سیاسی 09:32 - 10 فروردین 1394
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: توافق دو مرحله‌ای نخواهیم داشت و قصد این است برای همه موضوعات راه حل پیدا شده و مکتوب شود.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران:

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه یکشنبه شب در ارتباط تصویری از لوزان سوئیس با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با بیان اینکه تا کنون هیچ توافقی حاصل نشده است، افزود: شایعات و فضاسازی‌هایی که صورت گرفته با اهداف خاص سیاسی است ولی آنچه مسلم است ما هنوز به هیچ توافقی نرسیدیم. برای خیلی موضوعات دشوار راه حل پیدا شده است و تنها برای دو، سه موضوع هنوز راه حل نداریم.

وی ادامه داد: وقتی راه‌حل‌ها پیدا شد قدم بعدی این است که آن را مکتوب کنیم و به شکل یک توافق که مورد قبول همه باشد درآوریم که برای آن تا چند ماه مهلت لازم است و کار زیادی خواهد برد.

عراقچی با اشاره به اینکه امروز هم مذاکرات بسیار فشرده‌ای در سطوح مختلف داشتیم، اظهار داشت: وزرای خارجه 1+5 و خانم موگرینی وارد لوزان سوئیس شده‌اند و با ورود وزرای خارجه مذاکرات شکل جدی‌تری به خود گرفت.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ذکر این نکته که 2 هدف ما در مذاکرات یکی مربوط به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و دیگری رفع تحریم‌ها است، افزود: ما با این مذاکرات و توافق احتمالی به دنبال آن هستیم که اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود را نشان دهیم. هدف بعدی رفع تحریم‌هاست که به دلیل واهی برقرار شده است.

وی ادامه داد: در موضوع برنامه هسته‌ای و اعتمادسازی بحث ظرفیت غنی‌سازی ایران مطرح است. همچنین ذخایر هسته‌ای، مواد غنی شده ایران و نحوه نظارت بر آنها، تاسیسات هسته‌ای ما در نطنز و فردو و همین طور راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک است که درباره آنها باید راه‌حل‌هایی پیدا شود که ماهیت صلح‌آمیز آنها تایید و اطمینان کافی بدست آید.

عراقچی خاطرنشان کرد: در مقابل نیز تحریم‌ها باید برداشته شود، از جمله تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و تحریم‌های شورای امنیت که از لحاظ سیاسی و حقوقی از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.

وی نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در روز دوشنبه را بسیار تعیین‌کننده دانست و افزود: اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر ادامه مذاکره و رسیدن به یک راه حل است و اراده قوی در این خصوص وجود دارد.

عراقچی ادامه داد: ما تا هر زمان که نیاز باشد در این مذاکرات حضور خواهیم داشت و طرف‌های ما نیز از اراده لازم برخوردارند، اما رسیدن به یک توافق کار سختی است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه به دنبال توافقی هستیم که برای همه خوب باشد، گفت: وقتی توافق حاصل می‌شود هر طرف باید بتواند از این توافق در کشور خود دفاع کرده و اعلام کند که به خواسته‌های خود رسیده است.

عراقچی افزود: خواسته طرف مقابل اعتمادسازی است و خواسته ما نیز احترام به برنامه هسته‌ای کشورمان، شناسایی بین‌المللی این برنامه و در کنار آن رفع تمامی تحریم‌هاست.

وی یادآور شد: اینکه چگونه به یک توافق برسیم که همه آنها را با هم داشته باشد کار سختی است ولی ما راه زیادی رفته‌ایم و معتقدیم که ادامه راه نیز قابل پیمودن است.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پایان ضمن اشاره به دسترس بودن توافق در این دوره از مذاکرات، گفت: نیاز است که طرف مقابل تصمیم جدی در این باره بگیرد. ما به سهم خود برای اعتمادسازی جدی هستیم و تصمیمات لازم را گرفته‌ایم و طرف مقابل نیز باید تصمیمات لازم را در رفع تحریم‌ها و احترام به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بگیرد.


6112793
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است