فرهنگی‌هنری 12:09 - 21 بهمن 1394
زنانی که خود را می‌سازند و خانواده‌ای را ویران می‌کنند حکایت سه هزار زن معتاد همدانی است، موضوعی که آژیر دودی آسیب‌های اجتماعی در این استان را به صدا درآورده است.

زنانی که خود را می‌سازند تا خانواده‌ را ویران کنند!

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیـوز، امروزه اعتیاد و پیامدهای آن شرایطی را در جامعه به وجود آورده که دیگر نمی‌توان این معضل اجتماعی را فقط محدود به عده‌ یا طبقه خاصی از جامعه دانست.

 

هرچند تعداد زنان معتاد بسیار کمتر از مردان است اما افزایش این معضل اجتماعی در بین زنان نگرانی بسیاری را برای خانواده‌ها و مسئولان ایجاد کرده است چراکه زن یکی از پایه‌های محکم خانواده است و به‌گونه‌ای می‌تواند به‌تنهایی بسیاری از مشکلات را در نبود پدر خانواده به دوش بکشد اما حال تصور کنیم این پایه محکم خانواده به مواد مخدر اعتیاد پیدا کند.

 

همه می‌دانیم که فرد معتاد برای تهیه مواد به سایر جرائم روی می‌آورد و این امر میان زنان و مردان مبتلابه اعتیاد متفاوت است و همین تفاوت باعث خطرناک‌تر بودن اعتیاد زنان نسبت به مردان می‌شود.

 

متأسفانه استان همدان نیز از این معضل خانمان‌سوز دچار آسیب شده و وجود 30 هزار معتاد در استان همدان که سه هزار نفر از آن‌ها را زنان یا همان پایه‌های اصلی خانواده‌ها تشکیل می‌دهند، مؤید این واقعیت است.

 

اعتیاد زنان در استان همدان در حال افزایش است

به اعتقاد مسئولان استان همدان اعتیاد در زنان در استان همدان در حال افزایش است به‌طوری‌که دبیر مبارزه با مواد مخدر استان همدان این موضوع را تایید و عنوان کرد: قبح اعتیاد در میان زنان در حال شکسته شدن است.

 

عبدالحسین مرادی بابیان اینکه اعتیاد در خانواده‌های فقیر بیشتر است، بیان کرد: فقر فرهنگی باعث سوق این افراد به استفاده از مواد مخدر شده است.

 

وی بابیان اینکه بیشتر زنان معتاد مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و اعتیاد این زنان خطرناک‌تر از مردان است، گفت: اعتیاد زن به‌عنوان مادر خانواده تأثیر منفی بر روی فرزندان خواهد داشت و باید برای جلوگیری از افزایش اعتیاد در بین زنان تلاش کنیم چراکه اعتیاد زنان آسیب‌های بدی را برای خانواده و جامعه به دنبال خواهد داشت.

 

مرادی بابیان اینکه وضعیت زنان ازنظر اعتیاد بسیار نگران‌کننده است، ادامه داد: همین تعداد زن معتاد که در استان وجود دارند نیز برای کل جامعه بسیار خطرناک خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا این پدیده به‌عنوان یک پدیده زشت در جامعه شناخته شود، بیان کرد: باید با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌ها از افزایش این معضل اجتماعی جلوگیری کرد.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان بابیان اینکه طبق آمارهای تهیه شده در سال 90 جمعیت زنان معتاد شش تا هفت درصد بوده است، بیان داشت: روند اعتیاد زنان از سال 90 به بعد در حال افزایش است.

 

بیشتر زنانی که به دام اعتیاد افتاده‌اند از زنان بد سرپرست بوده‌اند

 

مرادی بابیان اینکه جمعیت مردان معتاد 90 درصد و زنان معتاد 10 درصد است، افزود: بیشتر زنانی که به دام اعتیاد افتاده‌اند از زنان بد سرپرست بوده‌اند.

 

وی بابیان اینکه دو مرکز ترک اعتیاد زنان در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: یکی از این مراکز در همدان و دیگری در شهرستان نهاوند فعال است.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان بابیان اینکه 7 مرکز کاهش اعتیاد نیز در استان همدان وجود دارد، بیان داشت: زنان معتاد می‌توانند برای معالجه خود به این مراکز مراجعه کنند.

 

مرادی بابیان اینکه خوشبختانه زن معتاد متجاهری در استان وجود ندارند، گفت: تعداد انگشت‌شماری از زنان معتاد در سطح شهر وجود داشت که توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری شدند.

 

وی عنوان کرد:30 هزار معتاد در استان همدان وجود دارد که زنان معتاد تقریباً سه هزار نفر از این معتادان را تشکیل می‌دهند.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان همدان بابیان اینکه باید تلاش کنیم این معضل در جامعه کاهش یابد، بیان داشت: باید امر مبارزه با مواد مخدر را در جامعه نهادینه کنیم.

 

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز بابیان اینکه تعداد زنان معتاد در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است، بیان کرد: زنان جامعه با توجه به اینکه دوش‌به‌دوش مردان در جامعه فعالیت می‌کنند و نقش‌های متفاوتی را در عرصه زندگی اجتماعی بر عهده‌دارند در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارند.

 

اکبر سوری بابیان اینکه در جامعه اسلامی اعتیاد در بین زنان یک امر غیرقابل‌قبول است، ادامه داد: متأسفانه اعتیاد در بین زنان در حال افزایش است.

 

وی بابیان اینکه در استان همدان نیز اعتیاد برای زنان مستثنا نیست، بیان داشت: متأسفانه اعتیاد در بین  زنان و دختران استان همدان در حال افزایش است.

 

307 نفر زن معتاد در استان همدان خدمات‌ دریافت کرده‌اند

 

مدیرکل بهزیستی استان همدان بابیان اینکه برخی از این زنان برای به دست آوردن مواد مخدر موردنیاز خود دست‌به‌کارهای خطرناک می‌زنند، بیان کرد: در استان همدان دو مرکز اقامتی میان‌مدت برای بانوان در شهرستان‌های همدان و نهاوند وجود دارد که در 9 ماه نخست سال 307 نفر زن معتاد را خدمات‌دهی کرده‌اند.

 

سوری بابیان اینکه 113 نفر در شهرستان همدان و 194 نفر در نهاوند در این کمپ‌ها خدمات دریافت کرده‌اند، بیان کرد: دو مرکز dic (مرکز گذری ترک اعتیاد) ویژه بانوان به همراه یک گروه سیار در هر مرکز در همدان وجود دارد که در 9 ماه گذشته به 210 نفر خانم معتاد خدمات ارائه کرده‌اند.

 

وی بابیان اینکه خدماتی از قبیل غذای گرم، توزیع بسته‌های بهداشتی، سرنگ، تست‌های hiv و غیره توسط این مراکز به زنان معتاد ارائه می‌شود، افزود: خدمات به زنان معتاد محدود است چراکه بیشتر خدمات سازمان بهزیستی به خانواده‌های بی‌سرپرست و ایتام تعلق دارد.

 

مدیرکل بهزیستی استان همدان بابیان اینکه تعداد بیماران زن تحت درمان و کاهش آسیب اعتیاد استان همدان در 9 ماه گذشته 688 نفر بوده است، عنوان کرد: یک مرکز سرپناه شبانه ویژه بانوان معتاد کارتون خواب نیز برای زنان معتاد در همدان راه‌اندازی شده است.

 

سوری بابیان اینکه این مرکز از ابتدای سال تاکنون به 121 نفر معتاد زن به‌صورت شبانه خدمات داده است، بیان کرد: حمایت از بانوان پس از بهبودی از اعتیاد به‌عنوان چهارمین بحران جهانی فراموش‌شده است.

 

دولت باید به‌طورجدی تری با عوامل فروش مواد مخدر مبارزه کند

 

وی بابیان اینکه تعداد مراجعه‌کنندگان امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، عنوان کرد: دولت باید به‌طورجدی تری با عوامل فروش مواد مخدر مبارزه کند.

 

مدیرکل بهزیستی استان همدان بابیان اینکه دولت باید برای ایجاد اشتغال و ارتقاء جایگاه اجتماعی افراد برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای داشته باشد، عنوان کرد: باید تلاش کنیم هویت اجتماعی افراد بهبودیافته بازسازی شود تا این افراد دوباره به آغوش اعتیاد برنگردند.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری همدان نیز بابیان اینکه اعتیاد زنان و دختران مانند سایر معضلات، مسئله‌ای اجتماعی است، گفت: در ایران ردپای یک مرد معتاد در زندگی زنان معتاد وجود دارد.

 

طاهره دوروزی بابیان اینکه بسیاری از زنان به علت تبعیت از همسرشان معتاد می‌شوند، افزود: زنان درگذشته به علت اینکه کمتر در بیرون از منزل بودند کمتر به دام اعتیاد می‌افتادند اما امروزه دسترسی به مواد مخدر برای همه آسان شده است.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری همدان بابیان اینکه طبق آمارها 62 درصد معتادان متأهل هستند، بیان داشت: این آمار نشان‌دهنده نفوذ اعتیاد در خانواده است.

 

تغییر سبک زندگی در افزایش اعتیاد به‌خصوص در بین زنان موثر بوده است

 

دو روزی بابیان اینکه تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر ازجمله عوامل مهم در افزایش اعتیاد به‌خصوص در بین زنان بوده است، عنوان کرد: 10 درصد معتادان که در کمپ‌های ترک اعتیاد در حال ترک مواد مخدر هستند زنان هستند.

 

وی بابیان اینکه 60 درصد زنان زندانی به دلیل جرائم مرتبط با اعتیاد در حبس هستند، بیان کرد: آمار زنان معتادی که شناسایی‌شده‌اند نسبت به آمار واقعی خیلی پایین است.

 

مدیر امور بانوان استانداری همدان بابیان اینکه بیشتر سن زنان معتاد بین 20 تا36 سالگی یعنی همان سن بهره‌وری است، افزود:50 درصد زنان در سن 15 تا 19 سالگی برای اولین بار تجربه مصرف مواد مخدر را داشته‌اند.

 

دوروزی بابیان اینکه 22 و نیم درصد از افراد معتاد دارای مدرک لیسانس و یا بالای لیسانس هستند، گفت: سه درصد زنان معتاد بی‌سواد و 17 درصد باسواد هستند.

 

زنانی که خود را می‌سازند تا خانواده‌ای ویران شود

 

وی بابیان اینکه اعتیاد تهدیدی برای همه افراد است و به میزان تحصیلات و حرفه و جایگاه آن‌ها در جامعه مرتبط نمی‌شود، گفت: در استان همدان هزار زن معتاد وجود دارد و این آمار فقط آمار افرادی است که برای درمان و ترک اعتیاد خود به مراکز ایجادشده مراجعه کرده‌اند اما به‌طور حتم حداقل50 تا 60 هزار خانواده درگیر معضل اعتیاد هستند.

 

باید معضل اعتیاد را نه‌تنها در بین زنان بلکه از جامعه ریشه‌کن کنیم

 

دوروزی عنوان کرد: همه باید دست‌به‌دست هم داده تا معضل اعتیاد را نه‌تنها در بین زنان بلکه از جامعه ریشه‌کن کنیم.

 

اما در این میان مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از کاهش 25 درصدی فوت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در 9 ماه نخست سال جاری در استان همدان خبر داد و گفت: آمار فوت زنان معتاد رو به افزایش است.

 

علی احسان صالح بابیان اینکه در 9 ماه سال گذشته 91 نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در استان همدان فوت کرده‌اند، گفت: از این تعداد سه نفر زن و 87 نفر مرد بوده‌اند.

 

وی بابیان اینکه در سال جاری در این مدت 66 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر فوت‌شده‌اند، عنوان کرد: از این تعداد نیز شش نفر زن و 60 نفر مرد بوده‌اند.

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان بابیان اینکه در سال 93 درمجموع 103 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر در استان همدان فوت‌شده‌اند، گفت: در سال گذشته در ملایر شش نفر، نهاوند چهار نفر و تویسرکان نیز یک مرد در اثر سوءمصرف مواد مخدر فوت‌شده‌اند.

 

صالح بابیان اینکه در سال جاری 77 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر در استان همدان فوت‌شده‌اند، بیان کرد: از این تعداد 7 زن و 70 نفر مرد هستند که شمار فوت زنان در اثر سوءمصرف مواد مخدر افزایش داشته است.

 

وی بابیان اینکه فوت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در استان همدان طبق آمار 25 درصد کاهش داشته است، ادامه داد: این کاهش مربوط به شهرستان همدان است.

 

فوت زنان در اثر سوءمصرف مواد در حال افزایش است

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان بابیان اینکه فوت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر از 90 نفر به 60 نفر رسیده است، بیان داشت: فوت زنان در اثر سوءمصرف مواد در حال افزایش است.

 

صالح بابیان اینکه در سال گذشته سه زن و در سال جاری 7 زن در اثر سوءمصرف مواد مخدر فوت‌شده‌اند، عنوان کرد: این آمار نشان‌دهنده افزایش فوت زنان است.

 

وی بابیان اینکه آمار فوتی در شهرستان همدان در حال کاهش است اما در سایر شهرستان‌ها ثابت مانده، ادامه داد: سن فوتی‌ها بین 20 تا 30 سال است.

 

آنچه از این صحبت‌ها برمی‌آید اینکه باوجودی که مردان همواره پیشتاز در گرایش و مصرف مواد مخدر بوده‌اند اما امروز زنان نیز از این قافله جا نمانده و این بلای خانمان‌سوز در بین زنان و دختران رخنه کرده تا جایی که هم‌نشین ثابت برخی دور همی‌های این قشر از جامعه شده‌اند و در سال‌های اخیر که بلای اعتیاد کانون خانواده‌ها را نشانه گرفته بسیاری از زنان ندانسته و ناآگاهانه در این دام گرفتارشده و کانون خانواده‌ها را اسیر لغزشی بی‌منتها کرده‌اند.

 

اما در این میان این باور که مصرف تفریحی مواد اعتیادآور نیست، یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد با همین فکر شروع کرده‌اند که مصرف گاه‌وبیگاه و تفریحی مواد اعتیادآور نیست اما امروز حال‌وروز آن‌ها گواه واقعیت دیگری است که اگر چاره‌ای برای حل معضل اعتیاد زنان در جامعه نشود نه‌تنها روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود بلکه رفته‌رفته قشر دختران جوان را نیز درگیر خود خواهد کرد./ مهر

115

 


7670893
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است