گوناگون 21:34 - 25 بهمن 1394
روز گذشته درحالی‌که ارتش ترکیه برای دومین روز متوالی مواضع شمال سوریه را هدف حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای قرار داد اوباما و پوتین در یک تماس تلفنی غیرمنتظره برای اجرای طرح آتش‌بس به‌دست آمده در مذاکرات مونیخ توافق کردند.

توافق تلفنی اوباما و پوتین؛ تهدید نظامی ترکیه و عربستان

این توافق تلفنی با وجود همه اختلاف‌ها و تنش‌های ماه‌های گذشته میان آمریکا و روسیه در حالی به‌دست آمده که عربستان و ترکیه همچنان بر طبل مداخله نظامی زمینی در سوریه می‌کوبند و اختلاف آمریکا با طرف‌هایی که پیش از این در یک محور قرار داشتند را نشان می‌دهد.

ترکیه طی 48ساعت گذشته بمباران مواضع یگان‌های مردمی کرد را ادامه داده و اعلام کرده که نیروهای کرد باید از مواضعی که در شمال سوریه به تصرف خود درآورده‌اند عقب‌نشینی کنند. در مقابل این اقدام اما وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی نسبت به شرایط در شمال حلب از ترکیه خواسته است که بمباران مواضع کردهای سوریه را متوقف کند. آمریکا از نیروهای کرد در سوریه حمایت می‌کند اما ترکیه که گروه‌های کرد سوریه را تروریست می‌خواند به‌شدت از این مسئله خشمگین است.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه هم با ادعای حمله نیروهای کرد به مناطق مرزی ترکیه کردهای سوریه را به حملات نظامی تمام‌عیار تهدید کرده است. وی گفت: ما می‌توانیم همان اقداماتی را که در عراق و قندیل انجام داده‌ایم در سوریه نیز انجام دهیم.در راستای همین سیاست مداخله نظامی سرتیپ احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی روز گذشته به‌صورت رسمی گزارش‌ها درباره استقرار جنگنده‌ها و نیروهای این کشور در پایگاه اینجرلیک ترکیه را تأیید و اعلام کرد که این کشور آماده حضور نیروهای زمینی خود در سوریه است.

این در حالی است که گزارش‌هایی هم درباره رسیدن جنگنده‌های قطر به پایگاه اینجرلیک منتشر شده است. دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه روز گذشته در گفت‌وگو با یورونیوز بار‌دیگر هشدار داد که عملیات زمینی نیروهای خارجی در سوریه یک جنگ تمام عیار در منطقه به راه می‌اندازد.

  • توافق غیرمنتظره

سیاست‌های عربستان و ترکیه در حالی با پافشاری بر مداخله نظامی در سوریه پیش می‌رود که در سوی دیگر باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه در تماس تلفنی غیرمنتظره روز گذشته موافقت کردند که به‌منظور عملی شدن توافق به‌دست آمده در مونیخ برای پایان دادن به خصومت‌ها در سوریه فعالیت‌های سیاسی و همچنین سایر همکاری‌های بین 2کشور را افزایش دهند.

روز جمعه روسیه و آمریکا به همراه 15کشور دیگر شرکت‌کننده در نشست مونیخ درباره برقراری آتش بس در سوریه طی یک هفته توافق کردند. کرملین اعلام کرده است که در این تماس دو طرف برای رسیدن به 2هدف عمده یعنی برقراری آتش بس‌ و ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه موافقت خود را اعلام کرده‌اند.

به گزارش رویترز علاوه بر این روسای جمهوری آمریکا و روسیه بر ضرورت همکاری و تماس نزدیک وزرای دفاع 2کشور برای امکان موفقیت در نبرد با داعش و گروه‌های تروریستی دیگر تأکید کرده‌اند. بخشی از این گفت‌وگو درباره همکاری نظامی آمریکا و روسیه برای ایجاد جبهه‌ای مشترک در مقابل گروه‌های تروریستی در سوریه بوده است. روز گذشته کمک‌های بشردوستانه توسط سازمان ملل برای نخستین بار در 9‌ماه گذشته به اردوگاه یرموک رسید. همچنین هلال احمر سوریه از رسیدن کاروان کمک‌های پزشکی به شهر دوما در حومه شرقی دمشق خبر داده است.


7684390
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است