بین‌الملل 01:51 - 30 مرداد 1393
آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته
امضای موافقتنامه 6 میلیارد دلاری ازبکستان و چین، عزم قزاقستان برای افزایش توان نظامی، نهایی شدن حضور 7 هزار نیروی نظامی در مانور مشترک کشورهای عضو شانگهای و اعلام حضور بیش از 90 تبعه قرقیزی در جنگ سوریه بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی را تشکیل می‌دهد.

امضای توافقنامه 6 میلیارد دلاری ازبکستان و چین/قزاقستان توان نظامی خود را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در دوشنبه، همزمان با سفر اسلام کریم اف به چین، موافقتنامه 6 میلیارد دلاری میان این 2 کشور به امضا رسید.

هم اکنون ازبکستان و چین یک سری طرح‌ها را به ارزش 2 میلیارد و 800 میلیون دلار در زمینه انرژی اجرا می‌کنند که 2 میلیارد و 500 میلیون دلار یعنی 90 درصد آن سرمایه گذاری‌های مستقیم است.

چین یکی از بزرگترین شرکای بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود. طی 3 سال اخیر حجم تجارت بین این 2 کشور تقریباً 6 برابر افزایش یافته و بر اساس آمار سال 2013 میلادی، در سطح 5 میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است.

تاکید نظربایف بر اهمیت تقویت توان نظامی قزاقستان

نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان به وزارت دفاع این کشور دستور داد، برنامه تقویت توان نظامی این کشور را به وی تحویل دهد.

وی تاکید کرد، قزاقستان در سال‌های آینده بایستی علاوه بر افزایش مهارت نظامیان، از تجهیزات مدرن و پیشرفته‌ استفاده کند.

نظربایف همچنین به وزیر دفاع این کشور دستور داد، همکاری با شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید لوازم و تجهیزات نظامی را افزایش دهد.

به اعتقاد کارشناسان، تحولات اخیر در کشور اوکراین و همچنین خروج نیروهای ائتلاف از منطقه، نگرانی‌هایی را میان حکام کشورهای آسیای مرکزی برانگیخته است و بسیاری از آنان در فکر تجهیز کشورهای خود به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها افتاده‌اند.

حضور بیش از 90 تبعه قرقیز در درگیری‌های سوریه

دفتر مطبوعاتی کمیته امنیت ملی قرقیزستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بیش از 90 شهروند قرقیز در درگیرهای سوریه حضور دارند و با شناسایی این افراد بدنبال بازگرداندن آنان خواهیم بود.

در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفت، آمده است: بسیاری از این افراد برای ادامه تحصیل و کار به کشورهای عربی و روسیه مهاجرت کرده بودند، اما گرفتار باندهایی شدند که آنان را فریب و به جنگ علیه دولت بشار اسد اعزام کردند.

در بیانیه کمیته امنیت ملی قرقیزستان آمده است: به منظور پیشگیری از وقایع مشابه در سال‌های آینده، در حال حاضر سازمان امنیت ملی با همکاری امامان جماعت، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش در بین مردم محلی به برگزاری کلاس‌های آموزشی و آگاهی بخشی جوانان مشغول است.

حضور 7 هزار نیروی نظامی در بزرگترین مانور کشورهای عضو شانگهای

«ماموریت صلح 2014» بزرگترین مانور نظامی دهه اخیر کشورهای عضو شانگهای خواهد بود که قرار است با حضور نیروهای نظامی عضو و از جمله 3 کشور آسیای مرکزی برگزار شود.

ماموریت صلح 2014 قرار است از تاریخ 2 شهریورماه به مدت 5 روز در در یکی از بزرگترین پایگاه‌های آموزش نظامی چین برگزار شود.

گفته می‌شود، مانور اخیر، یکی از بزرگترین گردهمایی‌های کشورهای عضو شانگهای در یک دهه گذشته است.

در این رزمایش مشترک، 7 هزار نظامی از کشورهای عضو شانگهای شرکت خواهند کرد.

روسیه و چین بیشترین تعداد نظامیان در این مانور مشترک نظامی را دارند.

آغاز به کار اولین نمایشگاه صنعت ایران در ترکمنستان

اولین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون رئیس جمهور کشورمان و دیپلمات‌های خارجی مقیم عشق‌آباد افتتاح شد.

«قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در پیام خود خطاب به شرکت کنندگان، این نمایشگاه را عامل مهمی در توسعه و گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی و تقویت روابط دوستانه و برادرانه ملت ترکمنستان و ایران قلمداد کرد.


4525536
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی لبنان پنجشنبه شب اعلام کرد که مواضع نظامیان صهیونیست را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قضات دیوان بین المللی دادگستری امروز به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی به غزه انجام دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت دفاع چین برگزاری رزمایش مشترک دریایی با ایران و روسیه را از حیث امنیتی مهم دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های صهیونیستی از شنیده شدن صدای انفجاری مهیب در بندر حیفا خبر دادند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است