اقتصادی 13:25 - 24 شهریور 1393
گزارش باشگاه خبرنگاران از پروژه جدید وزرات راه و شهرسازی
این روزها همه منتظر اعلام آخرین اخبار از مسکن اجتماعی هستند مسکنی که به گفته مسئولان وزرات راه وشهرسازی تفاوت عمده ای با مسکن مهر دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  این روزها همه منتظر اعلام آخرین اخبار از مسکن اجتماعی هستند مسکنی که به گفته مسئولان وزرات راه وشهرسازی  تفاوت عمده ای با مسکن مهر دارد.



براساس این گزارش دولت یازدهم با کوباندن مسکن مهر سعی کرد تمامی طرح های خود را در ذهن مردم جای کند ولی متاسفانه پس از گذشت بیش از یکسال هنوز هیچ اقدامی نکرده و تنها به دادن وعده های جدید بسنده کرده است.



 دولت یازدهم به جای مسکن مهر به دنبال اجرای طرح مسکن اجتماعی است، طرحی که قرار است برای تامین مسکن اقشار آسیب پذیر ضعف های مسکن مهر را نداشته باشد، اما این طرح چیست؟



مسکن اجتماعی چند متر است؟



بنابر گفته های وزیر راه و شهرسازی این طرح تلفیقی خواهد بود از مسکن استیجاری و اصلاح بافت های فرسوده که در برنامه چهارم تدوین شده بود ولی در دولتهای نهم و دهم معلق شد.

براساس این گزارش طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی ۵۰ متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند، به ۷۰ متر می رسد.



براساس این گزارش تفاوت عمده‌ای که میان مسکن مهر و مسکن اجتماعی است، میزان آورده است که در مسکن مهر به جز تسهیلات مابقی هزینه ها توسط متقاضیان ارائه می شود، اما در مسکن اجتماعی واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت گذاری می شود و حداکثر با  ۳۰ تا ۴۰ درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا می‌کنند.



بر اساس این گزارش، اجرایی شدن ایده « مسکن اجتماعی » بعد از اینکه دولت یازدهم اعلام کرد مسکن مهر موجب تورم شده و آن پروژه را ادامه نمی دهد مسکن اجتماعی در کنار سایر برنامه های وزارت راه و شهرسازی یکی از امید های اصلی شهروندان برای صاحب خانه شدن  است.



براساس این گزارش واحدهای مسکونی در طرح مسکن اجتماعی قرار است به صورت اجاره در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.



گفتنی است این طرح دولت قرار است سالانه ۵۰هزار واحد مسکن مهر برای دهک‌های پایین جامعه که با شیوه‌های معمول امکان خانه‌دار شدن آنها سخت یا غیرممکن است، بسازد.



براساس این گزارش از 215 میلیون متر مربع اراضی تصرف شده، 194 میلیون متر مربع رفع تصرف شده است.



براساس این گزارش وزارت راه و شهرسازی در حال آماده سازی طرح جامع در بخش مسکن است.



 در سال 83 و 84 یک طرح نهایی شد اما به اعتقاد ما ابعاد و اندازه آن کامل و فراگیر نبود و مسائل مسکن روستایی و بافت فرسوده در آن در نظر گرفته نشده بود.



در همین راستا حدود 30 درصد جامعه ما در دهک های بالای جامعه هستند وحدود 20 تا 25 درصد از مردم در دهک های یک و دو و بخشی از دهک سه هستند و حدود 50 درصد هم در میانه قرار دارند.



حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن اجتماعی اظهار کرد: سیاستی که در دولت یازدهم در وزارت راه و شهرسازی داریم آن است که بلافاصله اطلاعاتی که مطرح می‌شود، به اطلاع مردم برسد!



براساس این گزارش  متاسفانه عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی بر خلاف سیاست های وزرات خانه خود تا کنون هیچ پاسخ قانع کننده ای به خبرنگاران در خصوص این طرح نداده است  وهر بار جواب سوال را به آینده نزدیک موکول می نماید.



به گجفته مظاهریان طرح مسکن اجتماعی در روز 25 شهریورماه ابعاد مشخص‌تری پیدا خواهد کرد به طوری که نظام تامین مالی و شرایط چگونگی اجرای این طرح در 25 شهریور مشخص خواهد شد.



معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خصوصیات کلی این است که گروه و طبقه متوسط را در نظر بگیریم ، تصریح کرد: بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر شرایط بانک‌ها مساعد نیست و بودجه دولت هم تعیین شده، اجرای این طرح در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.



وی ادامه داد: در مرحله بعدی سیاست پس‌انداز و پرداخت تسهیلات را بیشتر از گذشته پیش خواهیم گرفت.



 امیدواریم این بار طرح مسکن دولت یازدهم پس از گذشت بیش از یکسال رونمایی شود و پاسخ نا تمام وزارت راه وشهرسازی داده شود. 



انتهای پیام/




4734047
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت برق گفت: در حال حاضر ظرفیت فعلی صادرات تجدیدپذیر‌ها معادل ظرفیت ۲۵ درصد صادرات کل برق کشور است که بیش از این هم می‌تواند توسعه پیدا کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عشقی گفت: اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عشقی گفت: اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت و نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در سراسر کشور با مشارکت مردمی کلید زده شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فرابورس ایران نحوه واگذاری دو باشگاه استقلال تهران و پرسپولیس را اعلام کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: طبق فاکتور رسمی هر کیلو گوجه فرنگی با احتساب ۳۰ تا ۳۵ درصد سود باید در خرده‌فروشی‌ها عرضه شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری، قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را اعلام کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام برای یک روز دیگر یعنی فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: با نزدیک شدن فصل نقل وانتقالات مسکن فعالیت سامانه خودنویس همزمان با افزایش مشارکت‌های مردمی ۲۴ ساعته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» علی‌آبادی گفت: تاکنون ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده که از این تعداد ۵۰ هزار خودرو در گمرکات کشور است و ۸۰۰۰ خودرو به مردم تحویل داده شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است