استانی 17:47 - 23 تیر 1399

عادی انگاری مردم مهار کرونا را سخت کرد/بستری روزانه ۱۲۰نفردرهمدان

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شیوع ویروس کرونا در ایران کم کم پنجمین ماه خود را هم پشت سر می‌گذارد؛ پنج ماهی که بارها برای غلبه بر این ویروس برنامه ارائه شد و در حالی که تصور می‌شد راه را به درستی طی می‌کنیم به یکباره ورق برگشت.

اوضاع مدیریت ویروس کرونا تا اواخر فروردین ماه قابل قبول بود و حتی آمار مبتلایان و تلفات این بیماری روند نزولی جدی به خود گرفته بود اما یک اشتباه باعث شد تمام آنچه رشته بودیم پنبه شود.

مسئولان بارها و بارها بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند اما مساله آنجا از کنترل خارج شد که مردم ضعیف شدن ویروس را باور کردند و با بی توجهی به هشدارها راه را برای جولان ویروس کرونا در جامعه باز کردند.

مسافرت‌ها آغاز و دید و بازدیدها از سر گفته شد و در حالی که امیدوار به نابودی ویروس کرونا بودیم به یکباره و در کمتر از یک هفته موج مبتلایان و تلفات خیز برداشت و روزبه روز بیشتر شد تا اینکه این روزها که استرس بر اکثر خانواده‌ها حاکم شد وضعیت چندان قابل قبول نیست.

استان همدان که تا یکی دو ماه اول شیوع این ویروس به لحاظ سفید بودن و کم بودن تعداد مبتلایان در صدر استان‌های کشور قرار داشت در کمتر از چند روز وارد وضعیت هشدار شد و حتی نیمی از شهرستان‌های این استان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار گرفتند.

اوضاع در استان همدان تا حدی پیش رفت که ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا که شنبه هفته جاری تشکیل شده بود محدودیت‌های گذشته را بازگرداند تا به واسطه اعمال این محدودیت‌ها شرایط اندکی بهبود یابد.

بر اساس اعلام این ستاد تمام دانشگاه‌ها، مدارس، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، کتابخانه‌ها، قلیان‌سراها، تالارها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، شهربازی‌ها، مراکز تفریحی و زبان سراها تا هفته آینده تعطیل خواهند بود.

همچنین نماز جماعت در پنج شهرستان همدان، نهاوند، تویسرکان، ملایر و بهار تعطیل شد و به مدت یک هفته تمام کارهای قضائی به جز امور خیلی ضروری در دادسراهای عمومی و انقلاب تعطیل است

مراکز خرید و مجتمع تجاری باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی فعالیت می‌کنند در حالی این محدودیت‌ها اعلام شده که مراکز خرید و مجتمع تجاری باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی فعالیت کنند و استخرها، آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی نیز به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود.

آنچه در هفته‌های اخیر بیش از همه موارد در دامن زدن به آمار مبتلایان به کرونا دخالت داشته دورهمی ها و برگزاری مراسم عزا و عروسی است که بارها نسبت به خودداری از برگزاری این مراسم تاکید شد اما متأسفانه نادیده گرفته شد.

مسئولان استان همدان بارها بر لزوم توجه به پروتکل‌های بهداشتی تاکید و عنوان کرده‌اند برای سلامتی مردم با هیچکس تعارف ندارند و تمام مجموعه‌های دولتی و غیردولتی باید پروتکل‌ها را رعایت کنند و باید نظارت ویژه ای در مورد رعایت پروتکل‌ها صورت گیرد و با کسانی که کوتاهی دارند برخورد شود.

حضور در سطح شهر همدان نشان دهنده توجه بیشتر مردم در استفاده از ماسک است اما در برخی مکان‌ها همچنان برای استفاده از ماسک مقاومت می‌شود که نمونه آن را در اتوبوس‌های درون شهری و تاکسی‌های برخی خطوط می‌توان دید.

یکی از شهروندان همدانی که از قضا ماسک هم به صورت نداشت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این طور که مسئولان و کارشناسان بهداشتی اعلام می‌کنند باید کسانی که در بیرون از منزل تردد دارند روزانه چند عدد ماسک استفاده کنند، گفت: وقتی به موضوع استفاده از ماسک و هزینه‌هایی که باید برای آن لحاظ شود فکر می‌کنم توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارم.

حسین یاوری با بیان اینکه امروز برای خرید از منزل خارج شده‌ام و در بیشتر مواقع سعی می‌کنم ترددی به بیرون از منزل نداشته باشم، گفت: بهتر بود برای استفاده همگانی از ماسک تدبیری اندیشیده شود به طوری که ماسک‌های ارزان قیمت یا رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

وی گفت: این روزها مسئولان در رسانه ملی نحوه دوخت ماست را آموزش می‌دهند اما آیا مگر همه خانواده‌ها از چرخ خیاطی بهره‌مند هستند.

حساسیت مردم نسبت به بیماری کرونا بیشتر شده است

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز که علاوه بر ماسک شیلد مخصوص این روزها را به صورت فرزندش نصب کرده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت حساسیت مردم نسبت به این بیماری بیشتر شده اما هنوز هم برخی شهروندان بدون رعایت نکات بهداشتی در خیابان‌ها و معابر تردد می‌کنند، گفت: تا زمانی که تمام مردم جامعه نسبت به کنترل این بیماری احساس تکلیف نکنند این ویروس ریشه کن نمی‌شود.

اعظم موسوی به وضعیت اتوبوس‌های درون شهری همدان اشاره کرد و با بیان اینکه درست است شمار زیادی از مردم ماسک بر دهان دارند اما ازدحام جمعیت را نباید در بروز این بیماری بی تقصیر دانست، گفت: اتوبوس‌های شهری با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند در حالی که روزهای ابتدایی فروردین ماه با نیمی از ظرفیت کار می‌کردند.

وی با بیان اینکه حتی تعداد مسافرانی که با این سیستم حمل و نقل جابجا می‌شوند در هر اتوبوس تا دوبرابر ظرفیت هم پیشرفته است، اظهار داشت: در حالی که فاصله ایمنی یک تا دو متر عنوان شده اما در اتوبوس‌ها فاصله مردم به ۲۰ سانتی متر هم نمی‌رسد که این موضوع بر افزایش شمار مبتلایان دامن می‌زند.

یکی دیگر از شهروندان همدان نیز با بیان اینکه مردم در روزهای اول ترس بیشتری از این ویروس داشتند اما انگار ترس مردم کم شده است، گفت: همین موضوع باعث از سرگرفتن مجالس عروسی و عزا شد که حال به وضعیت فعلی دچار شده‌ایم.

محمد امان پور با بیان اینکه اگر از همان ابتدا اجازه برگزاری مراسم و تجمع داده نمی‌شد کار به اینجا نمی‌کشید، عنوان کرد: خواهر همسرم کارمند بیمارستان است و این روزها از تعداد زیاد بیماران مبتلا سخن می‌گوید.

وی با تاکید بر اینکه بارها اعلام شده استفاده از ماسک تا ۸۰ درصد میزان انتقال بیماری را کم می‌کند، گفت: مردم باید بیش از این به سلامتی خود اهمیت دهند چراکه این روزها توان پرسنل درمان هم کم شده است.

یکی دیگر از شهروندان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کشورهای بسیاری در کنترل ویروس کرونا موفق بوده‌اند و می‌توان از الگوی مشابه این کشورها استفاده کرد، گفت: ایتالیا و اسپانیا به مرتب وضع بدتری از ایران داشتند اما به روند نسبتاً ثابتی رسیده‌اند.

می‌توان این همه هزینه که خرج درمان مبتلایان می‌شود را به عنوان خسارت به واحدهایی که از قبل اعمال محدودیت‌ها متضرر می‌شوند پرداخت کرد خانم محمدی با تاکید بر اینکه ممنوعیت مدت‌دار تجمعات حتی در سطح اداری و دولتی شاید در این زمینه مؤثر واقع شود، گفت: ممنوعیت سفر نیز راهی در کنترل ویروس کرونا است به نحوی که می‌توان این همه هزینه که خرج درمان مبتلایان می‌شود را به عنوان خسارت به واحدهایی که از قبل اعمال محدودیت‌ها متضرر می‌شوند پرداخت کرد تا اینکه صرف درمان مبتلایان شود.

وی با بیان اینکه این روزها شاهد برگزاری مراسم و میهمانی در روستاها هستیم که همین تجمعات به شیوع کرونا دامن می‌زند، گفت: برگزاری مراسم عروسی و عزا در شهر تا حدی کنترل شده و با متخلفان برخورد می‌شود اما در روستاها همچنان شاهد برگزاری مراسم هستیم حال و این در حالی است که رفت و آمد روستاییان به شهر نیز نباید در این زمینه نادیده گرفت.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به نظر می‌رسد پروتکل‌های بهداشتی آنطور که باید حتی در ادارات و بانک‌ها رعایت نمی‌شود، گفت: هنوز مردم به این درک نرسیده‌اند که در زمان صحبت با طرف مقابل نباید ماسک خود را از روی دهان بردارند.

خانم موفق با اشاره به اینکه برای انجام کاری به یکی از بانک‌های شهر همدان مراجعه کرده بودم و روی درب بانک نوشته شده بود از ارائه خدمات به مشتریانی که ماسک ندارند خودداری می‌شود اما در واقعیت این چنین نبود، گفت: شهروندی در حالی که ماسک روی صورت نداشت وارد بانک و کارش هم به نحو مطلوب انجام شد.

وی با بیان اینکه وقتی قانونی وضع می‌شود باید در اجرای آن محکم بود، گفت: وقتی شهروندی نقض قانون را می بیند خود نیز در اجرای قانون کوتاهی خواهد کرد.

موفق بر نحوه صحیح استفاده از ماسک روی دهان هم تاکید کرد و گفت: برخی شهروندان ماسک استفاده می‌کنند اما نحوه استفاده از آن صحیح نیست که همین موضوع نیز باید با اطلاع رسانی بیشتر فرهنگ سازی شود.

نگاهی به آمار منتشر شده در استان همدان پیرامون مبتلایان به بیماری کرونا بیانگر این واقعیت است که اگر مردم و مسئولان به فکر چاره نباشند اوضاع از کنترل خارج خواهد شد.

روزانه ۱۲۰ بیمار مبتلا و مشکوک به بیماری کرونا در استان همدان بستری می‌شوند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در همین زمینه با بیان اینکه روزانه ۱۲۰ بیمار مبتلا و مشکوک به بیماری کرونا در استان همدان بستری می‌شوند، گفت: یک‌هزار و ۵۰۰ تخت در استان همدان آماده شده و در حال حاضر تعداد ۶۰۰ تخت پر شده است و اگر روند بیماری طوری پیش رود که ۸۰ درصد ظرفیت پر شود نقاهتگاه را فعال می‌کنیم.

ابراهیم جلیلی بابیان اینکه متأسفانه آمار بیماران افزایش یافته است، گفت: کنترل بیماری کرونا به مردم بستگی دارد چراکه هرچه فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مورد توجه باشد، مهار این بیماری روند بهتری خواهد داشت.

جلیلی رعایت نکردن دستورالعمل‌ها را در افزایش آمار مبتلایان در بیمارستان‌ها مؤثر برشمرد و با بیان اینکه اگر ظرفیت تخت‌ها پر شود مردم با مشکلات جدی مواجه خواهند شد؛ گفت: مردم نباید بیماری کرونا را شوخی بگیرند.

وی با بیان اینکه طی روزهای اخیر کمی به این مسئله توجه شده اما همچنان باید رعایت این مسئله حائز اهمیت باشد، افزود: مردم باید به فکر کادر درمان باشند چراکه کادر درمان از حجم بالای کار دچار خستگی شده است.

وی با قدردانی از فداکاری و ایثارگری کارکنان حوزه سلامت گفت: کاری که تیم پزشکی و درمانی کشور و پرسنل بهداشتی در این مقطع انجام دادند در تاریخ ماندگار شد و مردم باید قدردان این گروه باشند.

با این تفاسیر آنچه مسلم است؛ شکست کرونا تنها در همراهی مؤثر مردم و مسئولان امکان‌پذیر است و رعایت نکات بهداشتی باید با حساسیت و متعهدانه در تمامی بخش‌های جامعه جدی گرفته شود.


10617257
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است