اقتصادی 03:40 - 05 اردیبهشت 1394
احتمال می‌رود که تولید نفت عراق سال ٢٠١٥ میلادی ثابت باقی بماند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز از دبی، در پی تلاش بغداد برای مقابله با افت قیمتهای نفت خام که سبب کاهش درآمدهای این کشور شده و آن را وادار به مذاکره دوباره درباره قراردادهای خدمات نفتی خود با شرکتهای نفتی کرده است، تولید نفت عراق به احتمال زیاد امسال ثابت باقی می ماند.


مدیران نفتی و کارشناسان بازار می گویند که اگر قیمتهای نفت پایین باقی بماند و بغداد در بازپرداخت به شرکتهای نفتی یا در تصویب به موقع برنامه های توسعه میدانها ناکام باشد، افزایش تولید نفت خام  این کشور در سال آینده حتی چالشی تر می شود.


منابع صنعتی می گویند مجوزهای بغداد برای برگزاری مناقصه های ساخت تاسیسات فراورش نفت خام در برخی از میدانهای اصلی جنوبی برای حدود ٦ ماه به تعویق افتاده است.


بغداد از شرکتهای نفتی خارجی مانند بی پی انگلیس، شرکت انگلیسی-هلندی شل، اکسون موبیل، انی ایتالیا و لوک اویل روسیه خواسته است تا برنامه های توسعه میدانهای نفتی را با بررسی به تعویق انداختن پروژه های جدید بازنگری کنند.


مدیران نفتی می گویند که این موضوع می تواند به کندتر شدن تولید نسبت به برآوردهای اولیه منجر شود.


یک مدیر نفتی فعال در جنوب عراق به رویترز گفت: اولویت هم اکنون تثبیت تولید نفت است و شاهد افزایش تدریجی در سال ٢٠١٥ یا حتی سال ٢٠١٦ نخواهید بود.


بغداد قصد دارد که تا پایان ماه دسامبر آینده به تولید ٤ میلیون بشکه در روز برسد که این افزایش شامل تولید نفت خام از منطقه کردستان عراق نیز می شود.


اما به دلیل این که جریان انتقال نفت از منطقه کردستان عراق پایین تر از سطح توافق شده است و در پرداختها تاخیر وجود دارد، قرارداد صادرات نفت میان بغداد و اربیل هم اکنون متزلزل است.


این بدان معنی است که هرگونه افزایش تولیدی در نفت عراق، از میدانهای بزرگ نفتی جنوبی در حال توسعه توسط شرکتهای بزرگ نفتی خواهد بود.


یک مدیر دیگر نفتی گفت: تولید ٤ میلیون بشکه در روز نفت دور از انتظار است و هرگز اتفاق نمی افتد.


شرکتهای خارجی هم اکنون با شکایت از محدودیتهای زیرساختی و روند دست و پاگیر مجوزها برای توسعه میدانها، می گویند که شانس کمی در افزایش تولید نفت عراق در سال ٢٠١٥ یا سال ٢٠١٦ وجود دارد.


از برخی از شرکتها خواسته شده است که به دلیل محدودیتهای صادراتی و مسائل مربوط به کیفیت نفت خام، تولید خود را کاهش دهند.


میچل تاونشند، رئیس منطقه ای شرکت بی پی در خاورمیانه گفت: سال ٢٠١٦ را به عنوان یک جهش بزرگ در تولید نفت عراق نمی بینم و فکر می کنم که بیشتر تولید تدریجی باشد.
وی بر این باور است که تولید نفت از میدان رمیله، بزرگترین میدان نفتی عراق، ثابت و در سطح کنونی حدود ١,٤ میلیون بشکه در روز باشد.


تولید نفت عراق هم اکنون در سطح حدود ٣,٣ میلیون تن ( ٣.٥ میلیون بشکه در روز ) است.
افت نزدیک به نصف قیمت جهانی نفت از تابستان پارسال نشان می دهد که بغداد هم اکنون در حال پرداختهای بیشتری نسبت به الگوهای مشارکت در تولید در دیگر نقاط به شرکتهای نفتی است و به دنبال مذاکره دوباره درباره ضوابط قراردادهای خود با شرکتهای نفتی است.


گاتی الجبوری، معاون ارشد رئیس شرکت لوک اویل در خارج از روسیه گفت: از شرکت لوک اویل که مدیریت میدان قرنه غربی-٢ را به عهده دارد، خواسته شده تا تولید خود را بیش از ٥٠ هزار تا ٧٥ هزار بشکه در روز کاهش دهد.


ظرفیت کنونی تولید نفت از این میدان حدود ٤٠٠ هزار بشکه در روز است اما تولید واقعی کمتر از ٣٥٠ هزار بشکه در روز است.


وی گفت: من افت تولیدی در عراق نمی بینم اما در سالهای ٢٠١٦-٢٠١٧ فکر می کنم که رشد تولید نفت عراق کند باشد و این به دلیل تعلیق پروژه ها در صورت ناتوانی بودجه عراق برای تامین مالی آنها خواهد بود.


انتهای پیام/

6254888
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: پرواز‌ها در تمامی فرودگاه‌های کشور به حالت عادی بازگشته و مسافران با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: امسال رقمی معادل ۱۸ میلیون راس باید از گردونه تولید خارج شود، درحالیکه کل کشتار دام سال های گذشته در طول سال ۷.۵ تا ۸ میلیون راس بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که درآمد حاصل از مالیات واحدهای خالی و لوکس در بودجه ۱۴۰۳ یک هزار و۴۳۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که طبق آخرین آمارهای وزارت راه وشهرسازی ۱۸۲ هزار واحد مسکونی خالی به بازار مسکن عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است