استانی 21:50 - 19 مرداد 1399
مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان:
ایسنا/گیلان مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به جزئیات نرم افزار لایکی، گفت: عدم پایبندی لایکی به محدودیت سنی کاربر و نیز کم توجهی والدین به رعایت محدودیت های سنی در استفاده از محصولات دیجیتال، آسیب‌ها و خطرات استفاده از لایکی را چند برابر می کند.

عدم پایبندی «لایکی» به محدودیت سنی کاربران خطرآفرین است

سجاد ستوده در جمع خبرنگاران، با بیان جزئیاتی پیرامون اپلیکیشن «لایکی»، اظهار کرد: این اپلیکیشن در جولای ۲۰۱۷ توسط یک شرکت سنگاپوری با هدف ساخت ویدیوهای کوتاه با استفاده از جلوه های ویژه مختلف تولید و منتشر شد.

وی افزود: این شرکت بعدتر توسط یک شرکت چینی که اپلیکیشن «ایمو» را نیز در مالکیت خود دارد، خریداری شد.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان ادامه داد: سازندگان لایکی در ادامه با حفظ ویژگی تولید و ویرایش ویدیو، امکانات یک شبکه اجتماعی ویدیومحور را به آن افزوده و نام آن را نیز به لایکی(Likee) تغییر دادند و پخش لایو، جلوه های ویژه فراوان و متنوع برای ویرایش بهتر ویدیو، امکان یافتن افراد نزدیک به موقعیت جغرافیایی کاربر و... از دیگر امکانات این نرم افزار است.

این فعال رسانه و فضای مجازی، با بیان اینکه لایکی تا پایان سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۳۰ میلیون بار از گوگل پلی دانلود شده بود، گفت: این آمار، در شش ماهه اول سال ۲۰۲۰ تنها در این مارکت دانلود نرم افزارهای اندرویدی به بیش از ۵۰۰ میلیون دانلود رسیده است که برخی از آمارهای غیر رسمی، از عضویت نزدیک به پنج میلیون کاربر ایرانی که اکثرا زیر ۱۶ سال سن دارند، حکایت می کند.

وی آنچه خطر استفاده از اپلیکیشنی همچون لایکی را دو چندان می‌کند، پایین آمدن سن مخاطبین و کاربران آن دانست و تصریح کرد: روزگاری میانگین سنی کاربران برخی از شبکه‌های اجتماعی، بالای ۱۸ و ۲۰ سال بود، اما همین بازه سنی موجب ایجاد نگرانی در بسیاری از خانواده‌ها و برخی از اندیشمندان بوده و هست؛ این در حالی است که بررسی سن کاربران لایکی حاکی از آن است که میانگین سنی آن‌ها بسیار پایین‌تر از این بوده و این روزها شاهد عضویت و فعالیت دختران و پسران حتی زیر ۱۰ سال در این شبکه اجتماعی هستیم.

ستوده تصریح کرد: در پروتکل‌های لایکی حداقل سن عضویت در آن ۱۶ سال عنوان شده که البته این پروتکل نه تنها توسط کاربران، که حتی توسط خود نرم افزار نیز رعایت نمی شود. اگر در هنگام ثبت نام در لایکی سن خودتان را مثلا ۹ یا حتی پایین‌تر درج کنید، نرم افزار از عضویت شما هیچگونه ممانعتی به عمل نمی‌آورد و شما به راحتی می توانید عضو آن شده و در آن مشغول به فعالیت شوید.پ

وی حجم عظیم کاربران زیر سن نوجوانی را یک آسیب دانست و عنوان کرد: همه شبکه‌های اجتماعی دنیا در پروتکل‌های حقوقی شان، یک حداقل سنی را برای عضویت وضع کرده و به آن پایبندند که پایین‌ترین سن عضویت در آنها ۱۳ سال و متعلق به واتس اپ است که بیشتر از آنکه یک شبکه اجتماعی باشد، یک پیام رسان بوده و تقریبا بسیاری از امکانات و ویژگی های یک شبکه اجتماعی را دارا نیست.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه عدم پایبندی لایکی به محدودیت سنی کاربر و نیز کم توجهی والدین به رعایت محدودیت های سنی در استفاده از محصولات دیجیتال، آسیب‌ها و خطرات استفاده از لایکی را چند برابر می کند، متذکر شد: این روزها لایکی مهلکه پرخطری است که به جولانگاه نوجوانان ۱۲ و ۱۳ ساله و حتی پسران و دختران کم سن و سال تر تبدیل شده است؛ دختران و پسرانی که به دور از چشم نظارت والدین و بزرگترها و در خلاء وحشتناک محتوای سالم مناسب سن شان روزگار کودکی و ابتدای نوجوانی شان را تباه می‌کنند.

ستوده اضافه کرد: در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد و کاربران آن به تولید ویدیوهای مختلف عمدتا در موضوعاتی همچون دابسمش، رقص، روابط خارج از عرف و حتی غیر اخلاقی می پردازند و اکثر محتوای تولیدی موجود در لایکی به هیچ وجه مناسب این رده سنی نیست.

وی افزود: لایکی در حال تبدیل شدن به شبکه اجتماعی نوجوانان زیر ۱۱ سال است و این در حالی است که زیرساخت‌های فنی و محتوایی مورد نیاز این رده سنی اصلا در این نرم افزار وجود ندارد. نه نظارت آنچنان سفت و سختی بر روی محتواهای تولیدی و موجود در آن از سوی سازندگان این نرم‌افزار صورت می‌گیرد و نه بخش کنترل والدینش آنچنان که باید دسترسی‌ها و امکانات مناسب نظارت والدین را در خود دارد؛ ضمن آنکه تقریبا چیزی به نام مرز و حریم خصوصی برای ویدیوهای تولیدی وجود نداشته و همین که یک فایل ویدیویی در لایکی منتشر شود، هر کاربری در هر کجای دنیا می تواند آن را ملاحظه کند.

این فعال فضای مجازی بیان کرد: ویدیومحور بودن لایکی با توجه به ویژگی های ذاتی ویدیو در مقایسه با میزان اثرگذاری متن و عکس، اهمیت این نرم‌افزار را در حوزه اثرگذاری به ویژه بر روی مخاطبین کم سن و سال بیشتر می‌کند. این در حالی است که یک فریم از یک ویدیو به اندازه ۱۰ها عکس اثرگذاری داشته، ضمن آنکه عمق اثرگذاری فیلم و ویدیو به مراتب از اثر یک عکس بیشتر و ماندگارتر است.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان در ادامه یادآور شد: در لایکی همه اثرات مثبت و منفی ویدیو در کنار ویژگی‌های یک شبکه اجتماعی پر زرق و برق و نوجوان پسند با یکدیگر ترکیب شده و موجب خلق دنیای مجازی جدیدی شده است که قابل مقایسه با اسلاف پیشین خود همچون توییتر، اینستاگرام، تلگرام و دیگران نیست.

وی گفت: شاید بتوان به جرات گفت آنچه که نوجوان و نونهال ما در لایکی به دست می‌آورد، ساعتی تفریح و خوشگذرانی است و آنچه از دست می دهد فاصله گرفتن از فرهنگ بومی و ملی، مسئولیت پذیری و ۱۰ها ویژگی شخصیتی دیگر است که همه آنها موجب تباهی آینده‌اش می‌شود.

ستوده ادامه داد: ویدیوهایی که این روزها توسط نونهالان زیر ۱۰ سال و نوجوانان ۱۲، ۱۳ ساله ایرانی در لایکی منتشر می شود، جای تامل بسیار و البته نگرانی فراوان دارد؛ ویدیوهایی که در آنها کودکان و نونهالان ایرانی تقریبا همه خطوط قرمز مربوط به سن خود را رد کرده و دست به تولید محتواهایی می زنند که شاید روزگاری بیان آن محتواها توسط افراد بالای ۲۰ سال نیز قبح فراوانی داشت.

وی ادامه داد: در روزگار حکمرانی کرونا در زندگی روزمره ما و بیش از پیش مجازی شدن زندگی ها، والدین باید توجه ویژه تری نسبت به محصولات دیجیتالی که توسط فرزندانشان مصرف می‌شود، داشته باشند.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان بیان کرد: شاید خیلی ها معتقدند که باید این شبکه نیز فیلتر شده و از دسترسی راحت و مستقیم نونهالان و نوجوانان به آن جلوگیری شود، اما همه می‌دانیم که فیلتر، تنها یک مسکن مقطعی و کم اثر است و نه راه حل نهایی؛ ضمن آنکه باید این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد که اگر همین مسکن موقتی فورا جای خود را به داروی اصلی و نهایی ندهد، بدن در برابر درد و ویروسی که با مسکن آرام شده، قوی تر گشته و شاید دیگر نتوان آن را ریشه‌کن کرد.

این کارشناس فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با تاکید بر اینکه راه درست و موثر، افزایش توجه و دغدغه مندی والدین و تلاش برای افزایش آگاهی‌ها، سواد رسانه و سواد فضای مجازی عموم مردم به ویژه والدین است، گفت: والدین باید حتما نسبت به حضور فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی تازه محبوب شده ای همچون تیک تاک و لایکی حساسیت بیشتری به خرج داده و آنها را در این دنیای بی در و پیکر تنها رها نکنند، زیرا در دنیای دیجیتال زده امروز، برای حفظ سلامت فرزندان، راهی جز همراهی تام و کامل با آنها در دنیای مجازی وجود ندارد.

ستوده تصریح کرد: والدین باید خود این نرم افزارها را بشناسند، آگاهی‌ها و اطلاعاتشان پیرامون آن ها را افزایش دهند، تنظیمات و شیوه به کارگیری آنها را یاد گرفته و حتما پیرامون خطرات و مشکلات این نرم افزارها با فرزندانشان گفت وگو کنند؛ ضمن آنکه یافتن فعالیت های جایگزین مناسب برای این شبکه ها و حتی دیگر فعالیت های دیجیتالی که آسیب هایی با خود به همراه دارند نیز، راهکاری مهم و مناسب برای والدین است.

وی اضافه کرد: اقبال عمومی در دنیا به سمت شبکه‌های اجتماعی ویدیومحوری همچون لایکی و تیک تاک خود نشان از یک تغییر ذائقه جدی در استقبال مخاطبین از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی است که این ویدیومحور شدن ذائقه ها باید مورد توجه اندیشمندان،  متولیان فرهنگی و حتی اصحاب تولید محصولات دیجیتال، به خصوص نرم‌افزارهای ارتباط محور قرار گیرد.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه روزگاری متن و تکست و امکان ارسال پیام‌های متنی، مزیت رقابتی پیام‌رسان‌ها بوده و با گذشت زمان، اینک ویدیو به عنوان شاخص اصلی در اقبال مخاطب به یک شبکه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: فهم این موضوع برای سیاستگذاران عرصه فضای مجازی از اهمیت فراوانی برخوردار بوده که باید در ابعاد مختلف به آن توجه داشته و سیاست‌ها و برنامه‌های خود را بر آن مبنا تنظیم کنند.

انتهای پیام


10659509
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است