فرهنگی‌هنری 13:42 - 06 خرداد 1396
با تقدیر از برگزیدگان سیزدهمین دوره
مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه اسماءالحسنی و تقدیر از برگزیدگان این دوره جمعه 5 خرداد در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

نمایشگاه «اسماءالحسنی» در خانه هنرمندان ایران برپا شد

به گزارش خبرگزاری فارس، در ابتدای این نشست سیدعلی میرفتاح از اعضای داوران سیزدهمین دوره نمایشگاه اسماء الحسنی گفت: این روزها تعداد رویدادهای گرافیک در ایران بسیار کم است. در هیچ دوره ای به اندازه امروز فارغ التحصیل رشته گرافیک نداشته ایم اما متاسفانه امروزه بخش عمده کسانی که کارهای گرافیست ها را انجام می دهند منشی های ساده ای هستند که تنها چند برنامه بلد هستند و تنها دستورات مدیران خود را مو به مو اجرا می کند.

میرفتاح با اشاره به دهه 40 و 50 که از دهه های درخشان گرافیک ایران به شمار می رود گفت: در این دوران با وجود امکانات کم، شاهد بودید که گرافیست ها موجد شکل گیری جریان های روشنفکری در ایران بودند اما امروزه با وجود امکانات گسترده گرافیست ها و دسترسی به منابع متعدد شاهد چنین عرصه تاثیر گذاری نیستیم.

میرفتاح افزود: سال ها پیش رضا عابدینی می گفت که در خانه هر ایرانی یک پراید و یک گرافیست داریم و همیشه این پرسش در ذهنم جولان می داد که این همه گرافیست در بازار کار چگونه می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشند، چون تا گردش مالی اتفاق نیفتد گرافیست ها نمی تواند وجود داشته باشد و حیات و استمرار گرافیک مستلزم سفارش دهنده است.

او با بیان این مطلب که در فرهنگ ما ایرانی ها اسماء همه چیز عالم هستند گفت: همان گونه که در کتاب مقدس آمده در ابتدا کلمه بود، عالم بدون کلام تحقق نمی یابد. ما با کلام فکر می کنیم و احساساتمان برانگیخته می شود و با کلام روش زندگی مان را پیدا می کنیم و کلام یک امر شنیداری سماعی است و شنیدن در تفکر شرقی جایگاه ویژه ای دارد.

میرفتاح ادامه داد: در اسماء الحسنی به این سادگی نیست که برای یک اسم عمیق و بزرگ مثل رزاق یا غفار به راحتی بتوان تصویر ما به ازا پیدا کرد. برای همین ضرورت این وجود دارد که به بسیاری منابع متون کهن رجوع کنیم و رسیدن به مابه ازای تصویری چنین اسماء ای نیاز به صافی دل دارد به قول خوشنویسان قدیمی تا دلت صاف نشود خط ات نمی تواند لطافت پیدا کند.

او با بیان این مطلب که اگر دل انسان صاف باشد کلمات حقیقت خودشان را آشکار می کنند گفت: این کلام اصلا مبالغه آمیز و شاعرانه نیست، همان گونه که کلمات خودشان را به سعدی و حافظ نشان دادند و مثل موجودی زنده با آدم رفاقت کردند.

به گفته میر فتاح کار هنری به سیر و سلوک  نیاز دارد  و سیر سلوک امروز اقتضات دیگری دارد. ما با نوشتن اسماء الحسنی نسبت به جهان مادی ارتفاع پیدا می کنیم و ظرایف و دقایقی را می بینیم که تا پیش از آن دیدنش برایمان میسر نبود.

میرفتاح در پایان سخنانش با اشاره به وضیعت نظام آموزشی در دانشگاه و بی علاقگی دانشجویان گفت: با وجود تمام این موارد من به آینده گرافیک ایران امیدوارم و انشالله با نیت خیری که اسماء الحسنی راه اندازی شده شاهد منشاء خیری در عرصه گرافیک ایران باشیم.

در ادامه محمدصابر شیخ رضایی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و پس از آن لوح تقدیر و مبلغ 5 میلیون ریال به حسین بهرامی، محمدحسین مویدی، منصوره سادات موحد ابطحی، حمید قربان پور و زین العابدین جوی اهدا شد.

هیات داوران سیزدهمین دوره نمایشگاه اسماء الحسنی سه نفر برگزیده را حایز دریافت رتبه ندانستند و بهرام میرزایی، محمد ربیعی و علی مدیری با دریافت لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال برگزیده اعلام شدند.

همچنین در این دوره برای نخستین بار بهترین پوستر از نگاه مخاطب اثر احمد عزیز پور در اینستاگرام با 1878 امتیاز انتخاب شد که در مراسم افتتاحیه از صاحب این اثر تقدیر شد.

از دیگر بخش های این برنامه موسیقی توسط کیوان کی نژاد بود. نمایشگاه اسماء الحسنی از سوی پایگاه‌ اینترنتی طراحان مستقل ایران «تودی ‌پوسترز» به صورت ملی برگزار می‌ شود  و در این دوره در مجموع ۱۲۵۷ اثر از ۲۸۰ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که با داوری سیدعلی میرفتاح، کورش پارسانژاد، محمد صابر شیخ رضایی ۶۳ اثر انتخاب و به نمایشگاه راه یافت.

نمایشگاه اسماء‌الحسنی تا 15 خرداد در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.


9131324
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است