فرهنگی‌هنری 01:30 - 01 اردیبهشت 1393
در حالی روز گذشته نخستین نمایشگاه مد و لباس دانشجویی پرنیان برگزار شد که دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تاکید می‌کند که قصد آنها ارائه الگوست و اصلا نمی‌خواهند یک لباس فرم برای دانشجویان طراحی کنند.

ساماندهی مد و لباس در دانشگاه‌ها

به گزارش جام جم، چند سالی است که اجرای طرح پرنیان از سوی بنیاد مد و لباس و با همکاری و همراهی معاونت فرهنگی وزارت علوم و فناوری در حال پیگیری است. این طرح با تمام فراز و نشیب هایی که تاکنون داشته روز گذشته نخستین نمایشگاه خود را در دانشگاه الزهرا برگزار کرد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره این برنامه به جام جم می گوید: طرح پرنیان با هدف ارائه الگو در حوزه لباس دانشجویی برنامه ریزی شده است. از ابتدا بنا بود این طرح را با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت علوم پیش برده و فضا را برای اجرایی کردن آن فراهم کنیم.

او ادامه می دهد: خوشحالم که اولین نمونه اجرایی این طرح روز گذشته در دانشگاه الزهرا به بهره برداری رسید و به مجموع اتفاقات این نمایشگاه امیدوارم.

قبادی اظهار می کند: ما متوجه برخی خلأها در این طرح بودیم و سعی کردیم با بررسی، آنها را حل کنیم. اکنون سندطرح جامع پرنیان را را تدوین کرده ایم البته قبلا هم این سند طراحی شده بود اما جامعیت نداشت. به همین دلیل طی چند ماه گذشته آن را دوباره بررسی و تدوین کردیم.

او می گوید: ما با گذشت چند سال از این طرح تصمیم گرفتیم آن را کمی محتوایی تر بررسی و مدل دیگری هم تجربه کنیم. بنابراین مد و لباس دانشجویی را در مجموعه جشنواره مد و لباس فجر قرار دادیم و در جشنواره سال 92 این بخش را داشتیم. در پایان جشنواره هم برگزیدگان بخش دانشجویی به عنوان برگزیده معرفی شدند و در برنامه روز گذشته در دانشگاه الزهرا از آنها رونمایی شد. او می افزاید: ما قصد داریم نمونه های موفق را با نظر و نگاه دانشجویان انتخاب کنیم و این طرح به دنبال پاسخ به نیاز به وجود آمده است.

ورود بخش خصوصی به پرنیان

از دیگر نکات برگزاری این برنامه ورود بخش خصوصی به کار بود. قبادی درباره این اتفاق این گونه توضیح می دهد: در برنامه روز گذشته بخش خصوصی مجری کار بود و ما مهمان دانشگاه الزهرا بودیم. البته حضور بخش خصوصی دلیل دیگری هم دارد. این بخش برگزیده های مدل های دانشجویی فجر را به نمایش گذاشته تا دانشجویان درباره آنها نظر بدهند و بخش خصوصی وارد تولید انبوه برای این لباس ها شود.

پرنیان، نخستین قدم محکم خود را روز گذشته برداشته است، اما با این حال هنوز هم بسیاری از نکات برای دانشجویان و دیگر افراد جامعه مبهم است. قبادی اما با توضیحات خود سعی می کند از میزان این ابهام بکاهد.

او می گوید: ما قصد داریم لباسی را به عنوان لباس دانشگاهی طراحی کنیم که چند ویژگی را داشته باشد؛ اول این که منطبق بر اصول دینی و ملی جامعه ما باشد. دوم این که الگویی مناسب را براساس چارچوب های قانونی کشور ارائه کند. سوم این که علاوه بر حفظ متانت و زیبایی، راحت و کاربردی باشد و دانشجویان به استفاده از آنها تمایل پیدا کنند.

تفاوت های لباس فرم و لباس کاربردی

اما طرح پرنیان در نهایت به دنبال اجرای چه چیزی است؟ آیا قرار است با اجرایی شدن و شکل گیری کامل آن دانشجویان دانشگاه ها لباس های متحدالشکل بپوشند یا خیر؟ این موضوع از همان زمانی که مطرح شده تاکنون ناراحتی، اعتراض و گاه انتقاد دانشجویان را همراه داشته است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در این باره اظهار می کند: به هیچ عنوان نگاه ما طرح لباس فرم نیست. ما می خواهیم لباس کاربردی را برای دانشجویان طراحی کنیم و در این طراحی سلیقه خود آنها را هم مدنظر قرار دهیم. تنوع، رنگارنگی و تکثر طرح ها از جمله مواردی است که ما در طراحی این لباس ها به آنها اهمیت می دهیم و همین موارد نشان می دهد مساله طراحی لباس فرم نیست.

ما لباس های گوناگونی برای مهمانی شب، عصرانه، اداری و... داریم. آیا هدف این است که لباسی خاص دانشگاه طراحی شود؟ وقتی این سوال را با قبادی مطرح می کنیم، پاسخ می دهد: دقیقا هدف ما همین است. فکر می کنم بهترین مثال را مطرح کردید. ما قصد داریم الگویی برای نحوه پوشش در دانشگاه ارائه کنیم.

آقایان به پرنیان می پیوندند

سوال دیگر، اما این است که آیا طرح پرنیان مختص خانم هاست یا آقایان را هم شامل می شود؟ قبادی در این باره می گوید: ما فعلا این طرح را صرف نظر از جنسیت مطرح کرده و در حال پیگیری و اجرای آن هستیم. اما پیشنهادهایی داشته ایم و در نمایشگاه هایی که از مد و لباس آقایان برگزار کرده ایم، این قابلیت را دیده ایم که در بخش مردان نیز طرح پرنیان را اجرایی کنیم. او در پایان تاکید می کند: هر دانشگاهی که برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کند، با او همکاری خواهیم کرد.


3533040
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است