علمی فناوری 06:07 - 04 خرداد 1394
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد
باید به یاد داشته باشیم که فضای فیزیکی مدرسه یکی از عناصر مهم آموزش و یادگیری دانش آموزان است و می‌بایستی در آن احساس آرامش و راحتی کند. اما ویژگی‌های مدرسه استاندارد چیست؟

ساختمان‌هایی که باید دستی بر سر و رویشان کشید/خانه دوم فرزندان‌مان را تجهیز کنیم
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران؛‌ باید به یاد داشته باشیم که فضای فیزیکی مدرسه یکی از عناصر مهم آموزش و یادگیری دانش آموزان است و می‌بایستی در آن احساس آرامش و راحتی کند.


در سال‌های اخیر هر چند تلاش شده تا مشکلات فرسودگی مدارس تا حدی برطرف شود اما هنوز هم بزرگ‌ترین مشکل دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم فضای فرسوده مدارس است مشکلات فرسودگی مدارس و نبود امکانات گرمایشی در فصل سرما نگرانی‌های مربوط به این حوزه را دوچندان کرده است اما چاره‌اندیشی در خصوص نوسازی مدارس نیازمند زیرساخت است و باید بسیج جمعی مسئولین در راستای حل این مشکل فراهم شود. 


ممنوعیت ساخت مدارس در مکان های پر سر و صدا
بنا براین گزارش در هر مدرسه تعداد زیادی کلاس درس و ساختمان وجود دارد که برای مقاصد مختلف آموزش برای دانش آموزان طراحی شده است لذا توجه به فضای کلاس و کاربرد تجهیزات در آن الفبای نوسازی مدارس بحساب می‌آید. 


 لازم به ذکر است در ساخت مدارس نبایدهایی هم وجود دارد که نمی‌توان از کنار آن بی تفاوت گذشت از جمله اینکه مدرسه نباید در مجاورت ساختمان‌های بلند، مکان‌های پر سر و صدا باشد اما با نگاهی اجمالی به ساختمان‌های مدارس کشور در می‌یابیم که بسیاری از این استانداردها مورد غفلت واقع شده‌اند.


گفتنی است در سال‌های اخیر هر چند مباحثی در رابطه با آغاز تحولی بزرگ در نظام آموزش و پرورش مطرح شده و برای رسیدن به این مهم 40 راهکار در سند تحول بنیادین در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است اما همچنان شاهد فرسودگی مدارس به لحاظ ساختاری هستیم.


ادعا در حوزه تحول نظام آموزشی بدون ایجاد بستر برای نوسازی مدارس کشور شعاری بیش نیست و باید هر چه سریع‌تر آستین‌ها برای حل این مشکل بالا زده شود.


بازه زمانی 10 ساله برای حل مشکل فرسودگی مدارس تهران
داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی استان تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در کل استان تهران حدود 25 درصد مدارس در بافت‌های فرسوده قرار دارند که نیازمند تخریب و بازسازی هستند.


وی افزود: در واقع هزار و 400 مدرسه از کل فضاهای آموزشی تهران عمر بالای 40 سال دارند که در پروسه زمانی یک ساله قابل حل نیستند.


ورناصری با بیان اینکه حداقل 10 سال برای حل مشکل ناشی از فرسودگی مدارس تهران زمان لازم است، خاطرنشان کرد: اعتباری نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی مدارس فرسوده تهران لازم است و اگرچه در سال 94 برنامه‌ریزی برای این امر شده است اما باید تأکید کنم که مشکلات فرسودگی مدارس تهران یک ساله حل نمی‌شود.


وی ادامه داد: باید مناطق مختلفی برای ایجاد پروژه‌های جدید تعریف شوند که جایگزین مدارس فرسوده گردند و سپس تخریب بافت‌های فرسوده را آغاز کنیم و در ضمن بافت‌های فرسوده پس از تخریب به فضای آموزشی برای جاهای دیگر مبدل می‌شوند.


وی افزود: مشکل ما در خصوص نوسازی مدارس تأمین اعتبارات است و به محض اینکه منابع مالی فراهم شود برنامه نوسازی کلید خواهد خورد. 


90 درصد اعتبارات نوسازی معطوف به استاندارد سازی و ایمن سازی مدارس
مرتضی رئیسی معاون عمرانی و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت روند نوسازی مدارس در سال جاری اظهار کرد: مجموعا 5 هزار و 400 پروژه آموزشی نیمه تمام در سراسر کشور وجود دارد که 20 درصد آن توسط منابع مردمی و غیر دولتی در حال تکمیل است.


وی افزود: 80 درصد پروژه‌های آموزشی از اعتبارات دولتی تامین می‌شود و با توجه به اینکه اعتبارات نوسازی مدارس در سال جاری رشد 46 درصدی داشته است امیدواریم که بتوانیم پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل نماییم.


رئیسی تصریح کرد: کمک‌های مردمی نقش بسزایی در پیش برد پروژه‌های آموزشی دارند و امیدواریم تا پایان سال 94 دو هزار پروژه به معنای بهره برداری از دو هزار مدرسه از 5 هزار و 400 پروژه نیمه تمام محقق شود.


وی در پایان یاد آور شد: این دو هزار مدرسه به مدارس استاندارد و ایمن اضافه می‌شوند و در واقع بیش از 90 درصد اعتبارات نوسازی معطوف به استاندارد سازی و ایمن سازی مدارس می‌شود.






گزارش از طیبه کارگر


انتهای پیام/

6437211
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است