مصاحبه تلویزیونی مناطق تحت کنترل نیروهای استقلال طلب در استان‌های دونتسک و لوهانسک را متعلق به اوکراین خوانده و تاکید کرد که قصد ندارد برغم خواسته مردم ساکن این مناطق، آنها را از دست بدهد. وی در عین حال هشدار داد که در صورت عدم موفقیت طرح صلحش، عملیات نظامی تا پیروزی کامل ادامه خواهد داشت.

پروشنکو در همین رابطه اذعان نمود که از هم اکنون تسلیحات نظامی مورد نیاز ارتش را از کشورهای غربی، ازجمله آمریکا دریافت کرده است.

این اظهارات در حالی است که «الکساندر تورچینوف» رئیس پارلمان اعلای اوکراین نیز تاکید کرده که باور نمی‌کند روسیه حاضر به حل و فصل اوضاع در مناطق دونتسک و لوهانسک از راه‌های مسالمت آمیز شود و به همین دلیل باید از زمان بدست آمده در نتیجه آتش‌بس برای تقویت توان نظامی ارتش و آمادگی ضربات نابودکننده به نیروهای استقلال طلب استفاده کرد.

«کریل کوکتیش» کارشناس و عضو دفتر نظریات سیاسی در دانشگاه روابط بین الملل مسکو معتقد است: «پروشنکو اظهارات ضد و نقیضی دارد. وی مواضع خویش را هر بار تغییر داده و اظهارات وی در واشنگتن و بعد از بازگشتش از آمریکا گویای تمایل وی برای ادامه مناقشه نظامی در شرق اوکراین است. ضمن اینکه اوکراین دارای مشکلات حل نشده به مراتب بیشتر به نفع مقامات واشنگتن است.»

این کارشناس در ادامه یادآور شد: «دستیابی به صلح در شرق کشور در حقیقت به نفع پروشنکو است و او خواهد توانست بعنوان رئیس جمهوری موفق به کار خود ادامه دهد. ولی حزب جنگ در کی‌یف که افرادی تندرو در راس آن هستند، مانند بلوک یولیا تیموشنکو و یا «جبهه ملی» تمایلی برای موفقیت طرح صلح در شرق اوکراین ندارند.»

به عقیده وی، تا زمانی که اظهارات مقامات رسمی اوکراین در مورد تقویت توان نظامی ارتش و یا امکان لغو و جدی نگرفتن قانون مربوط به «وضعیت خاص مناطق دونتسک و لوهانسک» ادامه داشته باشد، درگیری‌های نظامی ، هر زمان ممکن است بطور کامل از سر گرفته شود.

«میخائیل الکساندروف» استاد امور بین الملل این دانشگاه هم در این رابطه گفته است: «گزینه «جنگ گرم» از ابتدا در برنامه‌های آمریکا برای اوکراین مورد نظر بود. آمریکایی‌ها می‌خواهند اوکراین را به کشوری کاملا ضد روسی تبدیل کرده و سپس به تجهیز نظامی و تقویت آن بعنوان خط مقدم جبهه ضد روسی بپردازند. هدف آنها از اجرای این طرح فلج کردن اقدامات روسیه در حوزه نفوذ جمهوری‌های شوروی سابق و در ابعاد گستره تر در کل جهان است.

البته به عقیده وی، رهبران روسیه  توانستند این نقشه را شکست داده و در حال حاضر آمریکا در شرایط دشواری قرار گرفته است. الکساندروف تاکید کرد: «اکنون اگر واشنگتن به اوکراین کمک نظامی کند، این کشور را به طرف جنگ با روسیه سوق داده و آشکارا واشنگتن چنین چیزی را نمی‌خواهد. این در حالی است که پروشنکو تلاش دارد تا جای ممکن از آمریکا کمک نظامی و حمایت سیاسی بدست آورد و در این راستا همواره بر مقامات واشنگتن فشار می آورد، ولی دولت آمریکا سعی دارد این مسئله را به تعویق بیاندازند، برای اینکه کمک نظامی مستقیم آمریکا به اوکراین، اکنون به نفع واشنگتن نیست.»


4774584
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس مالزی از دستگیری فردی با تابعیت دوگانه فرانسوی ـ اسرائیلی خبر داد که قصد داشت دفتر حماس در مالزی را مورد حمله تروریستی قرار دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد پاسخ محکم ایران به رژیم صهیونیستی، امت اسلام را بیدار کرد و نشان داد رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهوری مصر، امروز (چهارشنبه) درباره عواقب هر گونه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح واقع در جنوب نوار غزه هشدار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه ترکیه از آمریکا به دلیل استاندارد‌های دوگانه پیرامون جنایات رژیم صهیونیستی در غزه انتقاد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام آگاه آمریکایی از ارسال موشک‌های دوربرد این کشور به اوکراین به صورت مخفیانه خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دادستانی آلمان ۷ تبعه خارجی را متهم به ارتباط با گروه تروریستی داعش خراسان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اعتراض‌ها در دانشگاه‌های آمریکا برای پایان دادن به جنگ اسرائیل در غزه و ارسال سلاح به این رژیم به رغم سرکوب پلیس همچنان ادامه دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقامات صهیونیست از آمادگی ارتش این رژیم به منظور تخلیه رفح و حمله به مواضع حماس خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ترکیه بار دیگر از رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه انتقاد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش رژیم صهیونیستی دو تیپ خود را از مرز‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی به نوار غزه فراخواند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است