استانی 10:14 - 29 مهر 1393
مهر گزارش می دهد/
گرمسار – خبرگزاری مهر: استان سمنان با 198 هزار هکتار زمین کشاورزی که 46 هزار هکتار آن را باغات تشکیل می دهد توانسته بیش از 42 هزار نفر بهره بردار محصولات کشاورزی را در استان گرد آورد و این در حالی است که با وجود کویری بودن استان چهار هزار و 700 هکتار اراضی استان زیر کشت باغستان های انار قرار گرفته است.

4700 هکتار اراضی استان سمنان زیر کشت انار/ صدور سالانه بیش از 2 هزار تن انار از ایوانکی به خارج از کشور

به گزارش خبرنگار مهر، خدا خورشید را در فاصله ای از زمین قرار داد که نه بسوزاند نه گرمایش بی اثر باشد و زندگی را در زمین با خط امید کشید و عظمت قدرتش را در دانه های زرفام انار با عشق به منصه ظهور گذاشت تا انسان ببیند و بخورد و سجده شکر در مقابل این قدرت بجای آورد.

46 هزار هکتار از اراضی استان سمنان را باغات تشکیل می دهد و با وجود کویری بودن آن چهار هزار وو 700 هکتار آن زیر کشت باغستان های انار قرار گرفته ولی بیش از هر چیز بهره برداری از امکانات زمین و آب برای کشاورزی باید مورد توجه کشاورزان و مسئولان قرار بگیرد.

توجه به تولید پایدار برای کسب استقلال اقتصادی کشور ضروری است

نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر توجه به تولید پایدار برای کسب استقلال اقتصادی گفت: امروز بزرگترین چالش ما در ایران عدم توانایی در بهره برداری از امکانات زمین و آب در کشور است.

غلامرضا کاتب با اشاره به این مطلب که مصرف محصول انار در کشور رونق خاصی یافته و باید برای تولید بهتر و بیشتر این محصول در شهرستان گرمسار خصوصا شهر ایوانکی فرهنگ سازی مناسب انجام شود افزود: خوشبختانه بخش عمده ای از قوانین تولیدات کشاورزی را در لایحه بودجه سال 94 گنجانده ایم که هم برای سرمایه گذاری و هم برای حمایت از تولید کنندگان راه های روشنی را پیش رو گذاشته است.

وی میوه انار در شهر ایوانکی را یک محصول استراتژیک در این منطقه خواند و خاطر نشان کرد: آموزش های لازم به باغداران برای نگهداری و پرورش بهتر این محصول می تواند در آینده نزدیک منجر به بهبود و افزایش تولید و صادرات بهتر آن شود.

جمع آوری بیش از 70 هزار تن محصول از باغات انار استان سمنان

مدیر کل جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در این گفتگو با اشاره به این که 198 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد که 46 هزار هکتار آن را باغات تشکیل می دهند تصریح کرد: در استان سمنان 42 هزار و 252 252 بهره بردار نیز در بخش کشاورزی به فعالیت مشغول هستند.

سید مجید موسوی با تاکید بر این که ایوانکی استعداد و ظرفیت خوبی برای احداث باغ های میوه دارد عنوان کرد: ایوانکی به لحاظ تولید محصولات باغی منطقه مهمی در استان سمنان به شمار می رود و انار محصول مهم این شهرستان ارزش اقتصادی قابل توجهی دارد.

وی ضمن بیان این مطلب که با وجود کویری بودن استان سمنان، از قابلیت بالایی برای کشت میوه های باغی برخوردار هستیم اذعان داشت: حدود چهار هزار و 700 هکتار اراضی استان زیر کشت انار است و سالانه حدود 70 هزار تن محصول از این باغات بدست می آید.

صدور بیش از 2 هزار تن انار از ایوانکی به خارج از کشور

مدیر کل جهاد کشاورزی استان سمنان با یادآوری این نکته که یک هزار و 100 هکتار اراضی ایوانکی از یک هزار و  676 هکتار از اراضی شهرستان گرمسار زیرکشت انار است تاکید کرد: از این میزان زمین مزروعی ایوانکی 22 هزار تن انار تولید می شود که بیش از دو هزار تن آن به کشورهای اروپایی صادر می شود.

موسوی، انار گلوبار را یکی از معروفترین اناری های منطقه ایوانکی خواند و با بیان این مطلب که بزرگترین باغ انار استان با مساحت 105 هکتار متعلق به این شهر است ابراز داشت: به طور متوسط سالانه حدود 300 تا 400 هکتار به سطح کشت انار افزوده می شود و پرداخت یارانه به نهال کاران کمک شایان ذکری به این توسعه کرده است.

50 درصد انار استان سمنان در ایوانکی تولید می شود

فرماندار شهرستان گرمسار نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه 50 درصد انار استان سمنان در شهر ایوانکی تولید می شود، گفت: در این راستا نخستین جشنواره بومی انار ارگانیک در این شهر برگزار شد تا ظرفیت کشاورزی منطقه معرفی شود.

هوشنگ طاهری ضمن اشاره به برگزاری جشنواره انار در شهر ایوانکی افزود: این جشنواره حاصل کوشش و تلاش کشاورزان باهدف شناسایی ظرفیت های کشاورزی و باغی شهرستان گرمسار به خصوص شهر ایوانکی برگزار شده است.

وی بر احیاء مجدد کشاورزی این منطقه تاکید کرد و ابراز داشت: برای توسعه پایدار نیازمند تقویت امنیت غذایی در بخش کشاورزی و توسعه بخش دامداری هستیم و عنایت وزارت کشاورزی برای احیای کشاورزی و دامداری در منطقه معطوف باشد.

توسعه پایدار در ایوانکی مستلزم توجه به ظرفیت های کشاورزی این منطقه است

فرماندار شهرستان گرمسار همچنین افزود: به دلیل تنوع آب و هوایی  این منطقه، مهمترین تولیدات زراعی و باغی را در شهرستان گرمسار و شهر ایوان کی داریم، به طوری که در حال حاضر تولید 50 درصد انار استان از شهر ایوانکی است که جایگاه ویژه و قابل توجهی را در استان و کشور دارد.

وی همچنین به شرایط نامناسب کاشت خربزه اشاره و تصریح کرد: خربزه زمانی در شهر ایوان کی به لحاظ کیفیت آوازه خاصی داشت اما امروز این محصول در این شهر وضعیت قابل توجهی ندارد.

فرماندار شهرستان گرمسار باتاکید بر نرخ بالای با سوادی در شهرستان گرمسار افزود:ما به فرزندان این شهرستان افتخار می کنیم که اندیشمندان زیادی را به این کشورتقدیم کرده و امیدواریم این شهرستان به جایگاه شایسته خود در استان دست یابد.

طاهری تصریح کرد: شهر ایوانکی نیازمند عنایت وزارت جهاد کشاورزی به منظور احیاء کشاورزی این شهر است زیرا توسعه پایدار مستلزم توجه به ظرفیت ای کشاورزی و دامداری ایوانکی است.

یک هزار و 100 هکتار از باغات انار استان سمنان در ایوانکی است

شهردار ایوانکی نیز در این گفتگو بیان داشت: ایوان کی از دیر باز منطقه ای مهم و استراتژیک بوده است به طوری که این منطقه منصوب به پارت های سلسله کیانی بوده  است و هم اکنون هم در مسیری به طول 60 کیلومتر میزبان زائران حرم مطهر امام رضا (ع) است که خدمت به زائران  بعنوان پتانسیل رونق اقتصادی و معنوی شهر ایوان کی ثبت شده است.

مهندس داود شرفیه افزود: تاریخچه شهر ایوانکی به پنج هزار سال قبل بر می گردد که چهار راه مواصلاتی شمال، جنوب، شرق و غرب بوده است و ثبت 123 اثر تاریخی در شهر ایوان کی همچون نگینی در کویر در استان سمنان خودنمایی می کند.

وی با تاکید بر مشکل آب در شهر ایوانکی بیان داشت: با توجه به استقرار حدود 50 درصد صنایع استان سمنان در این شهر پیگیری و تسریع در تامین آب لازم برای این شهر توسط مسئولان است.

شهردار ایوانکی در ادامه گفت: یک هزار و 100 هکتار از باغات انار استان سمنان در این شهر است که این موضوع نیازمند اختصاص بودجه های لازم در بخش کشاورزی به این منطقه است.

آمادگی دانشگاه تهران برای برگزاری کارگاه های آموزشی رایگان در شهرستان گرمسار

معاون دانشگاه تهران نیز که برای شرکت در جشنواره انار ایوانکی به این شهر سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر این که ایران بالاترین میزان تولید انار را در دنیا دارد و دو خصوصیت بسیار ارزشمند انار ایران، یکی عدم سم پاشی و دیگری استفاده نکردن از کودهای شیمیایی است اظهار داشت: دانشگاه تهران آمادگی برگزاری کارگاه های آموزشی رایگان برای ترویج ایجاد باغات انار، تغذیه و هرس و مبارزه با آفات مهم انار در شهرستان گرمسار بخصوص شهر ایوانکی را دارد.

گلدان ساز، کشور های هند، ترکیه، افغانستان و چین را تهدیدی جدی برای محصول انار ایران معرفی و تصریح کرد: لازم است با افزایش عملکرد در واحد سطح به ارتقاء این محصول کمک کرد.

وی به دو فاکتور مهم تغذیه مناسب و هرس کردن آن در عملکرد این محصول اشاره کرد و ابراز داشت: آفت کرم گلوگاه انار سالانه خسارتی بالغ بر 240 میلیارد تومان وارد آورده و حدود 30 الی 40 درصد محصولات را از دسترس استفاده مفید خارج می کند بنابر این باید در این زمینه دوره های آموزشی تغذیه و هرس برای باغداران برگزار شود.

ارائه تسهیلات بلند مدت و کم بهره باعث تشویق باغداران می شود

معاون دانشگاه تهران با اشاره به این که مشکلاتی از قبیل بیمه، خشکسالی و کم آبی از معضلات شناخته شده در کاشت این محصول است که باغات انار را با تهدیدی جدی مواجه کرده و باعث کاهش و از بین رفتن باغات این شهر می شود اذعان داشت: برای رفع این معضلات تقویت تعاونی های روستایی و بازار یابی صحیح محصولات و ارائه تسهیلات بلند مدت و کم بهره می تواند برای فعالان این بخش موثر باشد.

گلدان ساز، ترکیبات گیاهی دور کننده های آفت مانند آنغوره، کنترل زراعی و مکانیکی محصول،کنترل بیولوژیک و حذف پرچم را از جمله اقداماتی که به ارتقاءکیفیت این محصول کمک می کند معرفی کرد.

نماینده باغداران انار ایوانکی هم در این گفتگو با اشاره به این که خشکسالی و کم آبی از معضلات شناخته شده محصول اناراست که باغات انار را تهدید می کند و سبب از بین رفتن آنها می شود خاطر نشان کرد: در مقابل تهدیداتی که محصول باغات انار را تهدید می کند بایستی کشاورزان و باغداران را حمایت کرد و با فراهم کردن تسهیلات بلند مدت و کم بهره باعث تشویق باغداران شد.

.................................

گزارش از داوود عبدی

 


5000040
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است