استانی 15:41 - 10 آبان 1393
تولیت آستان احمدی و محمدی(ع):
تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) گفت: مناسب است زائرسراهای ارزان قیمت مشابه مشهد مقدس در شیراز برای حرم احمد بن موسی(ع) احداث شود.

مشابه زائرسراهای مشهد در شیراز احداث شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب بعدازظهر امروز در این نشست اظهار داشت: بنای این کار خیر بر تقوی است و خداوند متعال وعده کرده کار خیر را یاری بدهد و خیر گاهی انجام آن است و گاه انسان دلالت به خیر می‌کند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان افزود: تجربه نشان داده حضور خیران می‌تواند بسیار موثر باشد چنانکه در بحث مدرسه‌سازی، تأمین سلامت، مسکن‌سازی و همین طور خیرین شهرساز کارهای مفید بسیار انجام شد و هر جا مشارکت مردم بوده نتایج خوبی به دست آمده است.

وی در مورد استفاده از ظرفیت حرم احمد بن موسی(ع) برای کمک به بحث ساخت زائرسرا اعلام آمادگی کرد و گفت: مناسب است در آینده بتوانیم چنین برنامه‌ای را در شیراز و در اطراف حرم‌های مطهر خود داشته باشیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس نیز در این نشست گفت: این امکان بود که توافق سه جانبه بین شهرداری شیراز، شهرداری شیراز و آستان حرم علی ابن موسی‌الرضا(ع) انجام شود که آنها نیز به طور متقابل این سرمایه‌گذاری را در فارس داشته باشند.

سید کمال فیروزآبادی افزود: اگر آنان در خراسان به طور متقابل این قدم را بردارند که سومین حرم اهل‌بیت پذیرای زائران کم‌درآمد آن استان‌ها باشد، خیر مضاعف نصیب هر دو استان می‌شود.

در ادامه این نشست شهردار شیراز نیز اظهار داشت: قرار بود مشهد یک هزار متر زمین بدهد که به 540 متر رسیده است.

علیرضا پاک‌فطرت افزود: 10 هزار متر زیربنا که شامل هشت طبقه بالا و سه طبقه زیر است و بنا شده به عنوان زائرسرا احداث شود به طور تقریبی به سمت هتل می‌رود که تجهیز نیاز دارد و بین 25 تا 30 میلیارد هزینه نیاز خواهد داشت که به غیر از تملک است.

وی ادامه داد: ساخت یک زائرسرای آبرومند، طراحی، اجرا، تملک، نظارت، پیگیری از صفر تا صد را شهرداری تقبل می‌کند و در بحث هزینه این که شهرداری چقدر بتواند کمک کند نیازمند نظر شورا است.

شهردار شیراز با بیان این که ورود خیران به کار ساخت این زائرسراها ضرورت دارد، ابراز داشت: اگر بنا باشد زمین 540 متری که شهرداری مشهد به رایگان در اختیار فارس گذاشته با تملک قطعات کوچک اطراف آن افزایش پیدا کند شهرداری شیراز با نظر شورا می‌تواند به این کار ورود کند منوط به اینکه زمین به نام شهرداری شیراز باشد.

سیروس پاک فطرت مشاور و مدیر حوزه شهردار شیراز نیز در همین زمینه گفت: امکان تبدیل به احسن کردن زمین واگذار شده مشهد وجود ندارد چون بنابر توافق اولیه این اختیار را نداریم و تنها باید آن را بسازیم ضمن آن که در صورت تغییر زمین، عوارض رایگان را نیز از دست خواهیم داد.

تدبیر مشهد در شیراز اجرا شود

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز دیگر فردی بود که در این نشست به اظهار نظر پرداخت و گفت: شرایطی که امروز مشهد دارد به واسطه تدبیر مقام معظم رهبری است که موافقت کردند در مورد نقشه بافت قدیم تغییرات لازم انجام شود.

غلام مهدی حقدل افزود: نامه‌ای برای مقام معظم رهبری بنگاریم که اجازه دهند نقشه جدیدی برای بافت قدیم شیراز طراحی شود تا این وضعیت که در شان سومین حرم نیست، اصلاح شود.

حقدل خواستار آن شد که با هماهنگی نماینده ولی‌فقیه در فارس نامه‌ای تنظیم شود تا بافت قدیم از انزوا خارج شود.

وی اظهار داشت: ما برکت‌های آقا امام رضا(ع) را منکر نیستیم اما بافت قدیم مشهد و شیراز مشابهت‌هایی دارند و اگر این نامه نگاشته شود و ضمن حفظ آثار میراثی برای مابقی زمین‌های شیراز فکری شود حریم از بن‌بست خارج خواهد شد.

حقدل بیان کرد: اتفاق خوبی که در مشهد رقم خورد و تدبیری که شورا و شهرداری مشهد کردند ما نیز می‌توانیم انجام دهیم و بگوییم مردم اقصی نقاط جهان اسلام بیایند و زمین مناسب بدهیم و مشوق‌هایی در نظر بگیریم تا این حریم از انزوا خارج شود.قانونی هست که می‌گوید بودجه هر شهر باید در همان شهر خرج شود اما تدبیر شما اگر این باشد ما نیز در شورا پیگیری خواهیم کرد.

در این زمینه نماینده ولی‌فقیه در فارس با جمع‌بندی اظهارات گفت: اگر کار را شروع کنیم خیران احساس نیاز به ادارات را از ما برمی‌دارند اما اکنون مسئله تملک زمین مورد نیاز است و باید این زمین به زمین اصلی ملحق شود.

آیت‌الله اسدالله ایمانی اظهار داشت: همین الان می‌توان خاکبرداری را شروع کرد و هیچ مشکلی از نظر ایاب و ذهاب وجود ندارد در حالی که قطعات استان‌های دیگر در کوچه‌های پیچ‌درپیچ است.

وی یادآور شد: فارس در کارهای خیر همواره جلو بوده و از این رو باید مسئله خرید زمین به سرعت سامان یابد تا کار وارد فاز بعد شود.


5091422
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است