گوناگون 13:28 - 28 اسفند 1396
همایش «مقابله با جریان‌های افراطی و خشونت‌گرا» در مسکو؛
دبیر کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری اظهار کرد: بزرگ‌ترین فتنه جهان اسلام که صدها هزار نفر را با قتل عام مسلمانان و غیرمسلمانان به دام مرگ افکنده، افراطی‌گرایی است.

بزرگترین فتنه جهان اسلام، افراطی‌گرایی است

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش «مقابله با جریان‌های افراطی و خشونت‌گرا» از سوی دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری در مسکو برگزار شد. این همایش با مشارکت انستیتو اسلامی مسکو و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در روسیه در محل هتل آزیموت شهر مسکو با حضور علمای اسلامی و شخصیت‌های اسلام‌شناس از ایران و روسیه برگزار شد.

در ابتدای این همایش پیام «آیت‌الله مکارم‌شیرازی» مرجع عالیقدر شیعیان جهان توسط حجت‌الاسلام محی‌الدین مکارم قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است: همه ما اعم از شیعه و اهل سنت و سایر مذاهب دیگر و در یک کلمه همه مردم جهان در این امر مشترک هستیم که امنیت جامعه بشری از مهم‌ترین خواسته‌هاست و تا امنیت نباشد هیچ برنامه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و مذهبی پیاده نمی‌شود.

در ادامه دمیر محی‌الدین، رییس انستیتو اسلامی مسکو، به عنوان دبیر این همایش هم پیام مفتی اعظم روسیه راویل عین‌الدین را در محکومیت جریان‌های افراطی و خشونت‌گرا و وحدت امت اسلام برای مقابله با این پدیده شوم قرائت کرد.

حجت‌الاسلام زمانی، دبیر کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری نیز در سخنان خود در این همایش اظهار کرد: بزرگ‌ترین فتنه جهان اسلام که صدها هزار نفر را با قتل عام مسلمانان و غیرمسلمانان به دام مرگ افکنده، افراطی‌گرایی است.

وی در ادامه به ابعاد مختلف فعالیت گروه‌های تکفیری در چند سال اخیر از جمله؛ ویران‌گری بلاد اسلامی در سوریه و عراق، حضور استکبار جهانی به همین بهانه در کشورهای اسلامی، ترویج فساد اخلاقی و قتل عام مسلمانان و علمای دین اشاره کرد.

مفتی نفیع‌الله عشیروف، رییس اداره دینی مسلمانان منطقه آسیایی روسیه از دیگر سخنرانان این همایش هم ضمن محکوم کردن فعالیت‌های گروه‌های تکفیری به ترویج و تحمیل اعتقادات گروه‌های افراطی از طریق خشونت به جوامع مسلمان اشاره کرد و برای مقابله با این نوع افکار روشنگری و معرفی صحیح اسلام با استفاده از ابزار تأثیرگذار همچون رسانه و فضای مجازی را مورد تأکید قرار داد.

لئونیت سوکیانین، اسلام‌شناس و استاد مدرسه عالی اقتصاد، احمد حیدریان، معاون سفیر ایران در مسکو، دمیر خیرالدین‌اف، معاون اداره دینی مسلمانان روسیه، علی اکبراف، معاون علمی انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه و حجت‌الاسلام اکبری جدی، رییس مرکز اسلامی مسکو با سخنان خود در این همایش به نقد جریان های افراطی و ارایه راهکارهای مختلف در این حوزه پرداختند.

از جمله اهداف این همایش می‌توان به: تبیین و ترویج اندیشه اسلام اعتدالی و گسترش فرهنگ هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و هم‌گرایی امت اسلامی، بررسی تفکرات افراط‌گرایانه و خشونت‌طلبانه، اتحاد و هم‌گرایی علمای اسلام و موضع‌گیری‌های جهانی علیه تفکرات و جریان‌های افراطی اشاره کرد.

اعضای هیأت دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، طی روز جمعه ۲۵ اسفندماه به منظور حضور در بزرگترین نماد همدلی و وحدت مسلمین در مراسم نمازجمعه مسجد جامع مسکو شرکت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در سخنان خود، ضمن اشاره به برخی از ویژگی‌های دین مبین اسلام از نگاه آیات قرآن اظهار کرد: دین اسلام تمامی کتاب‌های ادیان آسمانی را تایید و تأکید کرد که اسلام به عنوان آخرین مرتبه دانشگاهی انبیاء الهی و کامل‌ترین دین به بشریت ارائه شده است.

وی در ادامه با تأکید بر جامعیت و جهانی بودن دین اسلام افزود: دین ما به قوم خاصی اختصاص ندارد و برای هدایت تمامی جوامع بشری آمده، جاودانگی دین و مصون بودن کتاب آسمانی از تحریف تا روز قیامت از دیگر صفات دین مبین اسلام است.

استاد حوزه علمیه قم به عدالت پروری در اسلام اشاره کرد و افزود: اسلام دین عدل و عدالت است و دفاع از مظلوم را همواره توصیه می‌کند.

وی در پایان سخنان خود به نمازگزاران توصیه کرد: امت اسلامی باید جهت تحقق اهداف عالیه خود و برپایی عدالت و جلوگیری از خشونت‌طلبی و افراط گرایی در جهان با یکدیگر متحد و همدل شوند و توصیه من به تمامی  جوانان این است که علوم را به خوبی فرا گرفته و به دنبال تولید علم در تمامی رشته‌ها باشند.


9720318
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است