علمی فناوری 10:49 - 07 آذر 1400
گروهی از محققان موفق به تولید نوعی جوهر زیستی شده‌اند که به طور خود به خودی تولید و ترمیم می‌شود.

تولید جوهر زیستی با استفاده از باکتری

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، گروهی از محققان دانشگاه "هاروارد" و بیمارستان زنان بریگام نوعی جوهر زیستی تولید کرده‌اند که از آن می‌توان برای تولید مواد زیستی استفاده کرد. محققان در مقاله‌ خود که در مجله "Nature Communications" منتشر شده است، نحوه ساخت این جوهر زیستی و کاربردهای بالقوه آن را توضیح می‌دهند.

برای سال‌ها مهندسان میکروب‌شناسی به دنبال راهی برای ساخت مواد زیستی برای حوزه‌های مختلف مانند دستگاه‌های پزشکی بودند. اما تطبیق این مواد با ساختارهای سه‌بعدی کار دشواری است.

به همین دلیل محققان برای حل این مشکل رویکرد جدیدی پیش گرفتند. آن‌ها باکتری اشریشیا کُلی را برای ایجاد محصولی که می‌تواند پایه جوهر زیستی چاپگرهای سه‌بعدی باشد مهندسی کردند.

آن‌ها ابتدا با استفاده از مهندسی زیستی باکتری را وادار به تولید نانوالیاف زیستی کردند. سپس محققان این نانوالیاف را با سایر عناصر ترکیب کردند تا نوعی جوهر زیستی تولید کنند که قابل استفاده در چاپگرهای سه‌بعدی موجود باشد.

زمانی که محققان دریافتند که این روش قابل اجراست از سایر میکروب‌ها برای ساخت انواع دیگر فیبر زیستی استفاده کردند و آنها را به جوهر مورد نظر افزودند.

آن‌ها سپس از این جوهر برای چاپ اشیاء‌ سه‌بعدی که حاوی ترکیبات زنده بودند، استفاده کردند. یکی از آنها ماده‌ای بود که در هنگام تحریک با ماده شیمیایی خاص، آزورین ترشح می‌کرد. آزورین یک داروی ضد سرطان است.

دیگری ماده‌ای بود که "بیسفنول ای"(Bisphenol A) که نوعی ترکیب سمی است را بدون کمک مواد و دستگاه‌های دیگر جداسازی می‌کرد.

محققان معتقدند که تولید چنین جوهری می‌تواند خودساز باشد. با مهندسی زیستی می‌توان این میکروب‌ها را وادار به تولید رونوشت‌هایی از خود کرد و این جوهر به معنای واقعی کلمه می‌تواند درون یک شیشه رشد کند. آن‌ها همچنین خاطرنشان کردند که با استفاده از این جوهر می‌توان مواد ساختمانی تجدیدپذیر ساخت که نه تنها رشد می‌کنند بلکه قادرند خود را بازسازی کنند. رویکردی بالقوه که می‌تواند برای ساخت خانه‌هایی در زمین، ماه یا مریخ مناسب باشد.

انتهای پیام


11340007
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است