به گزارش ایسنا- باقر کرد در جلسه توسعه حمل و نقل ریلی استان افزود: راه آهن چابهار - زاهدان با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد در دست احداث است که عامل ایجاد توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و منطقه است.
معاون استاندار در ادامه اظهار کرد: طول مسیر اصلی راه آهن چابهار - زاهدان ٦١٠ کیلومتر است که از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار واقع در دریای عمان آغاز شده و با عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می شود.
وی گفت: اجرای این طرح یکی از برنامه های مهم به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.
همچنین نماینده مردم زاهدان در مجلس نیز در راین رابطه افزود: یکی از مشکلات و دغدغه های مسئولان استان مربوط به حمل و نقل جاده ای و نبود آزادراه مناسب است ، مجلس نیز با توجه به ظرفیتهای هر استان به ویژه سیستان وبلوچستان توجه ویژهای به این موضوع دارد.
علیم یارمحمدی گفت: سیستان و بلوچستان به لحاظ حجم حمل کالاهای تجاری از این استان به دیگر نقاط و خارج از کشور، از جایگاه ویژهای برخوردار است و باید از بعد منطقهای نیز به آن بپردازیم و دغدغه کشورهای همسایه را که علاقه مند به همکاری در این زمینه هستند، کمتر کنیم.
وی اضافه کرد: چنان چه احداث راه آهن چابهار سرعت بیشتری به خود گیرد، منفعت بیشتری در تبادلات تجاری سهم استان می شود، امیدوارم با ظرفیت موجود در استان به خوبی بتوانیم از سرمایهگذاریهای خارجی و داخلی بهترین استفاده را ببریم.
معاون بهره برداری و ناوگان ریلی استان هم گفت: محل دور زدن قطار که به سینه دوار مشهور است با اعتبار دو میلیارد تومان در حال ساخت است و در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.
دلقوی بیان کرد: با افتتاح سینه دوار دیگر قطارهای مسافری که به ایستگاه زاهدان می رسد برای دور زدن و قرار گرفتن روی خط مجبور نیست 10 کیلومتر را به صورت عقب گرد حرکت کند تا دوباره روی خط قرار گیرد.
وی با اشاره به آغاز عملیات ساخت خط فرعی سیلوی وحدت زاهدان به طول 7.5 کیلومتر انشعابی از ایستگاه باری زاهدان با مشارکت بخش خصوصی اظهار کرد: این خط ریلی سالانه 400 هزار تن گندم را به سیلوی وحدت جابه جا می کند.
معاون بهره برداری و ناوگان ریلی استان خاطرنشان کرد: زیرسازی این خط ریلی توسط بخش خصوصی و روسازی آن توسط راه آهن با هزینه 6 میلیارد تومان اعتبار انجام میشود.
انتهای پیام