استانی 08:45 - 05 مهر 1399
ایسنا/زنجان مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان گفت: تولید ناخالص داخلی در استان به قیمت جاری طی سال گذشته رقم ۴۱ هزار و ۲۶۴ میلیارد ریال بوده است.

تولید ناخالص داخلی ۴۱ هزار و ۲۶۴ میلیارد ریالی زنجان در سال گذشته

سیدابوالفضل عباسچیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در میان شاخص‌های عملکردی اقتصادکلان، میزان تولید ناخالص داخلی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها است؛ چراکه این شاخص اندازه اقتصاد یک منطقه و ظرفیت‌های تولیدی آن را نشان می‌دهد. میزان تولید ناخالص داخلی در استان زنجان به قیمت جاری طی سال گذشته رقم ۴۱ هزار و ۲۶۴ میلیارد ریال بوده است که این استان در محصول ناخالص داخلی سرانه با احتساب نفت در سال ۱۳۸۹، در رتبه ۱۹ و بدون احتساب آن در رتبه ۱۶ بین استان‌های کشور قرار داشته است.

وی افزود: سهم تولید ناخالص داخلی استان از کشور در سال گذشته معادل ۸۷ صدم درصد و سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در تولید ناخالص داخلی استان در سال ۱۳۸۹ به ترتیب ۲۲.۲، ۳۱.۷ و ۴۴.۳  درصد بوده است. میزان نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال ۹۱ به میزان ۴۲.۳ درصد بوده و سهم شاغلان در بخش‌های عمده اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب ۳۰.۷، ۳۴، ۳۵.۳ درصد بوده است.

این مسئول ادامه داد: میزان تولید ناخالص داخلی (GDP یا Gross Domestic Product)  بهترین روش برای سنجش اقتصاد یک کشور است. تولید ناخالص داخلی شامل همه چیزهایی است که توسط آحاد مردم و شرکت‌های واقع در یک کشور تولید می‌شود.

عباسچیان در رابطه با تفاوت تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص ملی، تصریح کرد: تفاوت تولید ناخالص داخلی با تولید ناخالص ملی (Gross National Product) در این است که تولید ناخالص ملی شامل ارزش همه کالاها و خدماتی است که توسط شهروندان یک کشور، در سراسر دنیا تولید می‌شود. در صورتی ‌که تولید ناخالص داخلی، ارزش همه کالاها و خدماتی است که در «درون یک کشور» تولید می‌شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان یادآور شد: در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی هم استان زنجان طی چند سال گذشته همواره در رتبه‌های اول یا دوم بوده است. در سال گذشته نیز نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۵ سال به بالا در استان، ۴۹.۱ درصد بود که رتبه نخست کشور در این شاخص به زنجان رسید.

انتهای پیام


10733566
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است