علمی فناوری 16:29 - 04 اسفند 1397
در اولین همایش "بومی سازی تحقیقات در توسعه علمی کشور" عنوان شد
در همایش ملی بومی سازی تحقیقات در توسعه علمی کشور بر لزوم بومی‌سازی پژوهش‌های کشورهای توسعه یافته تاکید و تقلید صرف از این پژوهش‌ها به عنوان عاملی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی مطرح شد.

تقلید کورکورانه از پژوهش‌های غربی و اثرات منفی آن در جامعه

به گزارش ایسنا، نخستین همایش ملی "بومی سازی تحقیقات در توسعه علمی کشور" به میزبانی دانشگاه علامه محدث نوری در شهرستان نور با حضور اساتید برجسته و مطرح کشوری برگزار شد.

شهرام اسلامی، روانشناس، در این همایش با اشاره به اینکه در زمینه روانشناسی، بومی سازی صورت نگرفته است، اظهار کرد: معمولاً بر اساس روال معمول مردم ایران منتظرند ببینند که غرب چه می‌گوید و سپس آن را اجرا کنند، چون بومی سازی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه نتیجه تحقیقات غرب با ارزش‌های فرهنگی و دینی مطابقت ندارد، تصریح کرد: به همین خاطر به دلیل استفاده کورکورانه از تحقیقات غرب گرایانه روز به روز آمار طلاق، اعتیاد و فساد در جامعه ما رو به افزایش است.

این روانشناس با بیان اینکه تحقیقات غربی باید با ورود به ایران، بومی سازی شود، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم پژوهش‌های جوامع توسعه یافته را بر مبنای اصول فرهنگی جامعه خود پیاده سازی کنیم قطعاً آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت.

پژوهش، اصل اول توسعه

علی شادمان، فرماندار شهرستان نور نیز در ادامه با اشاره به اینکه جامعه در حال توسعه نیاز مبرم به تحقیقات دارد، اظهار کرد: تحقیقات بومی، ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی را تولید می‌کند که اگر به آن پرداخته شود بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه برای استفاده بیشتر از کره خاکی باید همه ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف بر اساس پایه و تحقیقات باشد، تصریح کرد: هر کشوری که به توسعه صنعتی و فرا صنعتی رسید، اصل تحقیقات را در برنامه جدی خود قرار داده است.

فرماندار نور در ادامه گفت: بومی گرایی از مباحث قابل توجه برای افرادی که در حوزه‌های جدید علمی و عرصه‌های بین المللی فعالیت دارند است.

شادمان با بیان اینکه باید نگاه ویژه‌ای در حوزه تحقیقات و پژوهش در کشور صورت گیرد، تصریح کرد: با توجه به تنوع ظرفیت‌های بومی اقلیمی می‌توان فرصت‌های پژوهشی بیشماری خلق کرد.

محسن نژاد خیرالله، دبیر اجرایی نخستین همایش بومی سازی تحقیقات در توسعه علمی کشور نیز اظهار کرد: همایش تحقیقات در توسعه علمی کشور در هشت رشته و هفت پنل تخصصی گروه حقوق، معماری، حسابداری و مدیریت و اقتصاد، روانشناسی، زبان، عمران تشکیل شد و حدود ۴۶۰ مقاله که بخشی به صورت ارائه حضوری و بخشی در قالب پوستر بود پذیرش شدند.

وی گفت: سخنرانانی چون ایرج اعتصام، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، دکتر مجید مفیدی، استاد دانشگاه علم و صنعت و دکتر میرصادقی، استاد تمام دانشگاه بهشتی، دکتر نیاز پور و دیگر اساتید در پنل‌های مختلف به ایراد سخنرانی پرداختند.

دبیر اجرایی نخستین همایش تحقیقات در توسعه علمی کشور یادآور شد: یک سوم شرکت کنندگان از دانشگاه علامه محدث نوری و دو سوم دیگر دانشجویان از سراسر کشور در این همایش حضور داشتند.



انتهای پیام


10062170
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرستاری وزارت بهداشت از افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آزمایشگاه‌ها خط مقدم در تشخیص بیماری‌ها هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: تقلب سازمان یافته در آزمون سراسری سال گذشته رخ نداده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج آزمون استخدامی آموزگاری تا پایان فروردین توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» روانپزشک دانشگاه شهیدبهشتی گفت: اختلال وسواس برای فرد و اطرافیان بسیار آزاردهنده است و باید برای درمان صبور بود و با مراجعه به پزشک این شرایط را تسهیل کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» داده‌های Flyby منتشر شده توسط کاوشگر فضایی BepiColombo اروپایی نشان داد که گاز‌های فراوانی، از جمله کربن و اکسیژن، از جو زهره در حال حذف شدن هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل به تازگی اولین نسخه بتای عمومی اندروید ۱۵ را راه اندازی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تخصیص اعتبار به دانشجویان، با در نظر گرفتن دولتی یا غیردولتی بودن مراکز آموزشی، از مواردی است که درباره آن اختلاف نظر‌هایی وجود دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری آزمون مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۳۱ فروردین خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران بر اهمیت برنامه پروفیلاکسی و ضرورت تامین مستمر دارو‌های بیماران هموفیلی تاکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است