گوناگون 18:39 - 29 اردیبهشت 1401

غرفه‌های «فرهنگسرای منتظر» پذیرای نمازگزاران جمعه خواهند بود

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با برپایی نماز پر فضیلت جمعه در شهر تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برپایی مجموعه غرفه‌های «فرهنگسرای منتظر» از نمازگزاران و مردم متدین شهر تهران پذیرایی می‌کند. در این غرفه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی به رده‌های سنی مختلف ارائه می‌شود.

میزبان نمازگزاران روز جمعه این هفته، ۳۰ اردیبهشت ماه مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۷ و فرهنگسرای اندیشه است که با چندین ویژه برنامه مختلف به استقبال نمازگزاران رفته است. در زیر گزارشی از فعالیت‌های تدارک دیده شده ارائه می‌شود.

همنشینی با سردار دل‌ها

یکی از برنامه‌های اصلی در فرهنگسرای منتظر، گرامیداشت یاد و خاطره قهرمان ملی کشورمان، شهید سردار سلیمانی است. در غرفه‌ای که با عنوان «همنشینی با سردار دل‌ها» تدارک دیده شده است، گوشه‌هایی از زندگی سراسر الگو شهید سلیمانی به عموم مردم معرفی شده و مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

بدون شک معرفی الگوهای ناب و شخصیت‌های ممتازی همچون سردار سلیمانی به نسل جوان نقش مهمی در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی دارد. این برنامه نیز با همین هدف برنامه‌ریزی شده است.

در مسیر حرکت نمازگزاران به سمت محل برپایی نماز پرشکوه جمعه «ایستگاه‌های دل‌نوشته» نیز قرار داده شده است تا شهروندان عزیز بتوانند نوشته‌های صمیمانه و صادقانه خود را نوشته و آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین همزمان با ورود نمازگزاران به محیط نماز و به منظور ایجاد فضای معنوی در بین آنان، صفحاتی از قرآن کریم که از پیش آماده شده، در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا در ثواب قرائت جمعی قرآن کریم شریک باشند.

ویژه برنامه دیگر فرهنگسرای اندیشه در «فرهنگسرای منتظر» برپایی غرفه‌ای با عنوان «همراهان قرآنی» است. این ویژه برنامه با هدف قرائت صحیح متون و آیات نورانی قرآن کریم، توجه به معانی آیات آن و ترویج سبک زندگی قرآنی است. در این ویژه برنامه هر کدام از نمازگزاران می‌توانند با انتخاب بخش‌هایی از آیات قرآن کریم، آیات آن را در طول هفته قرائت کنند.

کتاب‌هایی که باید در بین مردم چرخیده شوند!

ویژه برنامه «کتاب در گردش» تلاشی برای عمومی کردن فرهنگ مطالعه و معرفی کتاب‌های خوب به مردم است. در این ویژه برنامه، ضمن معرفی کتاب‌های خوب به عموم مخاطبان، از آنان درخواست می‌شود تا کتاب‌های بلااستفاده خود را در اختیار دیگران قرار داده تا آنان هم از فواید یار مهربان بهره‌مند شوند.

هم‌چنین در غرفه دیگری که با عنوان «با هم کتاب بخوانیم» در نظر گرفته شده است، کتابخانه اندیشه به صورت رایگان از علاقه‌مندان برای عضویت در این مرکز ثبت نام می‌کند.

علاوه براین در غرفه «اهدا دانایی» کتابخوانان می‌توانند در طرح بزرگ «نذر و اهدای کتاب» شرکت کرده و یار مهربان را به دیگران هدیه دهند.

نگاه گذر «نوگلان حسینی» برپا می‌شود

توجه به پیام عاشورا و عبرت گرفتن از آنها یکی از مهم‌ترین آموزه‌های فرهنگی دین ماست. عزاداری برای امام حسین علیه السلام از دیرباز در بین ایرانیان از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده است و تاثیرپذیری از فرهنگ عاشورایی هم‌چنان ادامه دارد. فرهنگسرای اندیشه همزمان با برپایی فرهنگسرای منتظر غرفه‌ای با عنوان «نگاه گذر نوگلان حسینی» تدارک دیده و در آن مروری بر ۱۵ دوره برگزاری مسابقات نوگلان حسینی دارد.

نوگلان حسینی مسابقه‌ای ویژه کودکان و نوجوانان در رشته مداحی و نوحه‌سرایی است که همه ساله از سوی فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. در این نگاه گذر، تصاویری خاطره‌انگیز از برگزاری دوره‌های مختلف آن به نمایش درآمده است.

علاوه براین، نگاه گذر «حقوق بشر آمریکایی» نیز مروری نقادانه بر دوگانگی ایالات متحده در موضوع حقوق بشر دارد.

آشنایی کودکان با مفاهیم دینی در فرهنگسرای منتظر

آشنایی کودکان و نوجوانان با فریضه‌های دینی بویژه نماز پر فضیلت و با شکوه جمعه وظیفه مهم دستگاه‌های فرهنگی است. البته باید دقت داشت که این موضوع نه به صورت مستقیم بلکه با شیوه‌های متناسب با درک و فهم کودکان باید انجام شود. بر همین اساس فرهنگسرای اندیشه در فرهنگسرای منتظر ویژه برنامه‌های متنوعی را بر اساس سن، درک و فهم برای کودکان تدارک دیده است که اجرا خواهد شد.

«برگ بهاری» غرفه‌ای برای آشنایی غیرمستقیم کودکان با فرایض دینی، چهره‌های مقاومت و شجاعت به ویژه پرچمدار عرصه مقاومت، سردار سلیمانی است که در قالب نقاشی تدارک دیده شده است. در این برنامه، کودکان به صورت دسته‌جمعی کنار یکدیگر جمع شده و با کشیدن نقاشی مفاهیمی را به صورت غیرمستقیم یاد می‌گیرند. هم‌چنین در قالب ویژه برنامه «نشان میهن» کودکان در طراحی پرچم زیبای کشورمان مشارکت کرده و از این گذرگاه با نماد و هویت ملی ایران آشنا می‌شوند. علاوه براین، والدین می‌توانند با آوردن کودکان خود در غرفه «کاغذ و تا»، قدرت دست‌ورزی آنان را تقویت کرده و با مهارت‌اندوزی در کاغذبازی‌ها، یک سرگرمی سالم کودکانه را تجربه کنند.

غرفه دیگری که در فرهنگسرای منتظر برای کودکان تدارک دیده شده است، «صدای آسمانی» نام دارد. در این غرفه، کودکان و نوجوانان می‌توانند با خوانش بخش‌هایی از قرآن، هدیه دریافت کنند. توجه به خلاقیت و پرورش این مهارت مهم در کودکان یکی از آموزه‌های مهم فرهنگی است که در غرفه «قصه من» به کودکان آموزش داده می‌شود. در این غرفه یک داستان نیمه‌تمام پیشروی کودکان و نوجوانان قرار گرفته و از آنان خواسته می‌شود تا براساس تخیل خود آن را تکمیل کنند.

این تمرین مهارتی در قالب هنر نقاشی نیز تکرار می‌شود؛ بدین صورت که الگویی اولیه و قسمتی از یک نقاشی پیشروی نوجوانان قرار گرفته و از آنان خواسته می‌شود با خلاقیت خودشان آن را تکمیل کنند. برنامه دیگری که ویژه کودکان در فرهنگسرای منتظر تدارک دیده شده است، غرفه‌ای با عنوان «گنجینه هیجان» است. در این غرفه‌، بازی‌های فکری و فیزیکی برای پرورش روح خلاقیت و شادی درنظر گرفته شده است. در غرفه فرهنگسرای منتظر «میز هنر» نیز با مشارکت فرهنگسرای اندیشه و کانون هنری آترا برپا شده و از نمازگزاران عزیز پذیرایی می‌کند. در این غرفه ورکشاپ‌هایی برای آموزش عروسک‌دوزی، معرق‌، منبت کاری و … برپا خواهد شد.

از جمله دیگر فعالیت‌های خدماتی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۷ در فرهنگسرای منتظر به نمازگزاران می‌توان به اهدای ماسک و واکس زدن کفش آنان، فال شهدا، دعوت به شرکت در طرح «نذر کتاب» اشاره کرد. براساس این گزارش، غرفه فرهنگسرای منتظر به همت فرهنگسرای اندیشه در روز جمعه ۳۰ اردیبهشت برپا شده و در مسیر نمازگزاران عزیز آماده خدمت‌رسانی به آنان می‌باشد.


11566778
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است