استانی 09:59 - 28 شهریور 1397

چهل‌منبری؛ آئین عشق و حاجت/ شمع باران حزن و حاجت در تاسوعا

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از دقایق اولیه صبح تاسوعا، دختران چهل‌منبری با پای‌برهنه و صورت‌های پوشیده شهر را با شمع‌های حزن‌انگیز روز تاسوعا زینت می‌بندند تا حاجت خود را از باب‌الحوائج در روز شهادتش طلب کنند.

امروز خیمه‌ها و تکیه‌های دایر شده در سطح شهر و مراسم‌های روضه فعال در شهر و سقاخانه‌ها مملو از شمع‌های حاجت است؛ شمع‌هایی که هرکدام از یگانه جوانمرد روز تاسوعا طلب نیاز می‌کنند و عاشقانه در حزن و اندوه این روز می‌گریند.

صحنه آب شدن شمع‌ها که در کنار هر خیمه و تکیه دایر شده در سطح شهر خرم‌آباد، شهر را پر از بوی اشک و ماتم کرده است و چشم‌ها را اشک‌بار می‌کند.

 شمع‌ها امروز پیام‌آور غم و اندوه‌اند و حامل راز و نیاز... خیابان‌های شهرهای مختلف لرستان به‌ویژه خرم‌آباد و بروجرد از همان دقایق اولیه صبح امروز مملو از حاجتمندانی است که چهل شمع خود را با ذکر مصیبت قمر بنی‌هاشم روشن کردند و در فراق باب‌الحوائج اشک می‌ریزند.

در روز تاسوعا برخی از بانوان لرستانی در عزای سیدالشهدا و به نشانه همراهی با یگانه بانوی صبر با پاهایی برهنه و صورت پوشیده در سطح شهر به راه می‌افتند و با زمزمه ذکر و مناجات چهل شمع را در چهل‌منبر عزای حسین(ع) به نیت برآورده شدن حاجت روشن می‌کنند.

در این آئین هر کس که حاجتی دارد با پای پیاده و نقاب بر رو، ۴۰ شمع را در ۴۰ سقاخانه یا حسینیه روشن می‌کند و تا سال آینده به انتظار برآورده شدن حاجتش می‌نشیند.

 این آئین که از صبح تاسوعا در سطح شهرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد آغاز می‌شود تا حدود اذان مغرب ادامه می‌یابد و بانوانی که در این سنت حضور می‌یابند در هر منبر به یاد اسارت زینب کبری و دیگر زنان و کودکانی که در عاشورا به اسیری رفته‌اند اشک ماتم می‌ریزند.

بانوان در ادای این سنت از ابتدای حرکت خود تا پایان روشن کردن آخرین شمع در منبر و مراسم عزاداری چهلم، روزه سکوت می‌گیرند و تنها با ذکر مصیبت کربلا و دعا و مناجات در مسیر حرکت می‌کنند.

در این سنت بومی زنان با نیت‌های درونی خود مهر سکوت بر لب می‌زنند و تنها با زمزمه و ذکر کلمه الله و یا فرستادن صلوات بر محمد (ص) و خاندان پاکش مسیر حرکت خود را ادامه می‌دهند.

 شرکت‌کنندگان در این آیین در شهر خرم‌آباد به‌ویژه محله‌های قدیمی این شهر در طول برگزاری مراسم با حضور در چهل‌منبر مختلف چهل حبه قند یا نقل را در این محل‌ها به‌جای گذاشته و در منزل چهلم، برای ادای دین خود، قند و یا وسیله‌ای کوچک از این منزل برمی‌دارند.

همچنین برخی از بانوان لرستانی نیز در آخرین حسینیه یا سقاخانه آخرین شمع خود را روشن می‌کنند و با برداشتن یک شمع از آن منبر به انتظار برآورده شدن حاجت خود تا تاسوعای آینده می‌مانند.

آئین چهل‌منبری که در استان لرستان قدمت زیادی دارد امروز نیز مانند هرسال در سطح شهرستان‌های مختلف این استان به‌ویژه شهرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد آغازشده است.


9912582
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است