اجتماعی 19:43 - 27 بهمن 1397

تهران وارد بهار شهرنشینی شده است

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد بهشتی، رییس شورای سیاست‌گذاری همایش «تهران؛ چهار دهه معماری و طرح‌های شهری»  با بیان اینکه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن می‌گیریم و مسلماً شرایط چهلمین سال با سی‌ونهمین یا چهل و یکمین‌ سال متفاوت خواهد بود، اظهار کرد: چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی فرصت تعامل به ما می دهد تا ببینیم چه مسیری را طی کردیم و چه مسیری پیش روی ما قرار دارد.

وی با  اشاره به اینکه طی چهار دهه گذشته در واقع هر فردی که دارای نقشه یا برنامه‌ای بوده توانسته آن را اجرایی کند، اضافه کرد: زیرا ۴۰ سال فرصت کمی نیست؛ البته آنقدر هم  زمان طولانی نیست که بتوانیم آن را مربوط به یک دوره تاریخی بدانیم؛ در ارتفاع چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی باید به معماری این چهار دهه نگاه کنیم.

  رییس شورای سیاست‌گذاری همایش «تهران؛ چهار دهه معماری و طرح‌های شهری» با بیان این نکته که به برگزاری این همایش باید به عنوان یک فرصت نگاه کنیم، تصریح کرد: این فرصت را نباید از دست دهیم، البته در عین حال باید به آینده و چشم اندازپیش روی معماری هم نگاهی داشته باشیم.

بهشتی با تاکید بر اینکه محورهای برگزاری همایش  بهتر است معطوف به تهران باشد، عنوان کرد: البته نباید این نکته را فراموش کنیم که تهران پایتخت کشور است و ما نمی توانیم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم.

وی با اشاره به وضعیت مدیریت شهری در زمان جنگ تحمیلی گفت: تا زمانی که جنگ بود کسی از مدیریت شهری توقع چندانی نداشت چون به نظر می‌رسید اولویت‌های کشور موارد دیگری است؛ اما وقتی جنگ تمام شد همه گمان می‌کردند که در واقع این شهر قابل اداره کردن نیست و مشکلات آن به اندازه‌ای بزرگ است که توان اداره کردن  آن وجو ندارد.

این کارشناس ارشد معماری  با بیان اینکه قابل اداره نبودن شهر تهران در دولت وقت چندین بار مطرح شد، افزود: در آن دوره همه به فکر چاره اندیشی برای مشکلات بزرگ تهران بودند.

بهشتی ادامه داد: در آن دوره پس از مدتی کرباسچی، شهردار وقت تهران توانست ظرف یکسال این ذهنیت را عوض کند و نشان دهد که تهران هم قابل اداره کردن است و هیچ محدودیتی برای اداره کردن پایتخت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در آن زمان حال شهر خیلی بد بود، اظهار کرد: مسائل و مشکلات زیادی از جمله نظافت، کفن و دفن مردگان، دفن زباله‌ها و ... وجود داشت که به حوزه خدمات شهری مربوط می شد.

بهشتی با بیان اینکه در آن دوره معاونت خدمات شهری ویترین مدیریت شهری شد، عنوان کرد: پس از مدتی این احساس به وجود آمد که باید قدم‌های بزرگتری در حوزه مدیریت شهری برداشته شود به همین دلیل فعالیت‌های عمرانی مورد توجه قرار گرفت و قاعدتا فعالیت‌های عمرانی ویترین شهرنشینی شد و شعار مدیران این بود که کارگران مشغول کار هستند.

وی با بیان اینکه در آن دوره ساخت بزرگراه و پل مورد توجه قرار گرفت، اضافه کرد: شهرسازی دراولویت قرار گرفت و بعد از سال ها که تهران فاقد طرح جامع و طرح تفصیلی بود به این نتیجه رسیدند که باید برای تهران طرح‌های جامع و تفصیلی طراحی کنند.

بهشتی با اشاره به شیوه‌های موفق مدیریت شهری تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته و در بحث مدیریت شهری، شهرداران به موضوعات فرهنگی و اجتماعی توجه می‌کند، شهرداران موفق دنیا در واقع به جایی اینکه با اقدامات خدمات شهری تلاش‌های خود را نشان دهند به اقدامات فرهنگی و اجتماعی توجه می‌کنند.

بهشتی با تاکید بر این نکته که در هر دهه از ۴۰ سال گذشته حال ساکنان شهر متفاوت بوده است، عنوان کرد: در دهه ۶۰، شهر به فضای خصوصی پناه برد و به محیط تاریکی و محلی برای رفت و آمد تبدیل شد. در دهه ۷۰ نیز فعالیت های عمرانی مورد توجه قرار گرفت و شهر از فضای خصوصی بیرون آمد.

وی ادامه داد: تا نیمه های دهه ۸۰ این موضوع ادامه داشت؛ در این دهه کم کم مردم وارد فضاهای عمومی شدند.

وی با اشاره به  اینکه در دهه ۹۰ تهران وارد بهار شهرنشینی شده است، گفت: در این دهه مردم تلاش کردند تا شهر را پس بگیرند و زندگی را از فضای خصوصی به شهر آورده‌اند؛ امروز شاهد این هستیم که حالش شهر و جامعه شهرنشینی رو به بهبود است.

بهشتی با بیان اینکه امروز در برخی از نقاط شهر شاهد زیست شبانه هستیم، عنوان کرد: البته مدیریت شهری پا به پای مردم حرکت نمی کند در برخی از موارد مردم جلوتر هستند و گاهی عقب تر از مردم حرکت می کند.

وی با بیان اینکه چهل سالگی زمانی برای کمال و پختگی است، گفت:  به اعتبار این ۴ دهه می‌توان هم فازی عرصه‌های مختلف را به عنوان یک تقاضای مدیریت شهری مطرح کرد؛ اداره شهر باید کم کم از دست کسانی که خارج از این فاز هستند گرفته و مدیریت به دست کسانی سپرده شود که بتوانند به یک راه‌حل برسند.

بهشتی تاکید کرد که امروز جامعه تخصصی و مدیریت شهری نزول اجلال کردند و برای موفقیت باید فاز شان را با مردم یکی کنند.


10056484
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای کشور گفت: بر اساس رصد‌هایی که انجام گرفته است، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل جوان یک شرکت پخش کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در برج بیست طبقه اش در محله کوهک با ۳۷ ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به گارانتی ۵ ساله تاکسی‌های برقی جدید نگرانی بابت خدمات پس از فروش آنها وجود نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» قاتلان اجاره‌ای که به دستور کارمند بانک و با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان همسر وی را کشته بودند، بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: وضعیت استقرار خانم‌ها و آقایان در خطوط بی‌آرتی به روال قدیم تغییر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است