اجتماعی 16:06 - 27 شهریور 1397

سرویس مدارس کودکان استثنایی رایگان ماند

به گزارش خبرنگار مهر، در هشتاد و هفتمین جلسه شورا ادامه بررسی لایحه شهرداری در خصوص تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در دستور قرار گرفت.

در جریان بررسی این لایحه اعضای شورا متشکل از الهام فخاری، محمد علیخانی، علی اعطا، ناهید خداکرمی، زهرا صدر اعظم نوری و زهرا نژادبهرام و مجید فراهانی پیشنهاد دادند؛ هزینه مربوط به خدمات سرویس کودکان استثنایی ۱۰۰ درصد به عهده شهرداری باشد.

در ادامه این بحث محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از شورای چهارم این موضوع بحث شد که فقط تهران این هزینه را به عهده گرفته تا سرویس مدارس استثانی رایگان باشد. در بقیه کشور این امر ردیف بودجه دولتی دارد و توسط سازمان مدارس استثنایی در دولت تامین می شود.

وی ادامه داد:  آخرین گزارش را دادیم مجموعا ۸.۵ میلیارد در بودجه که ۶ میلیارد مربوط به تاکسیرانی و ۲.۵ میلیارد تومان برای  اتوبوسرانی است کفاف همان ۵۰ درصد تخفیف اولیه را هم نمی دهد. برای این امر حداقل ۱۷ میلیارد تومان بودجه نیاز است و اگر شهرداری بخواهد این موضوع را ۱۰۰ درصد رایگان انجام دهد با کمبود بودجه مواجه خواهد بود. لذا کمبود این ردیف بودجه باید جبران شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شورا افزود:  حداقل ۱۷ میلیارد تومان برای این مهم مورد نیاز است. یا ردیف مربوط به ۱۷ میلیارد برسد یا بقیه را تامین اعتبار کنید. و یا شهرداری مکلف شود صد در صد این کار را انجام دهد و کمبود این ردیف را جبران کند.

در ادامه شهربانو امانی گفت: از سال ۸۶ شهردار وقت تصمیم می گیرد صددرصد سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی را بر عهده بگیرد  در حالی که این از وظایف دولت است.

وی ادامه داد: این موضوع هم در بودجه آموزش پروش دیده نشده و برای سال بعد باید بودجه اصلاح شود و وظایف حاکمیتی به خود دولت سپرده شود. این ها وظایفی است که اگر مدیریت یکپارچه اجرا می شد بر عهده شهردار بود.

مجید فراهانی نیز گفت:  در بودجه سال ۹۷ مبلغ ۸.۵ میلیارد خود شهرداری پیشنهاد کرد که بدون دخل و تصرف تصویب شد. ما در کمیسیون برنامه و بودجه این آمادگی را داریم که اگر اگر کمبودی اختصاص پیدا کرد در قالب متمم بودجه جبران شود. هزینه این کودکان بسیار بالاست و در شرایط اقتصادی نباید بار مضاعفی به خانواده های آنان وارد سازیم.

وی افزود: به رغم اینکه این موضوع وظیفه سایر دستگاه ها باشد دلیل نمی شود شهروندان را محروم کنیم.  در بسیاری از شهرها برای حمل و نقل توانیابان به صورت رایگان خدمات می دهد. در ادامه حجت نظری نیز درخواست ۱۴ سازمان مردم نهاد مبنی بر لزوم رایگان بودن سرویس مدارس کودکان استثنایی را قرائت نمود؛ در متن پیام آمده بود:

با اهدا سلام و احترام

بی شک آموزش را می توان پایه و اساس شکا گیری شخصیت هر فرد در اجتماع دانست، اگر ملاک عمل در داشتن یک جامعه سالم، توانمتدی اعضای آن جامعه باشد، بدون تردید بایستی آموزش را هم وزن توانمندی و توانمندی را ویژگی جامعه بالنده بدانیم. در این بین شاید لزوم آموزش برای افراد دارای معلولیت بیشتر از افراد عادی احساس شود چرا که این افراد در تبعیضی نابرابر در جامعه کنونی از بسیاری لوازم و امکانات و خدمات مورد نیاز برای توانمندی محرومند و بایستی با آموزش بسیاری از این خلاء ها را پر نمایند و در اولین گام برای آموزش بایستی فکری برای تردد در شهر دسترس ناپذیر تهران باشند.

اعضای محترم شورای شهر تهران، خانم ها و آقایان

اکنون که قصد دارید در مورد لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس به شور بنشینید شاید شنیدن نکاتی خالی از لطف نباشد:

۱-شهر تهران در شرایط کنونی وضعیت مناسبی از نظر دسترس پذیری ندارد، بدیهی است تا مهیا شدن شرایط مطلوب برای عبور و مرور افراد دارای معلولیت، دسترسی به حمل و نقل عمومی و تسهیل رفت و آمد در معابر عمومی، وظیفه شورای شهر و شهرداری است برای جبران حقوق مغفول این قشر کمی از آثار رنج و تالمات ایشان بکاهند.

۲-معلولیت یک مساله چند وجهی است و غیر از مشکلات اجتماعی و خانوادگی که با خود به همراه دارد بار مالی بسیاری را نیز بر خانواده تحمیل می‌نماید، اگر باری از دوششان بر نمی‌داریم با اضافه کردن مبلغ سرویس بر این بار نیافزاییم.

۳-جامعه افراد دارای معلولیت کشور بر این عقیده است اگر فضای آموزشی برابری برای همه از جمله افراد دارای معلولیت مهیا بود شاید به واسطه حضورشان در مناصب رفیع تر و جایگاه بهتر اجتماعی برای درک شرایط مان محتاج نگارش چنین نامه هایی نبودیم.

۴-هرگونه هزینه برای جامعه افراد دارای معلولیت که منجر به توانمندی آنان شود باعث وابستگی کمتر به بودجه های عمومی و به نوعی سرمایه گذاری در راستای مسئولیت های اجتماعی است.

۵-ایجاد هزینه های جدید در سبد خانوار ممکن است خانواده را از تحصیل فرزندشان منصرف کند و این زنجیره به هم پیوسته این معضل را به جامعه انتقال خواهد داد. لذا جامعه افراد دارای معلولیت خواستار رایگان بودن سرویس مدارس استثنایی همچون سنوات گذشته می‌باشد.

۶-در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد اکنون که ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان بر تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و مناسب سازی آن برای افراد دارای معلولیت تاکید دارد این اخذ وجه منطقی نخواهد بود ضمن آنکه تامین کسرهای موجود در درآمد مجموعه ی سازمان حمل و نقل و ترافیک نه تنها با ارقامی اینگونه پوشش داد نخواهد شد بلکه معضلات بعدی این اقدام مانند انصراف از سرویس مدرسه و استفاده از وسایل شخصی که هم در ترافیک تاثیر منفی می گذارد و هم توقع برای گرفتن طرح ترافیک را ایجاد خواهد کرد ایجاد می نماید.

ضمن تشکر از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا که حمایت خود را از جامعه افراد دارای معلولیت به اشکال مختلف نشان داده و دیگر اعضای شورا که در این چند روز از رایگان بودن سرویس مدارس حمایت کردند از همه عزیزان درخواست می نمایم به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کرده و سهم افراد دارای معلولیت از شهر را لحاظ نمایند.

در ادامه مرتضی الویری نیز گفت: من می دانم این پیشنهاد رای می آورد ولی باید حقایقی را به زبان بیاورم که شاید بر وجهه اجتماعی من نیز اثر گذار باشد.   ولی مجبور هستم واقعیت ها را بگویم.

الویری اظهار داشت: من دوست دارم صددرصد این سرویس ها رایگانم باشد، به هر خانواده دانش آموزان استثنایی هم ۵ میلیون تومان  بدهیم، من موافق هستم یارانه ها بالا برود و هزینه سوخت کاهش یابد ولی ما داریم در واقعیت ها زندگی می کنیم.

وی ادامه داد: در واقعیتی که در یک اقدام پوپولیستی در مجلس  در سال گذشته کاری می کنند  ۳ تا ۴ هزار میلیارد از درآمد های ما کم شود و ما فقط بتوانیم حقوق پرداخت کنیم و  کاری نتوانیم انجام دهیم. یعنی از بودجه ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیاردی ۴ هزار میلیارد تومان حذف می شود.

الویری ادامه داد: حال ما در شهرداری هیچ امکاناتی نداریم و دولت هم ندارد در چنین محدودیت هایی این موضوعات را مطرح می کنیم. یعنی از طرفی بودجه ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی تصویب می کنید و از طرفی با کمبود ۴ هزار میلیارد تومانی درآمد ها مواجه می شویم و از طرفی هم می خواهیم کاری که بودجه ۱۷ میلیارد تومانی  می خواهد را با بودجه ۸.۵ میلیارد تومانی انجام دهید.

در نهایت این پیشنهاد از سوی اعضای شورا مورد موافقت واقع شد و سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی مجددا رایگان شد.

در این جلسه همچنین بهاره آروین و علی اعطا پیشنهاداتی را ارائه کردند که آنها را پس گرفتند.

بهاره آروین پیشنهاد داده بود بودجه مورد نیاز برای رایگان کردن سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی از ردیف ۳۰ میلیارد تومانی کمک به مدارس تامین شود که این پیشنهاد را پس گرفت.

علی اعطا نیز پیشنهاد داد: سرویس مدارس دانش آموزان کم توان جسمی و حرکتی هم به سرویس دانش آموزان استثنایی اضافه شود و همه رایگان گردند که وی نیز این پیشنهاد را پس گرفت.

ابراهیم خلیل آبادی در مخالفت با پیشنهاد ارائه شده در خصوص نرخ سرویس مدارس استثنائی گفت: باید از بعد انسانی به دانش آموزان ناتوان نگریسته شود.

وی اظهار داشت: بیش از یک دهه است که شهرداری این خدمت را به صورت رایگان ارائه می کند و می توان برای تامین بودجه مورد نیاز از هزینه های دیگری که اصلا در ماموریت شهرداری نیستند کم کنیم.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: نباید صرفه جویی را از این محل شروع کنیم این در حالی است که سازمان های عریض و طویلی در شهرداری هستند که می توان این کار را از آنها شروع کرد.

خلیل آبادی به پیشنهاد کاهش سقف اعتبارات سرویس مدارس برای جایگذاری در سرویس مدارس استثنایی اشاره کرد و با این موضوع مخالفت کرد.

دیگر پیشنهاد دهنده در این دستور جلسه شهربانو امانی بود که اظهار داشت: با توجه به ورود برخی از سرویس مدارس به طرح ترافیک، تسهیلاتی در عوارض طرح برای سرویس های مدارس دارای مجوز به آنها داده شود.

قنادان رئیس سازمان تاکسیرانی در تشریح این پیشنهاد گفت: سال گذشته سرویس های مدارس دارای مجوز تسهیلات رایگان برای ورود به طرح ترافیک بودند که امسال با توجه به تغییر سازوکار می توان این تسهیلات را برای آنها درنظر گرفت.

زهرا صدراعظم نوری در قالب سوالی در این خصوص اظهار داشت: خودروهای سرویس مدارس اگر وارد طرح شوند و از آنها عوارضی دریافت نشود می توانند در محدوده اقدام به مسافرکشی کنند که باید مورد توجه قرار گیرد.

در نهایت این پیشنهاد با رای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

محمد سالاری پس از حک و اصلاحات این مصوبه در قالب تذکری اظهار داشت: با توجه به افزایش اعتبار در نظر گرفته شده باید محل تامین آن مشخص شود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به این تذکر پاسخ دادند و در نهایت بررسی این مصوبه در روز دوم بررسی به اتمام رسید.


9912296
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مهدی امیری مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران گفت: اکنون بوستان لاله هویت جدیدی در کنار تمام کارکرد‌های پیشین خود پیدا کرده و شهروندان تهرانی با نگاه جدیدی به این بوستان بزرگ می‌آیند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور گفت: افزایش چند برابری جریمه (تخلفات رانندگی) برای جلوگیری از رفتار پرریسک کسانی است که می‌خواهند با رانندگی پرخطر جان دیگران را به خطر بیاندازند چرا که افزایش جریمه برای کسانی که در مسیر قانون حرکت می‌کنند مسئله خاصی نیست
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: افزایش جریمه‌ها بسیار کار درستی است، اما افزایش جریمه به تنهایی عامل بازدارنده نیست بلکه ایجاد فرهنگ بازدارنده نقش مهم‌تری دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از حریق در کارگاه تولید سپر خودرو خبرداد و گفت: در این حادثه مورد مصدومیت و تلفات جانی نداشتیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: شاهد اثرات مثبت ایجاد پست‌های خدمات بشر دوستانه سازمان جوانان در کاهش تصادفات نوروزی هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عامل ربایش یک دختر حدودا ۲۰ ساله در شمال شهر تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در طرح خدمات نوروزی هلال احمر قریب به ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۸۸ نفر خدمات امدادی ارائه شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا گفت: با توجه به حجم سنگین ترافیک محور چالوس و آزادراه تهران شمال از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه تردد همه وسایل نقلیه از پل زنگوله به سمت تهران یک طرفه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با فرارسیدن شب‌های قدر پویش فرهنگی بهار قرآن، بهار ایران در فضای تبلیغات شهری پایتخت اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت راه‌های کشور را تشریح کرد و گفت: هنوز ۹۸۰ هزار خودرویی که از تهران خارج شده‌اند بازنگشته‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است