استانی 05:35 - 01 مرداد 1393
مهرماه امسال
مهرماه امسال نخستین جشنواره تئاتر شهر در شیراز برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره تئاتر شهر در شیراز برگزار می‌شود

دبیر نخستین جشنواره تئاتر شهر شیراز امروز ضمن اعلام این خبر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز، گفت: تا کنون تمام برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری ما در قالب پوستر، بروشور، بنر و امثال آن بوده و چشم بصری مردم از آن اشباع شده و از این رو برگزاری نخستین جشنواره تئاتر شهر در دستور کار قرار گرفت.

علی نیری افزود: در برگزاری این جشنواره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، میراث فرهنگی و گردشگری، استانداری، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد فارس‌شناسی و حوزه هنری با معاونت فرهنگی شهرداری همکاری خواهند کرد.

وی ادامه داد: این جشنواره که از یازدهم تا سیزدهم مهرماه در شیراز برگزار می‌شود، در محورهای منویات مقام معظم رهبری در مورد فرهنگ عمومی، شیرازشناسی، فرهنگ گردشگری و مشاهیر و بخش ویژه شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) فعالیت خواهد کرد.

نیری این جشنواره را شامل بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، نمایشنامه‌خوانی، تعزیه، تئاتر خیابانی و صحنه‌ای ذکر و بیان کرد: فرهنگ آپارتمان‌نشینی، حقوق متقابل، ازدواج، فرهنگ ترافیک، وجدان کاری، تفریح سالم، پرخاشگری، مدگرایی، حکایات قرآنی، حکایات سعدی، اعتیاد و تکدی‌گری برخی از موضوعات بخش خیابانی این جشنواره هستند.

دبیر هفته‌های فرهنگی ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز در ادامه گفت: در حال حاضر دبیرخانه هفته‌های فرهنگی شهرداری شیراز با شهرهای تهران، تبریز، کرمانشاه، کردستان، رشت، آذربایجان‌غربی برای برگزاری هفته‌های فرهنگی مذاکراتی را داشته که بعد از ماه رمضان چند مورد آن اجرایی می‌شود.

وی افزود: برگزاری هفته‌های فرهنگی در حوزه اقتصادی و معرفی پتانسیل‌های فرهنگی و گردشگری شیراز فرصت مغتنمی را ایجاد می‌کند.

نیری ادامه داد: در گزارش مجمع جهانی اقتصادی در سال 2013 که چندی پیش انتشار یافت عنوان شد که در زمینه جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی (میراث ناملموس یا میراث معنوی) رتبه ایران 9 است که این بهترین مزیت گردشگری کشور به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: بر اساس این گزارش 37 درصد از منابع اقتصادی گردشگری ما می‌تواند در حوزه فرهنگی و تاریخی شکل بگیرد.

نیری ابراز داشت: با وجود تنوع فرهنگی بی‌نظیر کشور ما در حوزه فرهنگی اعم از میراث معنوی و ویژه برنامه‌های مربوط به آداب، رسوم، آیین‌های مذهبی، ادبیات، موسیقی و آواهای محلی و... به سبب عدم توجه به این مقولات، رتبه‌ای بهتر از 74 را در رتبه‌بندی‌ها کسب نکرده‌ایم.

به گفته وی، برگزاری فستیوال‌ها، جشنواره‌ها، هفته‌های فرهنگی ـ هنری در کنار برنامه‌های شاخصی مثل دهه کرامت، نوروز، دهه فجر، بزرگداشت‌ها، میراث معنوی (تعزیه و عزاداری‌های ماه محرم)، هفته شیراز و... می‌تواند به پویایی این حوزه پنهان گردشگری رونق بخشد و توجه بیشتری را معطوف خود کند.

وی یادآور شد: معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی هفته‌های فرهنگی سعی بر گسترش برگزاری هفته‌های فرهنگی ملی و بین‌المللی دارد.

نیری افزود: از آنجا که 33 درصد ظرفیت گردشگری کشور در استان فارس متمرکز شده، به دنبال آن هستیم که طرح جامع هفته‌های فرهنگی را دنبال کرده و از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شهر شیراز مرکزیت دبیرخانه آن را بر عهده گیرد.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس ـ بخش شیراز تصریح کرد: پنجمین اجلاس مجمع عمومی و دومین جشنواره بین‌المللی میراث معنوی ناملموس مهرماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود.

نیری اضافه کرد: شیراز در حوزه هنرهای تجسمی، ورزش و بازی‌های بومی محلی، صنایع دستی، هنرهای نمایشی و آیینی، موسیقی فولکلوریک، معماری و هنرهای تزئینی و آداب و رسوم در این جشنواره شرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره بر اساس اهداف کنوانسیون 2003 یونسکو طراحی شده که نخستین دوره آن در کره‌جنوبی برگزار شد و دومین دوره در اصفهان برگزار می‌شود و شیراز به عنوان نخستین شهری که عضو این مجموعه بوده با قدرت در آن حاضر می‌شود و امید داریم سومین دوره این جشنواره را در شیراز برگزار کنیم.


4302779
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است