اقتصادی 11:53 - 04 آذر 1394
فعالان بازار خودرو می گویند طرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی نه تنها هیچ دردی از بازار خودرو دوا نکرده، بلکه رکود تشدید شده و فقط در این میان منافع خودروسازان تأمین شده است.

وام 25 میلیونی بازار خودرو را تکان نداد

دولت یازدهم برای جلوگیری از تشدید رکود در سطح بازار با تهیه یک طرح سیاست‌های تشویقی خود را برای تحریک تقاضا اعلام کرد. در بخشی از این سیاست‌ها قرار شد برای رونق بازار خودرو وام 25 میلیون تومانی در قالب عقد خرید دین با نرخ 16 درصد در اختیار خریداران قرار بگیرد. برهمین اساس تخصیص این وام از 18 آبان ماه آغاز شد و شرکت های خودروساز طی 6 روز 125 هزار دستگاه خودرو را به فروش رسانند.

 

البته بانک مرکزی بعد از مشاهده این حجم فروش اعلام کرد که براساس توافقات اولیه تخصیص اعتبار فقط 110 هزار را انجام خواهد داد و خودروسازان در فروش مازاد خود باید پاسخگوی مشتریان باشند. بر هر حال به شرط خوش قول بودن شرکت‌های خودروساز در تحویل یک ماهه خودروها، بازار طی یک ماه اخیر شاهد حضور بیش از 110 هزار خودرو خواهد بود اما آیا این موضوع می‌تواند رونقی را در خرید و فروش خودر و در سطح  بازار ایجاد کند؟

 

فعالان بازار در این رابطه معتقدند این طرح هیچ دردی از بازار خودرو دوا نخواهد کرد و فقط در این میان منافع خودروساز تأمین شده است.

 

اصغری یکی از فروشندگان خودرو به تسنیم می‌گوید: در طرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی علاوه بر مردم دلال ها نیز اقدام به خرید خودرو کرده اند به نحوی که برخی از انبارهای این افراد مملو از خودرو شده است.

 

وی با بیان اینکه برخی افراد 50 تا 20 دستگاه خودرو در این طرح خریده اند، افزود: متأسفانه همیشه متهم اصلی بازار خودرو نمایشگاه داران هستند اما رکود بازار بسیاری از نمایشگاه داران را ورشکست کرده است و در این میان این دلالان هستند که با رابطه های خاص خود از بازار منافع کسب می‌کنند.

 

این فروشنده خودرو تصریح کرد: این روزها بازار خودرو خیلی خراب است و در ماه‌های آینده هم تغییری نخواهد کرد.

 

محمدی دیگر فروشنده خودرو نیز با اشاره به اینکه برخی از دلال ها خودروهای خریداری شده را به امید افزایش قیمت خریداری کرده‌اند، گفت: در آینده آنها با مشارکت لیزینگ‌ها خودروهای خود را با سود سالانه 36 درصد به فروش می رسانند و در این میان فقط منافع خریداران است که رعایت نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه هنوز تکلیف نام‌گذاری خودروهای خریداری شده مشخص نیست، افزود:هرچند خودروسازان اعلام کردند که این خودروها غیر قابل فروش هستند ولی به راحتی می توان آنها را قولنامه‌ای فروخت.

 

این فروشنده خودرو تصریح کرد: با این طرح نه تنها مشکلی از بازار خودرو حل نشده بلکه سردرگمی‌ خریداران را هم افزایش داده است. فروشنده‌گان خودرو امیدی به رونق بازار خرید و فروش طی چند ماه اخیر ندارند و فقط منتظرند شاید شب عید تغییری در بازار اتفاق بیفتد./110


7426735
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران، این موضوع را اقدامی مهم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و رفاه عمومی دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری گفت: از ابتدای اعزام زائران حج عمره تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به سرزمین وحی اعزام شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاری‌های بین دو کشور در تهران امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است