ورزشی 01:48 - 15 مهر 1394
محمد بنا در گفت‌وگو با جام‌جم:
«سر و سینه بالا... همه چی یادت رفته... کار کن... کشتی بعد از المپیک در سرپا خلاصه می‌شه... همین‌جوری طلای دنیا رو از دست دادی...» اینها فریادهای مردی است که به او لقب معمار موفقیت کشتی فرنگی ایران داده‌اند؛ محمد بنا در همان نخستین جلسه تمرینی و در بدو بازگشت به تیم ملی، مثل همیشه با جدیت و نظم خاص شاگردانش را تهییج می‌کند و تاکید دارد، روزهای درخشان کشتی فرنگی را می‌توان تکرار کرد.

هیچ‌کسی استثنا نیست حتی سوریان

فضای سنگین نتایج ضعیف تیم‌ ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های جهانی لاس‌وگاس در حالی به بازگشت محمد بنا، سرمربی سابق این تیم انجامید که فشار برای بازگشت این مربی، ریشه در موفقیت‌های بی‌نظیر کشتی فرنگی ایران در دوران حضور او در راس تیم ملی داشت. بنا بازگشت و با جدیت کار را شروع کرد.

در حاشیه نخستین جلسه تمرینی تیم ملی با حضور محمد بنا، در شرایطی فرصتی دست داد که به صورت اختصاصی با او به گفت‌وگو بپردازیم که در این تمرین مثل همیشه با شوخی‌های به‌موقع و فریادهای جدی خود شاگردانش را به کار و تلاش بیشتر تهییج می‌کرد؛ مردی که همه از او انتظار تکرار روزهای درخشان کشتی را دارند، در همان جلسه اول با امید و انرژی بالا از روزهای پیش‌روی کشتی گفت.

بازگشت شما به تیم ملی در حالی با استقبال گسترده دوستداران کشتی مواجه شد که برخی بر این عقیده‌اند بازگشت بنا با آن همه پیشینه پرافتخار یک ریسک بود که ممکن است به اعتبار ورزشی او لطمه بزند، خودتان چه فکر می‌کنید؟

این‌که گفته شود من با برگشتنم، ریسک کردم، حرف درستی است؛ زیرا در ورزش امکان هر نتیجه‌ای وجود دارد. من در سه سال گذشته غیر از یک مقطع کوتاه، در تیم ملی نبودم و طبیعی است در فاصله ده ماه مانده به المپیک کار کردن سخت است، اما انسان باید به خاطر تیمی که به آن تعلق دارد، از خود بگذرد. ضمن احترامی که به کادر قبلی تیم ملی دارم، پیش خودم فکر کردم در این شرایط حساس و در حالی که بچه‌ها به من نیاز دارند، کسی جز من نمی‌تواند تیم را جمع کند. وقتی همه چیزم را از کشتی دارم، این ریسک را می‌پذیرم و حیثیتم را می‌گذارم. وقتی در عمل انجام شده قرار گرفتم و شورای فنی و فدراسیون کشتی من را گزینه اول مربیگری اعلام کردند و این موضوع رسانه‌ای شد، با وجود همه سختی‌های کار و کمبود زمان، مسئولیت را پذیرفتم.

چهار سال از المپیک لندن گذشته و شرایط با آن مقطع خیلی فرق کرده است، در نتیجه تکرار آن موفقیت دشوار است.

معتقدم مردم باهوشند و می‌دانند شرایط قبل از المپیک 2012 لندن با شرایط کنونی بسیار متفاوت است، در نتیجه از محمد بنا توقع کسب سه یا حتی چهار مدال طلا را ندارند. من همه تلاشم را می‌کنم و می‌دانم بچه‌ها هم این قابلیت را دارند که شاید ما یک شگفتی دیگر رقم بزنیم، اما چون کشتی فرنگی طی سه سال حالت نیمه‌خفته و بیدار را داشته و با هزاران حاشیه درگیر بوده است، هر نتیجه‌ای در ریو بگیریم، مردم قبول می‌کنند. مردم به من محبت دارند، من هم ریسک می‌کنم‌، خدا کمک می‌کند، بچه‌ها همت می‌کنند و این یعنی ممکن است به یکباره همه چی عالی شود.

گفتید حمایت مردم، از این حمایت نمی‌ترسید؟ با وجود همه صحبت‌هایتان به‌خوبی می‌دانید در ورزش به کسی چک تضمینی موفقیت نداده‌اند.

صد‌در‌صد این حرف درستی است. دیدیم که کادر فنی قبلی در 2014 تاشکند قهرمان جهان شد، اما در لاس‌وگاس 2014 چهارم. آقای رضا سیم‌خواه سال 2007 بهترین مربی ایران شد و سال 2008 وقتی در المپیک آن نتایج رقم خورد، هزار جور حاشیه برایش درست کردند. من هم می‌دانم این برد و باخت‌ها و این بالا و پایین‌ها وجود دارد، اما تمام عزت و اعتبارم را از کشتی دارم و باید برای آن خرجش کنم، اما این را بدانید محمد بنا هشیار است و جایی نمی‌ایستم که پایم بلغزد و لیز بخورم، چون دلاورترین کشتی‌گیران دنیا را دارم.

از صحبت‌هایتان چیزی جز امید زیاد به موفقیت برداشت نمی‌شود.

همان طور که گفتم هرچند سه سال نبودم و با صحبت‌هایی که با آقای خادم داشتم، 317 روز دیگر تا رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک باقی مانده و کار سخت است، اما با برنامه‌ریزی و هماهنگی که با رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی شده است، 17 مرحله اردوی آماده‌سازی در این ده ماه برای بچه‌ها در نظر گرفتیم که باتوجه به انگیزه و تجربه بچه‌ها و همچنین شناختی که از آنها دارم، امیدوارم شرمنده مردم نشویم.

قبل از المپیک هم سه سهمیه باقیمانده در وزن‌های اول، دوم و سنگین وزن را باید بگیرید.

شش ماه دیگر رقابت‌های گزینشی‌ها است و طبیعتا در این وزن‌ها اولین تمرکزمان روی کسب سهمیه‌هاست، به امید خدا با برنامه‌ریزی‌ که شده این سهمیه‌ها راخواهیم گرفت. باید صبور باشیم و تجربه من می‌گوید در این ده ماه می‌توانیم شرایط خوبی را پشت سر بگذاریم.

بزرگ‌ترین چالش شما با فدراسیون کنونی و اصولا از نظر منتقدان اعتقاد نداشتن شما به رقابت‌های انتخابی است، در بازگشت دوباره با این چالش چه می‌کنید؟

این تصور که من می‌خواهم انتخابی تیم ملی را دور بزنم، درست نیست. اصلا مگر می‌شود کشتی‌گیر بدون انتخابی به تیم ملی برسد. در گذشته هم به همین ترتیب بود ما به شکلی انتخابی بین نفراتمان می‌گذاشتیم. امروز که فدراسیون کشتی دو سه سالی است فرآیند انتخابی تیم ملی را دنبال می‌کند، ما هم تابع آن خواهیم بود. این فرآیند هم در شرایط مختلف تبصره‌هایی دارد و در حالی که در سال المپیک هستیم، طوری عمل خواهیم کرد که نه سیخ بسوزد نه کباب؛ البته با هماهنگی شورای فنی و فدراسیون کشتی.

شنیده شده در بحث انتخابی یکی از شرایط شما استثنا شدن حمید سوریان و برگزار نشدن انتخابی در وزن اول بوده است، همین طور است؟

همه ستاره‌ها برای ما عزیز هستند، اگر امتیازی قائل شویم، برای همه قائل خواهیم شد و اگر هم امتیازی نباشد، همه باید در شکل و قاعده مشخص از فیلتر انتخابی رد شوند، بنابراین استثنایی وجود ندارد حتی برای سوریان.

امید توفیقی

ورزش


7170479
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور بین المللی تکواندو ایران برای قضاوت در بازی‌های پارالمپیک به پاریس دعوت شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» هانیه رستمیان با ایستادن در رده سوم تپانچه ۲۵ متر مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی در برزیل راهی فینال شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» پیشکسوت تیم فوتبال به دلیل تصادف در بیمارستان بستری شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم ملی کشتی فرنگی با کسب ۴ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۲ مدال برنز با اقتدار عنوان قهرمانی قاره کهن را از آن خود کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» محمد هادس ساروی فرنگی کار وزن ۹۷ کیلوگرم با پیروزی مقابل کشتی گیر قزاقستانی به مدال طلای رقابت‌های آسیایی دست یافت.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس گفت: به نظرم پرسپولیس با این بازی‌هایی که می‌کند، قهرمان لیگ می‌شود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: در جلسه روز گذشته با اوسمار پیرامون ادامه همکاری صحبت کردیم و از او برنامه خواستیم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رسول گرمسیری در فینال وزن ۸۲ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی آسیا مقابل حریف ژاپنی اش شکست خورد و به مدال نقره رسید.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» محمدرضا رستمی در فینال وزن ۷۲ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی آسیا مقابل حریف ژاپنی اش شکست خورد و به کسب مدال نقره بسنده کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سعید اسماعیلی فرنگی کار وزن ۶۷ کیلوگرم با پیروزی مقابل کشتی گیر قرقیزستانی به مدال طلای رقابت‌های آسیایی دست یافت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است