استانی 11:29 - 21 آبان 1398

لزوم بروزرسانی توانبخشی با علم دنیا/ورزش‌های خانگی را جدی بگیریم

به گزارش خبرنگار مهر، رشید حیدری مقدم پیش از ظهر سه شنبه در چهارمین همایش توانبخشی عصبی ابن‌سینا (سکته مغزی و ام اس) با بیان اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که از جمعیت جوان دهه 60 عبور کرده‌ایم و در سال 2030 با جمعیت 60 درصدی سالمند در جامعه روبرو خواهیم بود، گفت: اگر توانبخشی پاسخگوی نیازهای این دوران نباشد با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا بااشاره به اینکه هرچه سن جمعیت بالا رود نیاز استراتژیک به توانبخشی و ابعاد مختلف آن افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: اگر به این موضوع توجه نداشته باشیم بخش عمده کیفیت زندگی افراد به ویژه نیازمندان به خدمات توانبخشی؛ از دست می رود.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی آموزش ورزش‌های خانگی را آغاز کرده‌اند چراکه اگر فرد خود را مدیریت کند بخش مهمی از مشکلات رفع می شود، گفت: اگر توانبخشی به داخل خانواده وارد نشود زمینگیر خواهیم شد و بر همین اساس باید آموزش در این زمینه را آغاز کرد.

حیدری مقدم فضای مجازی را پتانسیلی ارشمند برشمرد و با بیان اینکه می‌توانیم از این فضا در زمینه رفع مشکلات استفاده کنیم، گفت: طبق بررسی ها تا سال 2030 سراسر زندگی ما با این فضا عجین خواهد بود و اغلب کارها تحت وب پیش خواهد رفت.

حیدری‌مقدم بر لزوم بروز رسانی توانبخشی منطبق با علم دنیا و توجه به نیازهای اصلی این حوزه تأکید کرد و گفت: توجه به نیازهای جمعیتی در حوزه توانبخشی و بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی، دو موضوع مهمی است که باید به آن حساس شد.

وی به دغدغه افزایش وزن، چاقی، بی‌تحرکی و سبک زندگی نادرست در حوزه سلامت اشاره و عنوان کرد: متاسفانه برنامه مشخصی برای سلامت جامعه وجود ندارد و این مورد از جمله معضلات عمده در سالهای آتی خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا بیان کرد: در یک آزمایش استانی مشخص شد 70 درصد فرزندان حتی قادر به درست دویدن نیستند و این به دلیل عدم توجه به مسائل آموزشی سلامت در خانواده است زیرا اغلب گمان می‌کنیم فرزندان ما فقط نیازمند مسائل مالی هستند در حالی‌که نیاز به وجود پدر و مادر و حفط تعاملات خانوادگی و اجتماعی بیشترین نیاز فرزندان ماست.

دبیر علمی چهارمین  همایش توانبخشی عصبی ابن سینا نیز با بیان اینکه توانبخشی روشی آهسته و زمانبر در درمان افراد است، اظهار داشت: هر 5 دقیقه یک نفر در ایران سکته می کند و و از هر 5 نفر که سکته می کند یک نفر نیازمند دریافت خدمات توانبخشی است.

امیر رحمانی رسا یکی از مهم ترین عوامل بروز سکته و ام اس را سبک زندگی نامناسب برشمرد و عنوان کرد: سبک زندگی نیاز مند تغییرات جدی است تا این آمار در حوزه ابتلا به ام اس و سکته کاهش یابد.

دبیر علمی همایش توانبخشی عصبی ادامه داد: در دنیا از هر 4 نفر یک نفر در معرض ابتلا به ام اس قرار دارد و در ایران قریب به 72 هزار بیمار مبتلا به ام اس وجود دارد که بیش از 1800 نفر از این افراد در استان همدان هستند.


10291427
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است