فرهنگی‌هنری 14:46 - 06 خرداد 1397
«میوه ممنوعه» در ۹۰ دقیقه
سریال «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی که روایت‌گر عشق دوران پیری «حاج یونس» بود، عصر امروز به صورت تله‌فیلم از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

روایت عشق پیری در تلویزیون + فیلم

به گزارش ایسنا، مجموعه تلویزیونی «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی که در ماه رمضان سال ۸۶ از شبکه دو سیما پخش شد، روایتگر زندگی آدم‌هایی است که هر کدامشان در زندگی شخصی با چالش‌هایی مواجه می‌شوند و به قول معروف در حال گذر از یک آزمون الهی هستند.

فتحی در شرایطی سریال «میوه ممنوعه» را کارگردانی کرد که دوران پُرکاری را در تلویزیون سپری می‌کرد. او پیش از این مجموعه‌های «مدار صفر درجه»، «شب دهم»، «روشن‌تر از خاموشی»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «همسایه‌ها» را نیز ساخته بود، اما از سال ۹۱ تاکنون و پس از تولید سریال‌های «در مسیر زاینده رود» و «زمانه» دیگر با تلویزیون همکاری نکرد و به سراغ تولید سریال در شبکه نمایش خانگی رفت.  

سریال «میوه ممنوعه» که از جمله آثار ماندگار قتحی در تلویزیون محسوب می‌شود، داستان فردی متدین به نام «حاج یونس» با بازی علی نصیریان را روایت می‌کند. او بازرگانی است که به اصول دینی اعتقاد دارد و همه او را به دین‌داری و صداقت می‌شناسند، اما به‌ مرور وارد داستانی می‌شود که هم خودش و هم اطرافیانش را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. در این میان هر کدام از شخصیت‌ها در تلاشند تا درستی خودشان را به اثبات برسانند.  

روایت داستان عشق پیری «حاج یونس» به عنوان فردی متدین که اسیر عشق دختر جوانی با بازی هانیه توسلی شده بود در تلویزیون، باعث ایجاد حواشی زیادی شد و انتقادهای بسیاری را به همراه داشت؛ این درحالی است که حسن فتحی خط اصلی و درونمایه این سریال را اینگونه روایت کرده بود: «این قصه در سه محور انسان‌شناسی فلسفی، منظر اجتماعی و خانوادگی نوشته شده است. داستان حاج یونس فتوحی در یک کشمکش طاقت‌فرسا بین ایمان و عشق نویافته‌ای که هر چند با شرع تمایز ندارد، ولی با عرف در تضاد است، روایت شده و همین موضوع موجب شکل‌گیری اسم سریال شده است».

او همچنین در واکنش به حواشی ایجاد شده درباره این سریال، گفته بود: اغلب افراد جامعه با شخصیت «حاج یونس» همذات پنداری کردند؛ چرا که این شخصیت آیینه‌ای است که مخاطبان در برابر خود گرفته‌اند. در نگاه به این آیینه، واکنش‌ها متفاوت است. ما گاه خود را با دقت می‌بینیم و گاه چشمان را می‌بندیم و گاه شاید به حدی عصبی می‌شویم که آیینه را بشکنیم. چنین واکنش‌هایی در سطح جامعه نسبت به «میوه ممنوعه» هم مطرح شد. در این میان نگاه مثبت طیف‌های مختلف جامعه به «میوه ممنوعه» نشان می‌دهد که این سریال در نقد اجتماعی زبان حال اکثر مردم جامعه بوده است.

علی نصیریان ایفای نقش «حاج یونس»، کاراکتر اصلی سریال «میوه ممنوعه» را بر عهده داشت. او البته از سال‌ها پیش از این سریال‌، نقش‌های ماندگار زیادی را در سریال‌های مختلف ایفا کرده بود، اما در این میان به باور بسیاری از منتقدان آثار نمایشی بازی او در سریال «میوه ممنوعه»، بسیار ماندگار بود و تاثیر زیادی در بیشتر دیده شدن این سریال داشت.

نصیریان شخصیت «حاج یونس» را اینگونه روایت کرد بود که «این شخصیت یک آدم متدین بود که یک رکعت از نمازش را از دست نمی‌داد. اما مطمئن هستم این آدم در زندگی‌اش مشکلاتی داشته است؛ کما اینکه پسرش به چنین آدمی مبدل شده بود. بنابراین «میوه ممنوعه» این پرسش را مطرح می‌کرد که آیا اعتقاد و ایمان حاج یونس با مشکل مواجه نبوده است؟! در سریال «میوه ممنوعه» عشقی بر حاج یونس مقدر می‌شود. در «میوه ممنوعه»، عشقی به عنوان آزمایش و مشیت الهی بر «حاج یونس» نازل می‌شود؛ این عشق، «مقدر» است که برای آزمایش بر «حاج یونس» رسوخ می‌کند و تمام نکته از زمانی شروع می‌شود که کشمکش درونی حاج یونس میان ایمان و عشقش شکل می‌گیرد.

بازی جدی امیر جعفری که پیش از آن اغلب با سریال‌های طنز تلویزیونی در میان مخاطبان شناخته شده بود، از دیگر موضوعات جالب توجه این سریال بود. مخاطبی که پیش از آن امیر جعفری را در سریال‌های «بدون شرح» و «من یک مستاجرم» دیده بود، با سریال «میوه ممنوعه» با جنس متفاوتی از بازی این بازیگر مواجه شد؛ البته این تجربه برای امیر جعفری نیز باعث شد تا از آن پس بیش از پیش در نقش‌های اینچنینی دیده شود.  

علی نصیریان، گوهر خیراندیش، هانیه توسلی، امیر جعفری، طناز طباطبایی، هرمز هدایت، عمار تفتی، نیما رئیسی، کاظم بلوچی، شبنم فرشادجو، صدیقه کیانفر، محمدرضا رهبری، کیانوش گرامی، جواد انصافی و ... از جمله بازیگران سریال «میوه ممنوعه» هستند.  

به گزارش ایسنا، سریال «میوه ممنوعه» در قالب ۹۰ دقیقه ساعت ۱۷ امروز (ششم خرداد ماه) در قالب برنامه «سی سریال» به تهیه‌کنندگی حسین مروی از شبکه چهار سیما راهی آنتن می‌شود.

در ادامه می‌توانید موزیک ویدئو سریال «میوه ممنوعه» را تماشا کنید:

انتهای پیام


9792191
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است