استانی 09:44 - 03 آذر 1393
نبود متولی خاص و بسته بندی مناسب دو مشکل مهم تولید کنندگان زعفران در منطقه تربت حیدریه بوده که این دو مقوله اساسی صادرات این محصول پردرآمد را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

تربت حیدریه بزرگترین تولید کننده زعفران جهان با مشکلات بسته بندی روبرو است و نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بازار پیدا کند و براین اساس است که محصول این منطقه در کشورهای دیگر بسته بندی و به نام آن کشور صادر می شود.



برای وصل زنجیره تولید تا صادرات زعفران باید اتحادیه ها و ادارات مربوطه با یک برنامه ریزی دقیق به دنبال تحقق این موضوع باشند که در این میان نقش دولت به لحاظ ارز آوری بالای این محصول بسیار مهم است.



برای حفظ و ارزیابی زعفران ایران باید ریشه ای عمل کرد و این محصول را از تولید تا صادرات تحت نظارت متولیان خاص قرار داد.



اگر به همین منوال زعفران ایران متولی خاصی نداشته باشد این محصول جایگاه خود را در بازارهای جهانی از دست خواهد داد.



از سوی دیگر مشکلات زیادی کشاورزان و فروشندگان زعفران در تربت حیدریه را درگیر کرده که باید با همراهی مسوولان و چاره اندیشی آنان برطرف شود.



در شهرستان تربت حیدریه آزمایشگاه مرکزی ویژه زعفران وجود ندارد و تنها تعداد محدودی آزمایشگاه خصوصی وجود دارد که جوابگوی نیاز همه کشاورزان نیست.



اگر آزمایشگاه زعفران توسط دولت در تربت حیدریه احداث شود می تواند از سودجویی و تقلب در فروش این محصول جلوگیری کرد.



وقتی زعفران با برند ایران و با استاندارد و نظارت به جهان صادر شود دیگران نمی توانند زعفران تقلبی را به نام کشور ما به فروش برسانند.



در تربت حیدریه پژوهشکده زعفران احداث شده که اگر بتوانیم از آن به خوبی بهره مند شویم مشکل کشاورزان در صنعت زعفران حل خواهد شد.



پژوهشکده زعفران احداث شده در تربت حیدریه می تواند به وضعیت برند اقتصادی این محصول راهبردی کمک شایانی کند و تحولی در اقتصاد منطقه و آشنایی زعفرانکاران با اصول بهداشتی داشته باشد.



با توجه به این که تربت حیدریه بزرگترین تولید کننده زعفران جهان است، متاسفانه در شورای ملی زعفران نماینده ای ندارد که این خود به مشکلات زعفرانکاران این منطقه افزوده است.



شورای ملی زعفران با هدف تامین و مشکلات مربوط به این محصول به وجود آمده ولی تاکنون راه به جایی نبرده و مشکلات زعفرانکاران منطقه تربت حیدریه همچنان باقی است.



افت قیمت شدید زعفران در ایام برداشت این محصول ضرر زیادی به زعفرانکاران رسانده که متاسفانه رد پای مافیای زعفران در این امر کاملا مشخص است.



یکی دیگر از مشکلات زعفرانکاران تربت حیدریه کمبود بارندگی در سالهای گذشته و بارندگی های شدید امسال نیز خسارات زیادی به زمینهای زعفران وارد کرده که به احتمال زیاد امسال کاهش 30 تا40 درصدی تولید زعفران را خواهیم داشت.



مشکلات دیگر زعفرانکاران منطقه تربت حیدریه در زمان برداشت محصول نوسانات بازار، نبود بورس زعفران، نبود بازار بهداشتی فروش گل زعفران و بسته بندی های بهداشتی است.



تولید و فروش زعفران درمنطقه تربت حیدریه به صورت فله ای است و هیچ ارگانی هنوز مسوولیت ساخت بازار گل را به عهده نگرفته است.



در سال جاری از سوی اتحادیه صنف خشکبار و زعفران فروشان تربت حیدریه، طرح ساماندهی بزرگترین بازار گـل زعفران جهــان در این شهرسـتان مطرح شده که اگر اجرایی شود می تواند به اقتصاد منطقه کمک کند.



کشاورزان با تحمیل هزینه های بسیار و سرمایه گذاری، در اختیار گذاشتن زمین کشاورزی، خرید پیاز زعفران به قیمت بالا، آبیاری محصول و خرید آب مازاد همچنین هزینه های کارگر و حمل و نقل به گونه ای شده تا زعفرانکاران سود چندانی از این محصول نداشته باشند و تنها سود آن نصیب دلالان می شود.



*مسوول دفتر ایرنا در شهرستان تربت حیدریه

انتهای پیام /*


5255583
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است