بین‌الملل 15:20 - 27 آذر 1397
وزیر امور خارجه سابق آلمان درباره بحران شورای همکاری خلیج‌فارس، پرونده خاشقجی و نقش اروپا در یک جهان در حال تغییر صحبت کرد.

گابریل:‌ بن سلمان درباره جایگاهش در منطقه اغراق می‌کند/آمریکا دیگر کشور سابق نمی‌شود

به گزارش ایسنا، زیگمار گابریل که سابقا معاون صدراعظم و اخیرا هم وزیر خارجه آلمان بود، بسیار صریح درباره مساله حضور سربازان آلمانی در افغانستان، درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین و بحران شورای همکاری خلیج فارس سخن گفت. علاوه بر داشتن دیدگاه‌هایی قاطع درباره خاورمیانه، این سیاستمدار آلمانی همچنین درباره اروپا، روسیه، ایالات متحده و حتی ناتو دیدگاه‌های جدی دارد.

گابریل ژوئن ۲۰۱۷ گفته بود، محاصره قطر بسیار خطرناک است و مناقشه میان قطر و سایر کشورهای عربی می‌توان به جنگ برسد. با این حال یک سال و نیم پس از آن انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجی در مجمع دوحه اظهارات گابریل درباره اینکه منطقه فاصله‌ای با مداخله نظامی ندارد، "ناصحیح" خواند.

وزیر خارجه سابق آلمان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: می‌دانم که آن روزها ما در چه شرایطی بودیم و معتقدم که همه باید خوشحال باشند که تنش دیگری نیست. نمی‌دانم که آیا آنها برنامه‌ای واقعی برای حمله به قطر داشتند یا خیر اما تجربه نشان می‌دهد، قدم به قدم تشدید تنش می‌تواند به درگیری نظامی ختم شود و همکاران آمریکایی ما هم همین نظر را داشتند. مشخص بود که این وضعیت خطرناک است و ما با تمام شرکایمان، با قطر و همچنین امارات و سعودی‌ها موفق شدیم و توانستیم تنش‌ها را کاهش دهیم.  

به گفته گابریل، آن زمان برخی از "شرکای منطقه‌ای فکر می‌کردند چیزی مثل چک سفید امضا دارند تا هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند."

او درباره نقش آمریکا حین بحران شورای همکاری و اینکه رویکرد کاخ سفید ترامپ به این منطقه گاها موجب شعله گرفتن اختلاف می‌شود، گفت: اگر کشوری مانند لوکزامبورگ یا مالت سیگنال‌های مختلفی را بین نخست‌وزیر و وزیر خارجه ارسال کند، این امر کمی ناراحت‌کننده است، اما خطرناک نخواهد بود. اگر یک ابرقدرت مانند ایالات متحده سیگنال‌های مختلفی از کاخ سفید و وزارت امور خارجه ارسال کند، می‌تواند سوءتفاهم‌های غلط بسیار خطرناکی ایجاد کند. و احساس من در آن زمان این بود که به دلیل دو پیام متفاوتی که از ایالات متحده می‌آمد، تصورات غلط وجود داشت و این تنها احساس من نبود.

زیگمار گابریل همچنین درباره ترور جمال خاشقجی داخل کنسولگری سعودی در شهر استانبول گفت: کشتن آقای خاشقجی فاجعه است. برای خانواده و بستگان آنها این شرایط بسیار بدی است چون حتی نمی‌توانند جسد او را تدفین کنند و جایی بگذارند که بتوانند پیش آن بروند. بنابراین معتقدم این فقط یک مساله سیاسی نیست بلکه یک مساله انسانی است.

او معتقد است: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره جایگاهش در این منطقه اغراق کرده است. شاید تصور می‌کرد هر کاری که انجام دهد تحت حمایت کاخ سفید است. این نشان می‌دهد که آنها حس می‌کنند که هیچ قانونی وجود ندارد که آنها تبعیت کنند و این خطرناک است.

گابریل افزود: در اروپا همه فکر می‌کنند که نوعی مسوولیت ولیعهد سعودی در کشتن خاشقجی وجود دارد. نمی‌دانم که این دستور شخصی بوده است یا کسانی فکر کردند این آرزوی او بوده است. این یک بحث باز در اروپاست.  ‌

از زمانیکه دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شده است، نگرانی‌هایی ایجاد شده است؛ اینکه آیا آمریکای تحت امر ترامپ هنوز همان تضمین‌کننده معتبر امنیت اروپاست که از زمان پایان جنگ جهانی دوم بوده است یا خیر.

در حالیکه گابریل موافق است که جهان و آمریکا در حال تغییر هستند، می‌گوید: آمریکا پیش از ترامپ تغییر کرد. این باراک اوباما بود که گفت آمریکا یک کشور پاسفیک است. تمام روسای جمهوری پیشین گفتند آمریکا یک کشور ترانس‌آتلانتیک است. بنابراین، آمریکا بیشتر به منطقه پاسفیک و البته چین مایل است. خوشبختانه ایالات متحده با ریاست جمهوری ترامپ اینگونه نشده است اما فکر می‌کنم که هرگز کشوری که سابق بود، نشود چون جهان در حال تغییر است. شاید داریم به جهان جی۲ میان چین و آمریکا به عنوان دو ضد قطب وارد می‌شویم. سوال اینجاست که اروپا قصد دارد چه نقشی ایفا کند.

این سیاستمدار آلمانی معتقد است اروپا باید فعالیت‌ در امور بین‌المللی و حوزه‌های خاصی مانند امنیت و دفاع را افزایش دهد. او همچنین گفت: آلمان اقتصاد بزرگی دارد. ما بیش از ۸۰ میلیون شهروند داریم بنابراین همه از ما می‌خواهند که رهبری کنیم. همچنین در اروپا و ممکن است این فرق ما با مابقی قسمت‌های جهان باشد؛ کشورهای بزرگتر حقوق بیشتری نسبت به کشورهای کوچکتر ندارند.

انتهای پیام  


10003507
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه الجزیره قطر بامداد پنجشنبه از حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ارسال موشک‌های دوربرد موسوم به (ATACMS) به اوکراین را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی کاهش یافت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مسلح یمن چهارشنبه شب حمله اخیر خود به ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی در خلیج عدن و اقیانوس هند را تشریح کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مسلح یمن چهارشنبه شب حمله اخیر خود به ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی در خلیج عدن و اقیانوس هند را تشریح کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل خواستار انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره گور‌های دسته جمعی در غزه شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس مالزی از دستگیری فردی با تابعیت دوگانه فرانسوی ـ اسرائیلی خبر داد که قصد داشت دفتر حماس در مالزی را مورد حمله تروریستی قرار دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد پاسخ محکم ایران به رژیم صهیونیستی، امت اسلام را بیدار کرد و نشان داد رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهوری مصر، امروز (چهارشنبه) درباره عواقب هر گونه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح واقع در جنوب نوار غزه هشدار داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است