اقتصادی 00:14 - 05 بهمن 1395
تحولات بازار مسکن حاکی از این است که معاملات مسکن در ماه‌های آذر و دی سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است و ماه‌های پیش از آذر نیز نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته کاهش را تجربه کرده‌اند.

در این‌ میان با وجود کاهش حجم معاملات مسکن، هنوز پیش‌بینی‌ها برای بازار مسکن در سال آینده امیدوارانه است. حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سپرده‌گذاری 130هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌گوید: مبلغ این سپرده‌گذاری‌ها به 2هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و در سال آینده با احتساب تسهیلاتی که به این سپرده‌گذاران تخصیص می‌یابد بدون اتکا به بودجه دولت، ۷۸۰۰ میلیارد تومان در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود.

  • بهبود وضعیت مسکن از سال 96

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز در پیش‌بینی بازار مسکن سال آینده می‌گوید: وضعیت معاملات مسکن در تهران وضعیت بدی ندارد و به‌نظر می‌رسد از سال آینده به‌تدریج شاهد بهبود وضعیت بخش مسکن باشیم. علی چگنی در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: فعلا فضایی برای جهش قیمت وجود ندارد و در شرایط بهبود وضعیت این بازار نیز افزایش قیمت در حد تورم و حدمتعارف خواهد بود.

چگنی در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش تولید مسکن تهدیدی برای آینده بازار محسوب نمی‌شود، می‌گوید: آخرین سند کشوری در حوزه مسکن، یعنی طرح جامع مسکن، پس از بازنگری، چند مدل برای میزان نیاز سالانه مسکن در شهر و روستا پیش‌بینی کرده است که مدل محتمل آن حدود 850هزار تا 900هزار واحد در افق 10ساله است.

به گفته او، برآورد می‌شود این میزان تولید سالانه مسکن می‌تواند در طول زمان جوابگوی تأمین مسکن زوج‌های جوان، جایگزینی واحدهای فرسوده و تخریب شده و پر شدن فاصله میان تعداد خانوار و تعداد واحدهای مسکونی باشد. او در تشریح وضعیت فعلی تولید مسکن و تأثیر آن بر بازار تصریح می‌کند:

همیشه نوسان‌ در تولید مسکن و جود دارد و از ناحیه قیمت‌ها شروع می‌شود و به بخش تولید می‌رسد به‌گونه‌ای که طی دو،سه‌سال قیمت‌ها رشد می‌کند و بعد از آن هم تولید خود را بالا می‌کشد به‌طوری‌که فراتر از نیاز هم تولید می‌شود. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن می‌افزاید: وقتی دوباره بازار مسکن افت کرد و کار به رکود کشید، تولید نیز به رکود کشیده می‌شود اما روند بلندمدت نشان می‌دهد که میانگین واحدهای تولید شده تقریبا نزدیک به تعداد مسکن مورد نیاز بوده است.

به گفته چگنی، کاهش تراکم خانوار از حدود 1.29در اوایل انقلاب به 1.03در شرایط فعلی، شاهدی بر این ادعاست. او درباره رکود شدید صنعت ساختمان و افت تولید مسکن در دو،سه‌سال اخیر اظهار می‌کند: در سال‌های قبل از این دوره رکود، تولید مسکن بیش از نیاز انجام شده بود به‌گونه‌ای که سالانه در مناطق شهری 820هزار واحد و با احتساب روستاها، بالای یک میلیون واحد مسکونی تولید شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ادامه می‌دهد: در سال‌های 90تا 92در شهر تهران، برای بیش از 570هزار واحد مسکونی پروانه صادر شد یعنی سالانه حدود 190هزار واحد مسکونی، درحالی‌که براساس مطالعات انجام شده، سقف نیاز سالانه تهران به مسکن حدود 80تا 90هزار واحد است. چگنی با اشاره به اینکه اضافه تولید مسکن در سال‌های قبل باعث شده است در دوره رکود تولید، بازار مسکن دچار کمبود عرضه نشود، تصریح می‌کند: اگر روند کاهش تولید در بلندمدت ادامه پیدا کند، می‌تواند به کسری مسکن منجر شود اما فعلا روند نزولی صدور پروانه ساختمانی قطع شده و حتی در تهران افزایش هم یافته است و به‌نظر می‌رسد تولید مسکن به‌تدریج به حالت تعادل برمی‌گردد.

  • حجم معاملات مسکن ۵۰ درصد کاهش یافت

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور می‌گوید: از ابتدای سال حجم معاملات مسکن با کاهش روبه‌رو شده و این میزان در آذر و دی‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است. حسام عقبایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در ماه‌های پیش از آذر نیز به‌طور میانگین معاملات مسکن هر‌ماه در مقایسه با سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

عقبایی افزود: البته در تهران در 8‌ماه نخست امسال حجم معاملات مسکن افزایش یافت اما در ماه‌های آذر و دی حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. به گفته او از سال ۹۲ تا‌کنون در قیمت مسکن افزایش چندانی وجود نداشته گرچه در تهران برخی آپارتمان‌های لوکس حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. عقبایی معتقد است: اکنون در شهرهای بزرگ قیمت مسکن به ثبات نسبی رسیده و زمان مناسبی برای خرید مسکن است.


8705689
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است