اقتصادی 06:22 - 27 شهریور 1393
رضا کربلایی:دولت سرانجام با مشترکان پرمصرف آب اتمام حجت کرد و تصمیم گرفت نه‌تنها آب پرمصرف‌ها را در کلانشهرها قطع کند که تعرفه آب بهای این مشترکان را به‌صورت پلکانی افزایش دهد.

دولت در روزهای پایانی تابستان 2جلسه فوری و ویژه برای بررسی بحران آب که به اعتقاد مقامات وزارت نیرو در پاییز تشدید می‌شود، برگزار کرد و تصمیمات مهمی گرفت.این، بخشی از تدابیر مختلف آبی دولت است و وزارت نیرو هم از دولت اجازه گرفته تا تجهیزاتی را روی کنتورها نصب کند که اجازه مصرف بیش از اندازه آب را به مصرف‌کنندگان بی‌اعتنا به هشدارها نمی‌دهد.

این تصمیم در گام اول در تهران اجرا خواهد شد چرا که وزیر نیرو می‌گوید شهروندان پایتخت‌نشین دوبرابر شهروندان دیگر شهرها آب مصرف می‌کنند و خطر جدی‌تر اینکه هرچند تابستان 4روز دیگر تمام می‌شود، ولی وزارت نیرو می‌گوید: اوضاع در پاییز بدتر خواهد شد. حمید چیت‌چیان وزیر نیرو می‌گوید: تهران از نظر منابع آب در تنگنا و محدودیت جدی قرار دارد. بحران به‌اندازه‌ای جدی شده که نه‌تنها هیأت دولت در نشست دیروز خود تصمیمات ویژه‌ای گرفته که شورای‌عالی آب هم به ریاست اسحاق جهانگیری تدابیری برای عبور از بحران اتخاذ کرده است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو روزگذشته به جمع خبرنگاران آمدند تا از بحران خاموش آب بگویند و تصمیمات ویژه دولت را تشریح کنند. به گزارش همشهری، پیشنهادهای 13بندی وزارت نیرو در زمینه احیای منابع آب‌های زیرزمینی در جلسه روز چهارشنبه شورای‌عالی آب به تصویب رسید. معاون اول رئیس‌جمهور بحران آب در کشور را موضوعی جدی و حائز اهمیت توصیف و بر لزوم مشارکت همه آحاد جامعه در صرفه‌جویی از منابع آب تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری در نشست شورای‌عالی آب با بیان اینکه حساسیت موضوع کمبود آب در سال‌جاری دوچندان شده است، گفت:‌ در این موضوع هرچه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می‌شود. دیروز هم سخنگوی دولت گفت: هیأت وزیران 30میلیارد تومان اعتبار ویژه برای تأمین آب و آبرسانی فوری تهران به وزارت نیرو اختصاص داد.

وزیر نیرو هم با تأکید بر اینکه چاره‌ای جز صرفه‌جویی در مصرف آب در تهران نداریم از همه مردم و آنهایی که مصارف بالایی دارند خواست خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند. وی افزود: اصلاح الگوی مصرف و تعرفه پلکانی از راه‌های جبران کاهش منابع آب است و جزئیات تعرفه پلکانی هفته آینده اعلام می‌شود.جزئیات تصمیم دولت و خبرهای اعلام شده از سوی وزارت نیرو را بخوانید:

  • وضعیت آبی پایتخت از زبان وزیر

جمعیت تهران 12درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد اما مصرف آب آن حدود 25درصد آب شرب مصرفی کل کشور است، به‌طوری که مصرف آب شرب مردم تهران یک میلیارد و 30میلیون مترمکعب برآورد شده است. تهرانی‌ها به‌ازای هر نفر روزانه 325لیتر آب مصرف می‌کنند درحالی‌که این میزان در کل کشور کمتر از 200لیتر است بنابراین تهرانی‌ها باید خود را هماهنگ کنند.

در ایام تابستان و ایام کم آبی، دبی آب مصرفی به 38مترمکعب در ثانیه می‌رسد و با توجه به رشد متوسط 1.8درصدی جمعیت تهران در سال‌های گذشته، رشد مصرف آب به حدود 3درصد رسیده است.

میزان بارندگی در مقایسه با متوسط بارندگی سال‌های گذشته در تهران 35درصد کاهش داشته است و با این شرایط در اطراف تهران ظرفیت بیشتری برای انتقال آب وجود ندارد.تنها اقدامی که متصور است انتقال آب از سد «ماملو» است که در حال حاضر سامانه انتقال و تصفیه‌خانه در حال آماده‌سازی‌ است و دیروز در هیأت‌وزیران تصمیم گرفته شد در انتقال آب این سد تسریع شود.

 

 

بحران آب


4746661
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس صنعت طیور گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی بازار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت آب با بی‌سابقه دانستن بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان در ۳ روز اتفاق افتاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست‌گذاری مسکن گفت: با راه اندازی سامانه خودنویس علاوه بر کاهش نرخ‌های اجاره دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بنیاد مسکن روستایی گفت: تمامی واحدهای مسکن روستایی در سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های مردمی همزمان با پرداخت تسهیلات ساخت ویلایی ساخته می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است