بین‌الملل 19:11 - 06 خرداد 1401
وزیر امور خارجه ترکیه گفت، مبارزه با تروریسم باید در مفهوم راهبردی ناتو گنجانده شود و اگر فنلاند و سوئد قصد عضویت در این پیمان نظامی را دارند حمایت از تروریست‌ها را متوقف کنند.

ترکیه: مبارزه با تروریسم در مفهوم راهبردی ناتو گنجانده شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه گفت مبارزه با تروریسم باید بخشی از مفهوم راهبردی ناتو باشد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، چاوش‌اوغلو در نشست مشترکی با همتایان رومانیایی و لهستانی گفت، سوئد و فنلاند که خواستار پیوستن به ناتو هستند، باید به حمایت از تروریسم خاتمه دهند.

وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر تأکید کرد که شرط کشورش برای عدم مخالفت با عضویت این دو کشور در ناتو این است که آن‌ها تحریم‌های خود علیه صنایع دفاعی ترکیه را بردارند.

او با اشاره به اینکه «موضع ترکیه در قبال پیوستن این دو کشور به ناتو روشن و بدون ابهام است» گفت: «سایز اعضای ناتو نیز باید فنلاند و سوئد را تشویق کنند تا گام‌هایی برای رسیدگی به نگرانی‌های آنکارا بردارند».

چاوش‌اوغلو افزود: «همبستگی با ناتو برای همه ما مهم است. ما نگرانی‌های امنیتی سوئد و فنلاند را درک می‌کنیم و دیگران نیز باید نگرانی‌های مشروع امنیتی ترکیه را درک کنند».

این دیپلمات ارشد ترکیه گفت، به همین دلیل است که آنکارا می‌خواهد مبارزه با تروریسم به وضوح در مفهوم راهبردی ناتو درج شود.

او در ادامه گفت: «گام قاطعی باید درباره نگرانی‌های ترکیه برداشته شود. آن‌ها باید حمایت از تروریسم را متوقف کنند».

همتایان رومانیایی و لهستانی چاوش‌اوغلو نیز در این نشست خبری بر ضرورت عضویت سریع فنلاند و سوئد در پیمان نظامی ناتو تأکید کرده و درخصوص رفع نگرانی‌های ترکیه ابراز امیدواری کردند.

دولت‌های فنلاند و سوئد هفته گذشته تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود.

دولت ترکیه روز سه‌شنبه لیست رسمی شامل ۵ درخواست از سوئد و فنلاند را منتشر کرد که در صورت محقق شدن این خواسته‌ها، از عضویت این دو کشور حوزه نوردیک در ناتو حمایت خواهد کرد.

آنکارا خواستار «تضمین‌های ملموس» از سوی استکهلم شده که تمامی روابط خود با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی معرفی شده‌اند را قطع کند.

انتهای پیام/.


11575242
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر بنیامین نتانیاهو با بازگشت هیئت اسرائیلی به قطر برای ادامه مذاکره با حماس چراغ سبز نشان داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای سنتینل آمریکا به دلیل هزینه‌های بالای پروژه به سال ۲۰۲۶ موکول شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیوان بین‌المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی خواست تا از ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بشردوستانه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مردم یمن در ادامه حمایت‌های خود از مردم غزه امروز نیز راهپیمایی میلیونی برگزار کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی در حال اجرایی کردن پروژه‌ای جدید در نوار غزه برای اشغال و تصاحب بیشتر سرزمین‌های این منطقه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل باید در رویکرد خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن تاکید کرد که با توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل این رژیم مجبور به توقف درگیری‌های جاری خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع آگاه گفتند ممکن است آمریکا به زودی فهرستی از کارخانه‌های تولید تراشه چینی برای ممنوعیت دریافت فناوری‌های جدید را معرفی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در میانه افزایش تهدید گروه‌های تروریستی، فرانسه برای حفظ امنیت بازی‌های المپیک تابستانی، از کشور‌های متحد خود درخواست نیرو کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است