علمی فناوری 11:18 - 01 خرداد 1394
دبیر کنفرانس پیشگامان پیشرفت:
دبیر هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت تاکید کرد برنامه ریزی مناسب برای آینده کشور در گرو شناخت دقیق و فارغ از شعارزدگی تجربیات گذشته و شرایط و ظرفیتهای کنونی کشور است.

تدوین برنامه‌ای مناسب برای ایران آینده در گرو بازشناسی دقیق، گذشته و حال است

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، علی متقیان در مراسم اختتامیه هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت با تبریک میلاد با سعادت امام حسین (ع) گفت: مفتخریم که هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت پس از سه سال برگزاری و شش دوره تجربه، مشترکاً و هم‌زمان با چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد و جوانان دانشجو در کنار استادان خود درباره پیشرفت ایران با نگاه به آینده فکر کردند و ایده‌پردازی کردند.

وی با بیان اینکه در این دوره از کنگره با توجه به محدویت‌های زمانی و مکانی از میان 960 ثبت‌نام‌کننده، کمتر از 400 نفر برای حضور در کنگره، دعوت شدند، افزود: آثاری که در دبیرخانه کنگره به ثبت رسید اعم از نوشتار بلند و کوتاه، شعر، فیلم، و وبلاگ بالغ بر 670 اثر بود که با بررسی و داوری‌های انجام‌شده 323 نوشتار در لوح فشرده منتشر شده است.

دبیر هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت در این راستا ادامه داد: از میان مقالات داوری‌ شده، تعداد 42 مقاله برای ارائه شفاهی انتخاب و در نشست‌های امروز توسط نگارندگان آنها ارائه شد علاوه بر این، تعداد یکصدوپنج پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به دبیرخانه رسیده که در این مراسم، 5 رساله دکتری و یک پایان‌نامه تقدیر خواهد شد.

متقیان به مشترک بودن موضوع کنگره ششم و هفتم با چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی پیشرفت اشاره کرد و افزود: در ششمین کنگره به موضوع پیشرفت ایران در گذشته و حال پرداختیم و در این کنگره، پیشرفت ایران در آینده را از نگاه جوانان آینده‌ساز و آینده‌نگر بررسی کردیم.

وی خطاب به دانشجویان و جوانان شرکت‌کننده در این مراسم اظهار کرد: به یاری خداوند، تمهیداتی در نظر گرفته شده تا نظرات شما عزیزان جوان و دانشجو در کنار مقالات و نظرات اساتید، موضوع‌بندی گردیده و جهت استفاده به اندیشکده‌های مرکز ارائه شود که با این کار، ایده‌های شماجوانان به همراه نظرات استادان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در تدوین الگو استفاده خواهد شد.

متقیان در ادامه با گرامی‌داشت یاد مرحوم دکتر «سیدمهدی فخرایی» دبیر فقید و بنیانگذار کنگره پیشگامان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: پیشرفت واژه‌ای است که به همراه خود، تحول، دگرگونی و حرکت روبه‌جلو و نو شدن را به دنبال دارد؛ درست مثل جوانی که با شور، حرکت و امید به آینده مطلوب و نوگرایی همراه است. با نگاهی دیگر، جوانی یعنی پیشرفت و پیشرفت یعنی دستیابی به اهداف جوانی!

وی با تأکید بر اینکه لازمه پیشرفت، حرکت روبه‌جلو و تغییر هدفمند است واین نو شدن، حرکت و تحول، صرفاً با جوان‌گرایی حاصل می‌شود، افزود: هیچ رشد و حرکت و تکاملی به وجود نمی‌آید مگر اینکه از دوره جوانی شروع شده و شکل بگیرد.

دبیر هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت، با بیان این که پیشرفت و جوانی دو بال برای حرکت رو به جلو هستند، ادامه داد: بدون جوان شدن فکر هیچ پیشرفتی قابل تصور نیست و اگر هم باشد، نمی‌تواند به کمال مطلوب نائل آید، چرا که پیشرفت و جوانی دو بال برای حرکت رو به جلو هستند

وی افزود: باید هدف را شناخت،‌ راه را جستجو و موانع را شناسایی و مسیر حرکت رو به جلو را هموار کرد تا به پیشرفت به معنای واقعی رسید.

متقیان در همین راستا گفت: لازمه همواری راه، شناسایی راه های رفته در گذشته است راهی که پیشینیان ما رفتند و ما امروز راه رفته و آثار آن را مشاهده و نقد و تجزیه و تحلیل می کنیم. به آسانی می گوییم موانع پیشرفت و عوامل موفقیت آنان در گذشته چه بوده است. این گذشته را در کنگره ششم به بررسی نشستیم.

متقیان در ادامه به اهمیت توجه به وضع موجود اشاره و تصریح کرد: آیا ما می دانیم در کجای دنیا قرار گرفته‌ایم؟ برای حرکت رو به جلو به چه توفیقی دست یافته‌ایم و در یک کلام آیا از گذشته خود و موفقیت‌ها و ناکامی‌های گذشته به نفع وضع موجود استفاده کرده‌ایم؟ اگر وضع موجود را بخوبی شناخته باشیم، اطمینان داشته باشید برای آینده و پیشرفت همه جانبه می توانیم برنامه ریزی کنیم و آینده ای را برای جامعه ترسیم کنیم که با فکر و همراهی هزاران زبده ، فرزانه ، اندیشه ورز و اندیشمند نخبه تهیه شده است.

دبیرهفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت ادامه داد: وقتی در گذشته خود غور کردیم و موفقیت ها و ناکامی های آنرا شناختیم وضع موجود را می توانیم براساس شناخت گذشته ترسیم کنیم و با اطمینان بگوییم درکجا قرارداریم و توانایی های ما تاچه حدی است و تا چه میزان براین توانایی خود ایمان داریم.

وی با بیان این که اگر درست و بدون شعارزدگی بدانیم چه گذشته‌ای داشته‌ایم و حال در چه موقعیتی قرار داریم به آسانی می توانیم بگوییم برای پیشرفت ایران اسلامی در آینده چه برنامه ها و اهدافی را باید برنامه ریزی کنیم، گفت: آن وقت است که کلام نورانی مولی الموحدین امیرالمومنین علی (ع )را می توانیم سر لوحه عملیاتی آینده خویش قرار دهیم که فرمودند ''خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده، در کجا قرار دارد و به کجا خواهد رفت".

متقیان تاکید کرد: کسی که نداند از کجا آمده نمی تواند مقصدش را تعیین کند کسی که برای خود جایگاهی قرار نداده نمی تواند رو به جلو حرکت کرده و پرواز کند.

وی درپایان خطاب به دانشجویان و جوانان شرکت کننده در این مراسم تاکید کرد: از آنجا که فردای ایران اسلامی توسط شما جوانان رقم خواهد خورد و شما آینده سازان میهن اسلامی هستید باز هم برای آینده ایران اسلامی فکر کنید، قلم بدست بگیرید و برنامه ریزی کنید که آینده برای شما است.

انتهای پیام


6419782
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است