اقتصادی 02:40 - 06 اردیبهشت 1394
دبیرکل کانون کارگزاران بورس :
سود بانکی و بازار سرمایه،‌ مدت زیادی است که سایه یکدیگر را با تیر می زنند. درست از همان روزهای سرد بهمن ماه سال 92 که بازار سرمایه به خواب زمستانی فرو رفت سرمایه‌ها از سمت حافظ به سمت فردوسی روانه شد چراکه گفته‌ می‌شد سرمایه‌گذاری در بانک با این حال و روز بازارسهام بازدهی بیشتر و کم ریسک تری می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، سود بانکی و بازار سرمایه،‌ مدت زیادی است که سایه یکدیگر را با تیر می زنند. درست از همان روزهای سرد بهمن ماه سال 92 که بازار سرمایه به خواب زمستانی فرو رفت سرمایه‌ها از سمت حافظ به سمت فردوسی روانه شد چراکه گفته‌ می‌شد سرمایه‌گذاری در بانک با این حال و روز بازارسهام بازدهی بیشتر و کم ریسک تری می‌دهد. به هرشکل در تمام این مدت، چه روزهایی که بورس در رکود بود و چه در روزهای آغازین سال 94 که با امضای تفاهم نامه لوزان برای مدت کوتاهی رونق به بازار سرمایه بازگشت، مدیران فعالان این بازار تنها یک درخواست از دولت داشتند و آن کاهش نرخ سود بانکی برای ایجاد فضایی متعادل بین بازار پول و بازار سرمایه بود.


با این وجود اعلام خبر کاهش 2درصدی نرخ سود سپرده های بانکی که ظاهرا قرار است پس از تایید شورای پول و اعتبار به تصویب برسد و در میدان عمل اجرایی شود، با بی تفاوتی اهالی بازار سرمایه مواجه شد و باعث رخت بر بستن رخوت از تالار شیشه‌ای نشد. اگرچه برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند هنوز زود است در این باره قضاوت کنیم و باید منتظر باشیم تا کاهش نرخ سودبانکی در شورای پول و اعتبار تایید و به بانک‌ها ابلاغ شود تا اثرات آن بر بازار سرمایه نمایان شود.


در این راستا روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزارن  بورس،  پیرامون اثر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه معتقد است: کاهش بر کل بازار سرمایه تاثیر گذار است. مهم ترین تاثیر این است که باعث می شود وجوه از سیستم بانکی به بازارهای دیگر سرازیر شود. علاوه بر آن هر چقدر نرخ بازده بدون ریسک پایین تر باشد، ارزش گذاری سهام شرکت ها بالاتر می رود. به همین دلیل بازار سرمایه می تواند جذاب تر شود.


این فعال بازار تاکید دارد که وقتی نرخ تورم به حدود 16 درصد رسید، ‌طبیعی بوده که نرخ سود بانکی کاهش یابد. به همین دلیل کاشه نرخ نرخ سود به مطالبه همه فعالان اقتصادی تبدیل شد و این تنها خواسته اهالی بازار سرمایه نیست.


او افزود: البته کاهش نرخ سود بانکی نباید به یکباره انجام شود چراکه هزینه‌زاست و ممکن است باعث شود تا از حجم سپرده های بانکی کاسته شود و حجم بالای نقدینگی به بازارهای موازی مثل طلا و ارز وارد شود. نمی توان در این شرایط اقتصادی و چالش های بازار سهام گفت که با کاهش نرخ سود حتما این نقدینگی رهسپار بازار سهام می شود.


میرصانعی تاکید کرد که به همین علت تغییرات متغیرهای اقتصادی باید تدریجی و محتاطانه باشد. بنابراین کاهش تدریجی نرخ سود اگر رخ دهد،‌ حرکت مثبتی است و در ادامه می تواند اثر مثبت بر اقتصاد و سایر بازار ها ندارد.


انتهای پیام/



6261555
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است