استانی 10:08 - 03 آبان 1399
ایسنا/چهارمحال و بختیاری دکترای بیومکانیک ورزشی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حرکات اصلاحی می‌توان، علت‌ها را شناسایی، رفع و از بروز ناهنجاری‌های بعد جلوگیری و یا آن‌ها را به تعویق انداخت، گفت: بسیاری از اوقات ناهنجاری‌های عملکردی و کارکردی با تمرین و اصلاح رفع می‌شود.

حرکات اصلاحی، نوشداروی ناهنجاری‌های جسمانی

بنفشه محمدی در گفت‌وگو با ایسنا ناهنجاری‌های جسمانی را هر تغییر شکلی در وضعیت طبیعی بدن عنوان و اظهار کرد: وقتی که فرد اندام سالم داشته باشد، حین ایستادن احساس فشار یا درد نمی‌کند، نقاط شاخص بدنی، استخوان‌ها و مفاصل بدون ساییدگی و به‌درستی قرار گرفته‌اند، فشار روی رباط‌ها حداقل بوده و احتمال آسیب‌دیدگی کمتر وجود دارد، عضلات آنقدر قوی هستند که فرد را در شکل بهینه‌ای قرار داده و سبب می‌شوند فرد دیرتر خسته شده و انرژی کمتری را صرف انجام کار کرده و بهره‌وری وی بالا رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه اگر فرد حالت طبیعی جسمانی را نداشته باشد دچار ناهنجاری اسکلتی-عضلانی می‌شود و در نتیجه نیاز به انجام حرکات اصلاحی دارد، ادامه داد: برای افرادی که وضعیت بدنی طبیعی داشته اما احتمال ضعف عضلانی در بدن وجود دارد دستورات پیشگیری مانع ایجاد ناهنجاری جسمانی است.

محمدی دسته دیگر را دارای ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی خفیف خواند و افزود: این افراد شاید خود اطلاعی از وضعیت بدن خود ندارند به این نحو که مثلا شانه‌ها، گردن یا کمر دارای قوس‌های غیر طبیعی بوده و این مسئله آنان را در معرض آسیب قرار داده و پس از مدت کوتاهی دردهایی را احساس کند که وی را نیازمند حرکات اصلاحی کند.

این دکترای بیومکانیک ورزشی اختلالات دسته سوم افراد را شدیدتر مطرح و تصریح کرد: در این دسته از افراد دردهای ایجادشده فرد را کلافه و راهی مراجعه به پزشک می‌کند، اگر اختلالات ساختاری باشد درمان‌ها موثر نبوده و نیازمند جراحی است، اگر اختلالات کارکردی باشد، بر بافت‌های نرم مانند رباط‌ها اثر گذاشته و باعث ضعف عملکردی شود، از طریق حرکات اصلاحی رفع می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه هر تغییری در دستگاه اسکلتی-عضلانی باعث ناراحتی، خستگی و درد در فرد می‌شود، اظهار کرد: کوتاهی عضلات و یا ضعف در آن‌ها می‌تواند سبب ناهنجاری در دستگاه اسکلتی شود، دلیل آن هم می‌تواند متعدد باشد که یکی از آن‌ها عادت‌های حرکتی نامناسب فرد است.

وی افزود: فرد ممکن است در وضعیت شغلی در یک حالت خاصی نشسته یا حرکت کند و آن حالت را تکرار کند، مثلا ایستادن‌هایی که پی‌درپی است و فرد چندین ساعت و بدون هیچ‌گونه استراحتی روی پا ایستاده و فشاری روی مچ پا می‌آید، فرد وزنه‌هایی زیاد را برداشته و حمل می‌کند و یا دانش‌آموزانی که کیف یا کوله‌پشتی را با وزن زیاد متحمل می‌شوند، در مجموع این ایستادن‌ها و وضعیت‌های نامناسب، ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی را به دنبال خواهد داشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه از دیگر دلایل منجر به ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی را لاغرشدن دانست و اضافه کرد: از بین رفتن حجم عضلانی به‌دنبال خود، فقر حرکتی را ایجاد می‌کند و وضعیت سلامت اسکلت بدن را به مخاطره می‌اندازد.

محمدی گفت: نامتوازن بودن قدرت عضلانی بدن خود نیز سبب ناهنجاری اسکلتی می‌شود، در برخی از مشاغل خاص صرفا بخشی از بدن تقویت شده و بخشی دیگر ضعیف می‌شود و یا به‌عنوان مثال گرفتن خودکار با یک دست، آن دست را تقویت کرده و خودبه‌خود توان دست دیگر ضعیف می‌شود.

این دکترای بیومکانیک ورزشی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: گاهی به‌خاطر یک بیماری ضعف استقامت و در نتیجه خستگی پدید می‌آید و یا با افزایش سن انعطاف بدن کاسته می‌شود البته وراثت، آمادگی عمومی بدن و حتی جنسیت ( انعطاف بدنی بانوان قوی‌تر است) در این مورد دخیل است، این دو مورد نیز سفتی و سختی عضله و در نتیجه ناهنجاری اسکلتی عضلانی را به همراه دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه فرزندان نیاز به تحرک داشته اما در روزهای کرونایی مجبور بوده در منزل بمانند، بیان کرد: این مسئله سبب می‌شود کودکان تحرک لازم را نداشته و فقر حرکتی برایشان ایجاد شود.

این دکترای بیومکانیک ورزشی با بیان اینکه اختلالات دستگاه اسکلتی- عضلانی در بسیاری از مشاغل رو به رشد بوده و افراد را تهدید می‌کند، یادآور شد: در تحقیقات برآورد شده است که ۶۰ تا ۹۰ درصد افراد بزرگسال در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار مشکلات اسکلتی-عضلانی و به‌ویژه کمردرد می‌شوند و برآورد هزینه آن برای کشورها حدود ۴۵ تا ۵۴ میلیارد دلار در سال است.

وی با تاکید بر اینکه در حرکات اصلاحی می‌توان، علت‌ها را شناسایی، رفع و از بروز ناهنجاری‌های بعد جلوگیری و یا آن‌ها را به تعویق انداخت، بیان کرد: بسیاری از اوقات ناهنجاری‌های عملکردی و کارکردی با تمرین و اصلاح رفع می‌شود اگر این اختلالات کارکردی حل نشود ممکن است به اختلالات ساختاری و تحلیل عضلات تبدیل شود، به‌عنوان مثال کمردردی که ساده بوده راحت با حرکات اصلاحی درمان می‌شود و ذکر این نکته لازم است که ۹۰ درصد از کمردردها با این حرکات از بین می‌رود.

محمدی درخصوص زمان شروع انجام حرکات اصلاحی توضیح داد: زمانی انجام حرکات اصلاحی را در سنین بالا موثر می‌دانستند، اما در پژوهش‌ها ثابت شد حرکات اصلاحی بسیار بهتر است که از ابتدای سنین نوجوانی آغاز شود،  این حرکات تمرینی بوده و می‌تواند کششی و تقویتی باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه ستون فقرات را یکی از پیچیده‌ترین ساختارهای اسکلتی- عضلانی مطرح و اضافه کرد: این ستون باعث ثبات بدن در حرکت می‌شود، در این ساختار قوس‌های گردن، پشتی کمر و دنبالچه وجود دارد که به عملکرد بهتر این سیستم کمک می‌کند.

این دکترای بیومکانیک ورزشی افزود: یکی از مهم‌ترین این قوس‌ها که در معرض آسیب بیشتری است قوس کمر بوده و هر تغییری در این قوس‌ها مشکلاتی مانند ایجاد درد، کاهش بازدهی و خستگی را برای فرد به‌همراه دارد،  قوس کمری بیش از حد که در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود حاصل ناکارآمدی عضلانی نظیر ضعف عضلات شکمی و کوتاهی عضلات بوده و در نتیجه منجر به کمردرد می‌شود.

محمدی گفت: انجام ورزش یا حرکات اصلاحی، درمان غیر دارویی بوده و برای دردهای بدنی استفاده شود، بهتر است که تمرینات ورزشی همراه با برنامه اجرا شود تا اینکه وضعیت طبیعی بدن به حالت قبل برگردد.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین درد اسکلتی-عضلانی، درد کمری است اضافه کرد: کمردرد مزمن یا آنی است و متخصص برحسب شرایط خاص فرد، تمرین‌هایی را برای وی تجویز می‌کند، ورزش با افزایش انعطاف‌پذیری، ایجاد قدرت بدنی و شکمی سبب کاهش درد است، البته دلایل دیگری مانند ضربه، خم‌شدن‌های طولانی و بارداری سبب درد کمر می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد کمردردها با حرکات اصلاحی درمان می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر قوس کمر زیاد شود فشردگی دیسک بین مهره‌ای، فشار بر ریشه عصب و یا تنگی کانال نخاعی را در پی خواهد داشت، گاهی کمردرد موضعی است اما گاهی انتشار پیدا کرده و به نقاط دیگر نیز کشیده می‌شود بنابراین باید تا پیش از گسترش از فراگیرشدن آن جلوگیری کرد.

انتهای پیام


10777456
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است