فرهنگی‌هنری 14:23 - 11 اسفند 1393
زاهدان- ایرنا- نیکشهر که از آن به شهر نیکان یاد می شود با قدمتی 5 تا 7 هزار ساله و داشتن آثار باستانی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری و تفریحی آماده استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی است.

به گزارش ایرنا نیکشهر تا قبل از سال 1320 به 'گِه' مشهور بوده است که به معنای گهتر و بهتر است، بعد از این سال به نیکشهر تغییر نام پیدا کرده است به همین خاطر به شهر نیکان نیز مشهور شده است.



نیکشهر در سال 1369 از ایرانشهر منفک و به شهرستان ارتقا یافت و پله رشد و ترقی آن از همان سال استارت خورد و روز به روز آبادتر شده و توسعه یافتگی آن در بخش های مختلف رو به رشد و پیشرفت نهاده است.



نیکشهر از شمال و شمال شرقی به ایرانشهر و قصرقند از جنوب و جنوب شرقی به چابهار و از غرب به استان هرمزگان و شهرستان فنوج محدود و دارای چهار بخش 'مرکزی، لاشار، آهوران و بنت' است.



شهرستان نیکشهر به دلیل واقع شدن در مرکز مکران به نوعی چهار راهی است که اطراف آن شهرستان های ایرانشهر، فنوج، کنارک، چابهار و قصرقند قرار دارند.



جاده ترانزیتی چابهار- نیکشهر- ایرانشهر- زاهدان- میلک از غرب و راه آهن از شرق شهر نیکشهر گذر می کند که این خود ظرفیت خوبی برای استفاده گردشگران از مناطق تاریخی و گردشگری دو طرف جاده ترانزیتی ایرانشهر- نیکشهر به چابهار بطول 150 کیلومتر است.



شهرستان نیکشهر از نظر آثار تاریخی و گردشگری یکی از مناطق مهم تفریحی و دیدنی جنوب سیستان و بلوچستان است بطوریکه آبشارها، نخلستانهای سرسبز، حاشیه رودخانه های پرآب با صخره ها و حوضچه های طبیعی، باغات میوه های گرمسیری و چشمه های آبگرم این شهرستان برای هر گردشگری جالب و دیدنی است.



وجود گورستانهای هفت هزار ساله در منطقه کشیک، قلعه های تاریخی و آثار بجای مانده از پیشینیان این شهرستان را به آلبومی از زیباییها و دیدنی ها تبدیل کرده است.



شکوفه دهی درختان مرکبات و انواع درختان گرمسیری و آغاز فصل گرده افشانی نخیلات که تا فروردین ادامه دارد، فضای باغات حاشیه رودخانه را معطر کرده است.



مسافران و گردشگران با کوتاه ترین توقف در کنار باغات حاشیه رودخانه های تنگ سرحه، نکهچ، گرگان، گزمیر، تخت ملک، جلایی کلگ، هیچان، شگیم، ملوران و داروکان از عطر و بوی شکوفه ها و گلهای درختان و فضای معطر محیط بهره مند شوند.







فرماندار نیکشهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تمامی تمهیدات لازم برای سفر بیش از 60 هزار نفر از گردشگران نوروزی اندیشیده است، خاطر نشان کرد: ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی از دو ماه قبل با تشکیل 9 کمیته برای هماهنگی بهتر و استقبال از مسافران، فعالیت خود را آغاز کرده است.



صاحب گل صالحی افزود: به منظور اسکان مسافران نوروزی 9 باب مدرسه با 100 کلاس درس با امکانات اولیه اسکان از قبیل موکت، یخچال، کولر و تلویزیون آماده شده که بیشتر آنها نیز در حاشیه جاده ترانزیتی قرار دارند.



وی بیان کرد: تمامی مناطق گردشگری و تاریخی این شهرستان پاکسازی و زیباسازی شده اند.



فرماندار نیکشهر اظهار داشت: در شش نقطه مجتمع های بین راهی مستقر در مسیر جاده ترانزیتی چابهار- نیکشهر-ایرانشهر امکانات خوبی از قبیل اورژانس، اکیپ راهداری، هلال احمر و فروش محصولات صنایع دستی و سوغات از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر دستگاههای دست اندرکار عضو ستاد تسهیلات نوروزی آماده خدمات رسانی به مسافران خواهند بود.



وی بیان کرد: دو جایگاه سوخت، خبازی بصورت کشیک، میادین و چهار بوستان سطح شهر پاکسازی و با کاشت گل و گیاهان زیبا برای مسافران آماده شده است.



صالحی گفت: پنج تیم سلامت با 20 نفر کادر آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی هستند.







رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر نیز گفت: بیش از 400جاذبه بکر، طبیعی و دیدنی، آثار تاریخی و باستانی، نیکشهر را به یکی از قطبهای گردشگری استان سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است.



خیرالنساء امیری افزود: شهرستان نیکشهر با داشتن سابقه ای تاریخی درخشان در برگیرنده آثار تاریخی و باستانی فراوانی است که از دیدگاه باستان شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.



وی با بیان اینکه در محدوده فعلی شهرستان بیش از 200 اثر تاریخی شامل قلعه ها، محوطه های تاریخی و پیش از تاریخ و سنگ نگاره ها قرار دارد، افزود: وجود تمدنهای پراکنده از هزاره های سوم و چهارم و غارهای قبل از میلاد، حفاری در محوطه باستانی کشیک، اشیاء و سفالهای کشف شده قدمت این شهر را به بیش از پنج تا هفت هزار سال تخمین می زند.



وی گفت: بازار خرید محصولات صنایع دستی، سکه دوزی و سوزن دوزی زنان بلوچ در روستای تنگ سرحه و مناطق چانف، مرکز بخش لاشار و شهر نیکشهر برای خرید عموم خانواده ها دایر شده است.



وی بیان کرد: شهرستان نیکشهر دارای جاذبه های طبیعی فراوانی نظیر باغات میوه های گرمسیری نخلستانهای قدیمی و تنومند زمینهای شالیزار، آبشارهای متعدد، چشمه های آبگرم، حیات وحش، گونه های نادرگیاهی یکی از مناطق بسیار زیبا در سطح استان پرجاذبه سیستان وبلوچستان است که می تواند نظر هر بیننده ای را به خود جلب کند.



شهرستان نیکشهر با 13 هزار کیلومترمربع وسعت، 134 هزار نفر جمعیت، 11 دهستان، چهار بخش و 395 روستا در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.



3043 / 6081

انتهای پیام /*


5957987
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روح‌الامین به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشور‌های عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از آنکه ده‌ها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن مراسم اهدای جوایز خود را لغو کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است