بین‌الملل 08:57 - 08 آذر 1393
مهمترین مجله سیاسی ایالات متحده آمریکا با چاپ عکس سردار «قاسم سلیمانی» روی جلد آخرین شماره خود، وی را "الهه انتقام" نام نهاد.

نیوزویک درباره حاج قاسم چه نوشت؟

به گزارش ایسنا، ابنا نوشت: هفته‌نامه نیوزویک (Newsweek) در گزارشی از روند تحولات عراق پس از سرنگونی رژیم بعث، از سردار قاسم سلیمانی به ‌عنوان کسی یاد کرد که رهبران نظامی او را فرماندهی عالی و استراتژیک می‌دانند.

تحلیلگران زبده نیوزویک در این گزارش نوشتند: ایرانیان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و مغز متفکر نظامی خود را به عراق فرستادند؛ کسی که بسیاری از رهبران نظامی او را فرماندهی عالی و استراتژیک می‌دانند. در حالی که سلیمانی عموماً خود را نشان نمی‌دهد اما در سپتامبر گذشته اجازه داد تا از او در عملیات آمرلی عکس گرفته شود. این پیامی برای غرب بود تا بداند ایران در عراق حاضر است.

نیوزویک ادامه داد: سیاست‌مداران عراقی در خصوص او می‌گویند: «او عموماً در بغداد و شمال عراق است و دولت عراق این مسأله را می‌داند. سلیمانی باهوش است و خودش هم می‌داند که جنگجوی قابلی است.» عراقی‌ها معتقدند نباید نگران حضور ایران در عراق بود. دکتر موفق الربیعی، عضو پارلمان عراق و مشاور سابق امنیت ملی در این خصوص می‌گوید: «چه کسی بود که تنها سه روز پس از سقوط موصل به کمک عراقی‌ها شتافت؟ قطعاً آمریکایی‌ها نبودند. آنها تازه سه ماه بعد اقدام به حملات هوایی گردند آن هم زمانی که شهروندان خودشان سر بریده شدند. این در حالی بود که ایرانی‌ها ظرف یک روز به تقاضاهای دولت مرکزی عراق و همچنین دولت منطقه‌ای کردستان پاسخ دادند».

تلمیحات و تحلیلات

گذشته از آنچه مستقیماً در گزارش نیوزویک آمده است اشارات و تلمیحات این نشریه نیز قابل توجه و تحلیل است.

تیتر یک روی جلد این شماره که زیر عکس حاج قاسم درج شده، واژه NEMESIS است. کلمه نمسیس در زبان انگلیسی به معنای "کینه‌جویی"، "انتقام" و "قصاص" است که هم دارای بار منفی و هم حامل بار مثبت است.

اما "نمسیس" در اساطیر یونان الهه نیک و بد، عدالت و انتقام بود (به یونانی: Νέμεσις). در تراژدی‌های یونانی او مجازات کننده عاشقان بی‌وفا، قانون‌شکنان و مغروران است و خونخواه جرم و تنبیه‌کننده گستاخی جلوه می‌کند. در تصاویر و مجسمه‌هایی که از وی ساخته می‌شود بال‌دار است و در دستان خود شلاق، شمشیر، آتش، ساعت شنی یا ترازو دارد.

این الهه انتقام، غم و اندوه فراوانی برای افراد عصیانگر و گردن فرازی همچون "اکو" و "نارسیس" به بار آورد. نارسیس شکارچی زیبارویی بود که عاشقان خود را خوار می‌شمرد؛ اما نمسیس بازتاب تصویر او را به وی نشان داد و نارسیس را دچار خودشیفتگی کرد و سرانجام در همان حال جان باخت.

اینک باید پرسید که منظور تحلیلگران نیوزویک از نارسیس کیست؟ آیا نارسیس همان ایالات متحده نیست که به عنوان یک کشور جذاب و فریبنده، عاشقان زیادی در جهان دارد؛ اما همواره دیگران - دوستان و دشمنان خود - را خوار شمرده و همانند یک شکارچی، به مردم جهان ستم کرده است؟

آیا تروریست‌های تکفیری بازتاب غرور آمریکایی‌ها نیستند که اینک بلای جان خود آنها شده‌اند و نمسیس (حاج قاسم سلیمانی به عنون نمادی از ایران) با گرفتار کردن آمریکا در عراق و سپس حمله به داعش، در حال انتقام گرفتن از هر دوی آنان است؟

شاید دو جمله‌ای که به عنوان "تیتر دوم" روی جلد نیوزویک و در سمت راست عکس حاج قاسم درج شده است این معما را حل کند: "ابتدا او با آمریکا مبارزه کرد. اینک او در حال له کردن داعش است".

نیوزویک هفته‌نامه‌ای است که توسط "مؤسسه واشنگتن پست" در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا چاپ و در آمریکا و اقصی نقاط جهان عرضه می‌شود. شعبه مرکزی این نشریه در نیویورک بوده و دارای 17 شعبه در آمریکا و جهان است.

متوسط شمارگان نیوزویک بیش از چهار میلیون نسخه است که تنها در ایالات متحده سه میلیون و 160 هزار نسخه در هفته به فروش می‌رسد. این نشریه ویرایش‌های گوناگونی به زبان‌های ژاپنی، کره‌ای، لهستانی، روسی، اسپانیایی و عربی و نیز یک سایت اینترنتی فعال دارد.

انتهای پیام


5291992
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تاجیکستان ۹ نفر را به اتهام ارتباط با مهاجمانی که در حومه مسکو دست به حمله تروریستی زدند، دستگیر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی از شهروندان خود خواسته‌ از سفر به کشور‌های مسلمان خودداری کرده و در رویداد‌های بین‌المللی نیز هویت صهیونیست خود را نمایش ندهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رومانی از شناسایی قطعات پهپاد متلاشی شده در نزدیکی مرز خود با اوکراین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است