گوناگون 20:27 - 21 تیر 1397

خاطرات خسروشاهی درباره سید محمدعلی جمال‏زاده و انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی درباره سید محمدعلی جمال‏ زاده و انقلاب اسلامی» به تازگی منتشر شده است.

جمال‏ زاده نخستین داستان ‏نویس ایرانی است که با کتاب «یکی بود، یکی نبود» به اوج شهرت رسید و با کتاب «خُلقیات ما ایرانی‏ ها» مورد غضب رژیم پهلوی قرار گرفت. آن چه که در این بخش از خاطرات مستند آمده است گوشه ‏هایی از خاطرات مرحوم سید محمدعلی جمال ‏زاده، نویسنده و داستان‏سرای مشهور ایرانی و مقیم سوئیس بود که استاد خسروشاهی خاطرات دو دیدار با وی در ژنو، در اوایل سال ۱۳۶۱ و۱۳۶۲ و نیز دو نامه جمال ‏زاده به ایشان است که به تناسب موضوع جمال ‏زاده و انقلاب اسلامی ایران به عنوان بخش اول و دوم نقل می ‏شود.

فصل سوم این کتاب شامل بحث جالب و تاریخی استاد دکتر ابراهیم باستانی پاریزی، محقق و مورخ معاصر است که در رابطه با دیدار استاد خسروشاهی با جمال ‏زاده آن را به رشته تحریر در آورده ‏اند و قبلاً در روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۶۵ درج و چاپ شده است.

فصل چهارم هم گوشه‏ هایی از خاطرات مکتوب جمال ‏زاده درباره پدر، مرحوم سید جمال ‏الدین، واعظ معروف دوران مشروطیت است که به درخواست  خسروشاهی، نسخه ‏ای از آن را به ایشان داده است.

محتوای کتاب

کتاب از بخش‌‏های زیر تشکیل شده است: دو نامه درباره انقلاب اسلامی، گفتگویی درباره انقلاب اسلامی، درباره گفتگو با جمال‏ زاده، چند خاطره درباره سید جمال ‏الدین واعظ، خاطره ‏ای دیگر درباره سید جمال ‏الدین واعظ، محمدعلی شاه قاجار و سید جمال ‏الدین واعظ (اصفهانی). در بخش پایانی هم تصاویر و اسناد، فهارس، اعلام، اماکن و کتب ضمیمه شده است و بخش‏هایی از نامه ‏های جمال ‏زاده به استاد خسروشاهی و تصاویر دیدار آمده است.

بخش هایی از کتاب

این کتاب نیز مانند دیگر آثار استاد خسروشاهی حاوی مطالب بدیع و ناگفته است و وجوه تازه‏ ای از زندگی و اندیشه محمدعلی جمال‏ زاده را به نمایش می‏ گذارد که تاکنون کمتر بدان توجه شده است و روزنامه‏ ها و گروه‏ های مختلف کمتر به آن می ‏پردازند و آن هم نگاه جمال ‏زاده است به انقلاب اسلامی.

الف. اهمیت انقلاب اسلامی در تغییر رژیم پادشاهی ۲۵۰۰ ساله

جمال زاده در بخش ‏هایی از این کتاب، در گفتگویی با استاد خسروشاهی می گوید: «بارها افراد از طرف سازمان ‏های مختلف به سراغم آمده ‏اند، حرف‏ها زده ‏اند، از نظام اسلامی بدگویی‏ ها کرده ‏اند، ولی من به آنها گفته ‏ام: اگر این نظام هیچ خدمتی به مردم ایران جز تغییر رژیم پادشاهی ۲۵۰۰ ساله نکرده باشد، همین یک امر برای پشتیبانی از آن کفایت می‏ کند و شما به جای قدردانی و کمک برای اصلاح امور، به تخریب آن مشغولید و نمی ‏دانید که این انقلاب چه نعمت بزرگی است برای ملت ایران و در هر صورت اگر نواقصی هم هست، اینها باعث تغییر عقیده نمی ‏شود.»(صص۱۵ـ۱۴)

ب. انتقاد جمال زاده از ماهیت ضد فرهنگی نظام شاهنشاهی

محمدعلی جمال زاده در نامه تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۶۲، به افشاگری ماهیت ضد فرهنگی نظام شاهنشاهی می‏ پردازد و آشکار می ‏سازد که متولیان آن رژیم، علیرغم همه ادعاهای فرهنگ دوستی، خود «دزدان رسمی فرهنگ اسلامی ـ ملی ایران زمین» بوده ‏اند...(ص۱۹)

مشخصات

چاپ اول این کتاب در ۱۲۴ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰۰ تومان روانه بازار کتاب و اندیشه شده است. تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است: علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان. به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) و سه مجموعه مفصل «خاطرات درباره شخصیت های علما و بزرگان حوزه»، «خاطرات درباره شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخلی»، «خاطرات درباره شخصیت های بین المللی و نهضت جهانی اسلام» منتشر می شود.

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی ‌های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.


9840346
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است