وبگردی 03:20 - 08 بهمن 1393
سیداحمد نادروند
ذهنیت راهبردی غرب مبنی بر اینکه «ایران تحت تاثیر فشار تحریم‌ها ناگزیر به پذیرش میز مذاکراتی شده است»، احتمالاً نشئت گرفته از یک طرفه شدن ادبیات غالب دیپلماسی هسته‌ای در این مقطع از سیاست خارجی بوده است.

بازگشت مقاومت به گفتمان دیپلماسی هسته‌ای

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس روزنامه «جوان» در یادداشت کوتاهی به قلم « سیداحمد نادروند» نوشت:

طی 15 ماه از دیپلماسی جدید هسته‌ای در کشور که در قالب «تعامل مؤثر با جهان» نمود یافت، ادبیات و مفاهیمی که عناصر سیاست‌ها و خط مشی‌های مذاکراتی را به گروه 1+5 منتقل می‌نمودند، عمدتاً به گونه‌ای معناگذاری شدند که گویی «مقاومت» کاربری نداشته یا اولویتی تعدیل شده یافته است. شاید همین نگاه به تعاملات هسته‌ای بود که سبب شکل‌گیری نوعی ذهنیت آسیب‌پذیر از ایران یا آمادگی تغییر یا حذف «ایران هسته‌ای» از عرصه روابط بین‌المللی معاصر گردید. به واقع، ذهنیت راهبردی غرب مبنی بر اینکه «ایران تحت تاثیر فشار تحریم‌ها ناگزیر به پذیرش میز مذاکراتی شده است»، احتمالاً نشئت گرفته از یک طرفه شدن ادبیات غالب دیپلماسی هسته‌ای در این مقطع از سیاست خارجی بوده است.

علی ای حال، گذر زمان نشان داد که این منظر، کاربری جدی در تأمین مطالبات راستین ملی نداشته و در عمل، طرف‌های غربی توان ایران را در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری، نادیده انگاشته‌اند، به طوری که حاضر به پذیرش حقوق و خواسته‌های مشروع کشور در مذاکرات و توافقات نشده‌اند. پس از آنکه مذاکرات مربوط به انعقاد توافق جامع در دوره تمدید چهار ماهه به نتیجه نرسید یا در آخرین ساعات سالگرد توافق نوامبر 2013 به هم خورد، منزلت «مقاومت» در برابر زیاده خواهی غرب نوعی احیا و بازبینی را برجسته و ضروری نمود.  از همین روست که طی چندماهی که از تمدید هفت ماهه می‌گذرد، مفاهیمی که متضمن معانی «مقاومت» در برابر غرب‌ خواه در رابطه با جنبه‌های سیاسی و خواه اقتصادی و تحریمی فشارهای غرب هستند، به کرات در سطح دیپلماسی هسته‌ای کشور مطرح و استفاده شده‌اند. این امر هرچند عملاً موجب تغییر جدی در زیاده خواهی امریکا نشده است اما موید این نکته است که «عدم خوش بینی» به رفتار و کنش غرب در مذاکرات هسته‌ای، نه یک امر ساده و اعلانی، بلکه مولفه‌ای بسیار معنادار و بنیادین از راهبرد بایسته ملی است؛ راهبردی که تضمین حقوق اقتصادی و هسته‌ای کشور را در تلاطم‌های امروزین منطقه‌ای و جهانی به دنبال خواهد داشت.


5717924
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اصلی‌ترین پیام مانور پهپادی و موشکی ایران در عملیات «وعده صادق»، اثر معکوس چند دهه تحریم علیه کشورمان بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در دنیای شلوغ ما که همه عجله دارند، چت کردن به یک وسیله ارتباطی سریع تبدیل شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر ایمان به خدا و پیغمبر دارید، نباید دشمن خدا را دوست داشته باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رفاه زندگی در پیری منوط به برنامه ریزی اقتصادی در دوران شروع زندگی و جوانی است برای این کار باید چند اصل را رعایت کنید تا برنامه ریزی مالی بهتری داشته باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» درحالی برخی کاربران و رسانه‌ها مدعی حضور گسترده نیرو‌های پلیس در پارک دانشجو هستند که این تصویر مربوط به ۷ سال پیش است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این روزها و بعد از عملیات وعده صادق، اوضاع در مناطق محاصره‌شده، رو به بهبود است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات گسترده و پیچیده ایران علیه رژیم صهیونیستی زوایای ناگفته زیادی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زباله‌های تهران حکم طلا را دارند؛ طلایی که خیلی‌ها را مانند قارون ثروتمند کرده است؛ کاسبانی که آنقدر ولع پول بیشتر دارند که برای همین مخازن زباله بدبو روی هم تفنگ می‌کشند و هم را می‌کُشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زباله‌های تهران حکم طلا را دارند؛ طلایی که خیلی‌ها را مانند قارون ثروتمند کرده است؛ کاسبانی که آنقدر ولع پول بیشتر دارند که برای همین مخازن زباله بدبو روی هم تفنگ می‌کشند و هم را می‌کُشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» روش‌های هوشمندانه‌ای که رسانه‌ها از گذشته تاکنون برای تحت تاثیر قرار دادن باور‌های مخاطب به کار گرفته‌اند، با بروز رسانه‌های جدیدتر و تاثیرگذارتری مانند توئیتر، فیسبوک و. شکل نوینی به خود گرفته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است