گوناگون 17:46 - 04 مهر 1395
وزیر بهداشت در سیزدهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا (جشن نفس) گفت: جزو کشورهای سرآمد و پیشرفته‌ترین کشور منطقه در حوزه فراهم آوری و پیوند اعضا هستیم و این یک افتخار بزرگ است.

وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت پیوند اعضا اعلام کرد:

به گزارش همشهری آنلاین، سید حسن هاشمی، بر انجام قابل ملاحظه عمل پیوند در کشور تاکید کرد و افزود: عمل پیوند کبد، کلیه، روده، لوزالمعده، قلب و قرنیه، هم اکنون به همت پزشکان متخصص حوزه پیوند به راحتی در کشور انجام می‌شود.

او گفت: تاکنون ۴۳هزار پیوند کلیه، ۴هزار پیوند کبد، ۸۰۰ مورد پیوند قلب، ۱۳۳ پیوند ریه و۸هزار مورد پیوند مغز استخوان و همچنین سالانه ۵هزار پیوند قرینه چشم در کشور انجام می‌شود.

  • هزینه‌های میلیاری پیوند عضو در خارج از کشور

 هاشمی افزود: اگر اعمال جراحی پیوند در کشور انجام نمی‌شد و قرار بود این اعمال در کشورهای خارجی انجام شود، سالانه بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون دلار، هزینه در برداشت در حالی که در حال حاضر متخصصان کشور، اعمال جراحی مربوط به پیوند اعضا بدست پزشکان کشور با کیفیت و نتایج مطلوب در کشور انجام می‌شود.

 وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: حدود ۵۵درصد اهدای کلیه از طریق افراد دچار مرگ مغزی شده در کشور انجام می شود. این آمار نسبت به گذشته مطلوب است اما این میزان، سالانه تنها جوابگوی حدود ۱۰درصد افراد در انتظار پیوند است در صورتی که اگر در مورد اهدای عضو فرهنگسازی خوبی انجام شود، شاید به جای ۸۰۰ اهداکننده، ۳هزار تا ۴هزار اهداکننده داوطلب داشته باشیم.

 هاشمی فزود: تعداد افراد منتظر در لیست‌های پیوند کلیه،  بسیار زیاد است و می‌توانیم 10 درصد افراد لیست انتظار را پیوند کنیم  این درحالی‌است که هم در زمینه تجهیزات و هم تعداد پزشکان وضعیت ما مطلوب است اما اهدای عضو هنوز به دلیل نبود فرهنگ‌سازی با اقبال قابل توجهی مواجه نیست.

  • کلیه فروشی زشت است

هاشمی گفت: در حالی‌که  بسیاری از خانواده‌ها، عزیزان‌شان نیازمند پیوند کلیه هستند، زشت است که عده‌ای کلیه‌ فروشی کنند و عده‌ای هم آن را بخرند، در حالی که می‌توانیم اهدای عضو انجام دهیم.

وزیر بهداشت  بر نقش رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما، برای فرهنگسازی اهدای عضو تاکید کرد و از هنرمندان نیز تقاضا کرد در این زمینه یاری‌رسان باشند .

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کسانی که عضو‌شان را اهدا کرده‌اند با خدا معامله کردند.

وزیر بهداشت افزود: سراغ ندارم، به جز ایران درسایر کشورهای اسلامی،  مجوز اهدای عضو را داده باشند، براین اساس بر روح امام راحل درود می‌فرستیم که در این زمینه صف‌شکنی کردند و در دوران دفاع مقدس فتوای اهدای عضو را دادند و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه راهگشا بوده‌اند که این موضوع بی‌نظیر است.

هاشمی به تشکیل شورای عالی پیوند در دولت یازدهم هم اشاره کرد و گفت: این اقدام،کاری بزرگ بود که بسیاری از نقایص را در این حوزه برطرف کرد.

به گفته وزیر بهداشت، راه اندازی مرکز پیوند اعضا، تشکیل شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز و تشکیل واحد فراهم آوری اعضا از اقدامات بسیار موثر در پیشرفت پیوند اعضا در کشور بود.

در این مراسم هاشمی،  از معاون اول رییس جمهوری در مورد مصوبه پرداخت هزینه‌های پیوند توسط بیمه‌ها تشکر و البته ابراز امیدواری کرد تا به فراهم آوری اعضا، نیز توجه ویژه شود.

هاشمی از انجمن اهدا کنندگان عضو نیز تشکر کرد و گفت: کاش همه کارهای ما به صورت مردمی و با حضور  مردم  انجام شود.


8184761
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است