علمی فناوری 10:39 - 06 آذر 1394
در دستاوردی بزرگ در علم زیست‌شناسی محقق شد
دانشمندان آمریکایی در دستاوردی بزرگ در علم زیست‌شناسی موفق شدند با دستکاری گونه‌های خاصی از کرم‌های پهن باعث تبدیل ساختار مغز و سر آنها به گونه‌های دیگر شوند.

تولید کرمهای مسطح با مغز و سر کرمهای دیگر

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دستاورد محققان دانشگاه تافتس نه تنها درک ما را از آنچه دقیقا بر رشد آناتومی تاثیر می‌گذارد افزایش می‌دهد، بلکه همچنین دارای کاربرد عملی است و در درک بهتر و حتی رفع نواقص هنگام تولد کمک می‌کند.

برای این پژوهش، محققان از کرم‌های پهن به نام Girardia dorotocephala استفاده کرده‌اند. این گونه از کرم‌ها قابلیت‌ رشد مجدد اجزای از بین رفته آناتومی خود را دارند. دانشمندان با بهره‌گیری از این ویژگی، برای تغییر ویژگی‌های فیزیکی موجودات مخصوصا مورفولوژی سر آنها تلاش کردند که این کار با قطع کانال‌های پروتئینی بین سلول‌ها که برای انتقال اطلاعات از طریق سیگنال‌های الکتریکی استفاده می‌شوند، انجام شد.

نتایج نشان می‌دهد که نه تنها ظاهر بیرونی سر این کرم‌ها بعد از انجام آزمایش تغییر کرد، بلکه شکل واقعی مغز و توزیع سلول‌های بنیادی آنها نیز عوض شدند. محققان دریافتند که بهترین گونه برای انجام این آزمایش کرم‌های dorotocephala Girardia هستند زیرا ایجاد تغییر در آنها نسبت به بقیه آسانتر است.

مهمترین یافته این تحقیق آن است که ویژگی‌های آناتومی توسط ژنوم به صورت دائم تثبیت نمی‌شوند، اما می‌توانند تحت تاثیر شبکه‌های بیوالکتریکی بین سلول‌ها قرار گیرند. این واقعیت که هرچه دو گونه بر روی جدول زمانی تکاملی به یکدیگر نزدیکتر باشند، به طور مستقیم بر سهولت ترادیسی تاثیر می‌گذارند، همچنین نشان می‌دهد که تغییرات بلند مدت در مدارهای فیزیولوژیکی نقش کلیدی در روند گسترده‌تر تکاملی دارد.

جالب توجه است که تغییرات فیزیکی یافت شده موقتی است. هنگامی که کرم‌ها پس از چند هفته شروع به بازسازی مجدد می‌کنند، به مورفولوژی اصلی و طبیعی خود بازمی‌گردند. تحقیقات بیشتری برای پیدا کردن دلیل این موضوع مورد نیاز است، اما این پژوهش به عنوان یک اصل کلی می‌تواند در‌بردارنده برخی از مفاهیم بزرگ باشد و دیدگاه‌هایی را ارائه کند که می‌توانند به پزشکان در رفع نقص هنگام تولد و یا به ایجاد بهبودی پس از یک آسیب کمک کنند.

مایا امونس بل،مولف ارشد این پژوهش اظهار کرد: این نوع از اطلاعات برای پیشرفت در زمینه پزشکی حیاتی خواهد بود و درک بهتری از زیست شناسی تکاملی را ارائه خواهد کرد.

یافته‌های این پژوهش که شامل یک مدل محاسباتی است و توضیح می‌دهد که دقیقا چگونه اختلال در ارتباطات سلول به سلول منجر به تغییر آناتومی می‌شود، به تازگی در مجله Molecular Sciences منتشر شد.

انتهای پیام


7434125
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: طرح مدرسه مجازی بزرگسالان در راستای کاهش تنوع مدارس در حال تدوین است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کمیسیون اروپا اعلام کرد که به پلتفرم اجتماعی تیک‌تاک ۲۴ ساعت فرصت داد تا ارزیابی مخاطرات برنامه جدید خود، تیک‌تاک لایت را ارائه دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است