گوناگون 16:02 - 30 شهریور 1398
احتمالا برای کسانی که زیاد اهل سفر با هواپیما هستند، کنسل کردن بلیط هواپیما پس از خرید و پرداخت وجه، بنا به دلایل مختلف پیش‌ آمده است.

اقدامات لازم در صورت کنسلی بلیط هواپیما

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سام سیر، گاهی اوقات تغییراتی که در وضعیت آب و هوایی ایجاد می‌شود و یا منصرف شدن از سفر و تغییر تاریخ آن باعث کنسل کردن بلیط هواپیما می‌شود.

درنتیجه دانستن چگونگی کنسل کردن بلیط خارجی و داخلی امری مهم است و درصورتی‌که مسافر از حقوق خود باخبر باشد می‌تواند این کار را با کمترین جریمه انجام دهد. خواندن این مطلب را از دست ندهید زیرا مطمئنا روزی به درد شما خواهد خورد.

در ابتدا باید برای گرفتن هزینه بلیط خود به آژانس هواپیمایی مربوطه تماس بگیرید. مبلغ بلیط ارزان هواپیما اکونومی، بلیط هواپیما بیزینس کلاس و بلیط خارجی یا داخلی فرست کلاس در این مواقع طی ۷۲ ساعت به‌حساب مشتری بازگردانده می‌شود.

درصورتی‌که بلیط ارزان هواپیما خود را به‌صورت شخصی و از طریق سایت خریداری کرده‌اید به‌سرعت با بخش پشتیبانی وب‌سایت تماس بگیرید و برای کنسل کردن بلیط خود اقدام نمایید. در این مواقع ممکن است پول به‌جای بازگشت به‌حساب بانکی شما به‌حساب کاربری شما در سایت بازگردد. درنتیجه با آن پول می‌توانید بلیط خارجی یا داخلی سفرهای آتی خود را خریداری کنید.

پس از کنسل کردن بلیط هواپیما قبلی، از آژانس هواپیمایی که از آن بلیط خود را تهیه‌کرده‌اید بخواهید تا پروازی جدید برای شما پیدا کنند. اگر به‌صورت شخصی از سایت اقدام به خرید بلیط خارجی یا داخلی کرده بودید می‌توانید خودتان به‌سرعت پروازی جایگزین برای پرواز قبلی خود پیدا کنید.

ممکن است به دلیل نزدیک بودن زمان پرواز بلیط هواپیما جدید گران‌تر باشد. اگر کمی زیرک باشید می‌توانید از بلیط ارزان هواپیما لحظه آخری استفاده کنید تا هزینه بلیط خارجی یا داخلی شما از بلیط هواپیما قبلی ارزان‌تر شود.

 معمولا آژانس‌های هواپیمایی بلیط‌ هواپیما چارتری خود را به هنگام نزدیک شدن به زمان پرواز ارزان می‌فروشند. به دلیل وجود رقابت بین آژانس‌ها هر یک سعی بر ارزان‌تر کردن بلیط هواپیما خود دارند تا صندلی‌های چارتری خود را به مشتریان بفروشند. پس زمان خوبی است که از این فرصت استفاده کرده و بلیط ارزان هواپیما تهیه کنید.

تاخیر و تعجیل در پرواز هواپیما

درصورتی‌که پرواز نیم ساعت زودتر یا دو ساعت با تاخیر انجام شود مسافر می‌تواند تمام پول خود را جهت استرداد دریافت کند. در این مواقع کل پول بلیط هواپیما بدون کسر جریمه برای مسافر واریز خواهد شد.

جلوگیری از کنسل شدن پرواز

برای پیشگیری کنسلی پرواز باید دقت داشته باشید که حتما شرایط جوی و آب و هوایی را در مقصد و مبدا در نظر بگیرید. با اطلاع از شرایط جوی می‌توانید سفر خود را جابه‌جا کنید تا در صورت احتمال به کنسلی پرواز نخورید.

تا حد امکان برای خرید بلیط‌ هواپیما از مسیر مستقیم استفاده کنید. داشتن چند پرواز و یا داشتن چند فرود در یک پرواز شاید باعث خرید بلیط ارزان هواپیما شود اما امکان لغو شدن پرواز در هر فرود افزایش پیدا می‌کند. شاید علاوه بر تلف شدن وقت یکی دیگر از دلایل بلیط ارزان هواپیما در این موارد بالا رفتن امکان کنسلی است.

پیشنهاد ما این است که اگر جلسه کاری مهمی در مقصد دارید حتما چند روز زودتر از زمان جلسه بلیط خارجی یا داخلی تهیه کنید تا در صورت کنسلی متضرر نشوید.

همچنین برای افزایش سرعت عمل خود به هنگام رخ دادن این موارد حتما از قوانین و شرایط کنسلی پرواز مطلع باشید.

کدام بلیط‌های هواپیما را می‌توان کنسل کرد؟

همانطور که می‌دانید برای خرید بلیط ارزان هواپیما می‌توانید بلیط خارجی و یا داخلی خود را از روش خرید چارتری تهیه کنید. این روش برای خرید بلیط ارزان هواپیما یک مزیت به‌حساب می‌آید اما از انعطاف‌پذیری خوبی نسبت به بلیط‌های سیستمی برخوردار نیست.

 پروازهای چارتری ارزان هستند اما تغییر دادن تاریخ و زمان پرواز در آن‌ها غیرممکن است درنتیجه اگر مسافر پس از خرید بلیط خارجی و یا داخلی هواپیما، از خرید خود منصرف شود و یا در پرواز حضور نداشته باشد بلیطش سوخت شده و امکان کنسل کردن و استرداد مبلغ پرداختی وجود ندارد. اگر این موضوع شما را نگران می‌کند می‌توانید از روش‌های دیگری برای تهیه بلیط ارزان هواپیما استفاده کنید.

اما در روش سیستمی، مسافر می‌تواند بلیط هواپیما، اعم از بلیط خارجی یا داخلی را متناسب با نیاز خود، از ماه‌ها قبل رزرو کرده و پس از خرید، با توجه به قوانین، به راحتی بلیط خود را کنسل کرده و مابقی مبلغ را پس از کسر جریمه دریافت کند.

مسافران در صورت کنسل شدن پرواز چه حقوقی دارند؟

با توجه به قوانین و مقررات، هر گونه کنسلی و ابطال، تعجیل و یا تاخیر در پرواز به عهده‌ی شرکت هواپیمایی برگزارکننده پرواز می‌باشد؛ که طبق قوانینی که در ادامه خواهیم گفت، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی موظفند که حقوق مسافر را در صورت کنسلی پرواز رعایت کنند.

حقوق و شرایط تمامی مسافران طبق قانون یکسان است و درصورتی‌که ایرلاینی با وجود بلیط معتبر از پذیرش مسافر به دلایل مختلف خودداری کند، باید وجه مسافر را استرداد کند و سپس بلیط رایگانی که از نظر مقصد و کلاس پروازی یکسان است به مسافر بدهد.

اگر از زمان خرید بلیط تا یک هفته قبل از پرواز، بلیط خارجی و یا داخلی مسافر کنسل شد، شرکت هواپیمایی مربوطه باید مبلغ بلیط را به طور کامل به مسافر بازگرداند.

انتهای رپرتاژ آگهی


10243327
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است