اقتصادی 11:40 - 02 آبان 1393
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه هم اکنون افت شدید تراز آب در دشت های تهران، بلخار، فامنین و کبودرآهنگ باعث ایجاد فروچاله های بزرگ شده است گفت: بهره‌ برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی موجب افت شدید تراز آب دشت‌ های کشور شده است.

زنگ خطر نابودی ذخایر آب به صدا درآمد/ افت شدید تراز آب در دشت‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمجتبی رضوی‌ نبوی با تاکید بر اهمیت پرداختن به بحث بهره‌وری منابع آب در شرایط کنونی کشور گفت: طبق برنامه ارائه‌ شده توسط وزیر نیرو به مجلس، یکی از اهداف وزارت نیرو در دولت یازدهم ایجاد "سازمان بهره‌وری آب ایران" بود که در یکسال گذشته بررسی‌های لازم در اینباره انجام شد.

مدیرکل دفتر بهبود بهره‌وری و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو اظهارداشت: اما طبق قوانین و سیاست‌ های دولت، ایجاد یک سازمان مستقل بسیار زمانبر و طولانی می‌شد و بر همین اساس برای تسریع در کار، مقرر شد این امر در قالب یک ساختار مستقل به‌ عنوان پژوهشکده بهره‌وری و اقتصاد آب در موسسه تحقیقات آب ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی موجب افت شدید تراز آب دشت‌ های کشور شده و هم‌ اکنون در تهران، بلخار، فامنین و کبودرآهنگ فروچاله‌های بزرگی بر اثر نشست دشت‌ ها اتفاق افتاده است افزود: همین فرونشست‌ها، احیای منابع آب در این دشت‌ ها را غیرممکن می‌کنند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: با ایجاد پژوهشکده بهره وری و اقتصاد آب و تقویت نیروی انسانی آن، تمامی موضوعات مورد مطالعه در حوزه بهره‌وری و اقتصاد آب در این مرکز قابل پیگیری است.

نبوی با بیان اینکه بهره‌وری به‌ عنوان یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه در کشورهای پیشرفته جهان مورد اتفاق‌نظر است بیان داشت: در کشور ما برای دستیابی به این شاخص، سازمان بهره‌وری ایران ایجاد شده و حتی در برنامه‌های دوم تا پنجم به این مورد پرداخته شده، اما این موضوع هنوز در ایران نهادینه نشده است.

وی با بیان اینکه در بحث آب نیز در سطح کشور آنچنان که لازم است به استفاده بهینه از آب توجه نشده است گفت: ما باید بتوانیم از تاسیسات و سرمایه‌ گذاری‌های انجام‌ شده با بازده بالا استفاده کنیم و بتوانیم با بهره‌گیری از دستاوردهای نوین از هدررفت آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی جلوگیری کنیم، اما با این هدف فاصله داریم.

نبوی خاطرنشان کرد: این موضوع در شبکه‌های توزیع شهری نیز بسیار حایز اهمیت است که از آن به‌ عنوان کاهش آب بدون درآمد یاد می‌شود اما بحث بهره‌وری در اینباره نیز مغفول است. در این بخش برای رسیدن به این هدف باید ضمن اصلاح رویه‌ها، سرمایه‌گذاری بهینه نیز انجام شود.

مدیرکل دفتر بهبود بهره‌وری و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: تلاش ما این است که در برنامه ششم توسعه بحث بهره‌ وری در آب شرب، کشاورزی، خدمات و صنعت به‌ صورت شاخص‌ های کمی و قابل اندازه‌ گیری تعریف شود؛ در بودجه سال 93 نیز ردیف بهره‌وری آب و برق در وزارت نیرو در نظر گرفته شد و مبلغ 100 میلیارد تومان برای این بخش اختصاص یافت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه موضوع بهره‌وری باید به‌ صورت همزمان در دو بخش فنی و فرهنگ‌ سازی پیگیری شود گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور و بحث خشکسالی، این موضوع در زمینه آب کشاورزی بسیار راهگشا خواهد بود و اگر بتوانیم روش‌های آبیاری موجود را با روش‌های بهینه‌تر جایگزین کنیم، بحران آب قابل مهار خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت شاخص‌های بهره‌وری در بخش صنعت تصریح کرد: متولیان بخش صنعت در توسعه این بخش باید این نکته را در نظر داشته باشند که احداث صنایع آب‌ بَر همچون فولاد و پتروشیمی در مناطق کم‌آب و دشت‌ های ممنوعه موجب تشدید وضعیت بحرانی این مناطق می‌شود و این صنایع باید در کنار دریا و جاهایی که دسترسی به آب میسر است، گسترش یابند تا منابع آب زیرزمینی قدرت تجدیدپذیری و احیا داشته باشند.

نبوی با بیان اینکه ما اجازه استفاده از تمامی منابع آب موجود و نابودی این منابع را نداریم گفت: اصلاح ساختار شرکت‌های مادر تخصصی و استانی برای تعریف اهداف بهره‌وری در دستور کار معاونت آب و آبفا قرار دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: بهره‌وری هنوز نهادینه نشده و باید تلاش کنیم ساختار بهره‌وری در وزارت نیرو و شرکت‌های مادر تخصصی و شرکت‌های زیرمجموعه آنها شکل بگیرد و آمادگی لازم را برای اجرای طرح‌های بهره‌وری داشته باشند.


5025951
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۳.۰۲ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: دست دلالان و سوداگران با راه اندازی سامانه خودنویس کوتاه و بازار اجاره به سمت ثبات هدایت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آخرین آمار جمعیت دام پروار گوساله به ۱۵۰ هزار راس رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در برابر تقاضا، نوسانی در بازار مرغ ایام پرتقاضای ماه رمضان نخواهیم داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی گفت: گرچه قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شوند، اما بدلیل نقض عکس‌های هوایی و نقشه‌های منابع طبیعی تا پایان سال گذشته تنها ۶۸ درصد اراضی رفع تداخل شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است