استانی 21:42 - 11 فروردین 1394
مدیر شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد زیست محیطی اردبیل:
مدیر شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد زیست محیطی استان اردبیل گفت: شایسته است مردم مسئولانه و با آگاهی و هوشیاری بیشتر وارد طبیعت شده و از تخریب آن جلوگیری کنند.

مردم مسئولانه وارد طبیعت شوند

رسول پورحسین در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: شایسته است هموطنان و گردشگران هر منطقه ضمن استفاده حداکثری از طبیعت کم‌نظیر نهایت تلاش خود را در حفظ و نگهداری مطلوب محیط زیست به‌کار گرفته و در حراست از این نعمتها و ثروت‌های بین‌نسلی اهتمام ورزند.

وی گفت: حفاظت از محیط زیست و آب وظیفه آحاد مردم و تمام نهادهای حکومتی است و با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام و تاریخ و فرهنگ کهن ایران زمین پیشینیان ما ارزش آب و خاک و طبیعت را دریافته و همواره در نگهداری از آنها کوشا بوده‌اند ولی در دهه‌های اخیر و با زندگی ماشینی اهمیت محیط زیست رنگ باخته در حالی که ضرورت دارد امروز ما بیش از پیشینیان به این مقوله توجه کنیم.

نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد مهمترین اقدامات لازم در زمینه بحران آب را نهادینه شدن ارزش آب در بین آحاد جامعه اعلام کرد و یادآور شد: لازم است همه مردم نسبت به موضوع حساسیت واقعی و عملی داشته و در نگهداری و استفاده بهینه از قطره قطره آب‌های موجود همت کنند و  مسئولان نیز باید با جلوگیری از هدر رفت آب‌های مرزی، اصلاح شبکه های تولید و انتقال آب، اصلاح سیستم‌های آبیاری کشاورزی و مصارف آب صنعتی اهتمام جدی در زمینه آب داشته باشند.

پورحسین با تاکید بر لزوم رعایت اصل 50 قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی دانست و تکالیف برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه کشور و سند چشم‌انداز 1404 و قوانین جاری کشور در خصوص حفاظت از محیط زیست و تاکید بر ایمنی زیستی و  لزوم وجود و عمل به پیوست زیست محیطی برای همه طرحهای عمرانی کشور بیان کرد: در سال‌های گذشته عدم توجه اصولی به روستاها و محدودیت‌های اقتصادی و معیشتی در روستاها موجب شده تا مهاجرت به شهرها و حاشیه شهرها و چرای بی‌رویه دام به علت نبود علوفه در روستاها و کاشت غیرقانونی و تملک اراضی ملی و مراتع و منابع طبیعی سرعت فرسایش خاک به شدت افزایش یافته و آسیب جدی به منابع آب و خاک وارد شود.

وی به لزوم دقت در صنعت گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: گاهی به بهانه توسعه گردشگری نسبت به احداث برخی ابنیه نظیر هتل ها و اقامتگاه‌ها اقدام می‌شود که در بلند مدت نه تنها باعث رکود گردشگری بلکه باعث از بین رفتن کل طبیعت بکر منطقه شده و نتیجه‌ای کاملا عکس در پی خواهد داشت.

رئیس سابق مجمع ملی جوانان ایران در خصوص مجوزهای صادر شده برای احداث برخی ویلاها و هتل‌ها در حاشیه رودخانه‌ها و مناطق حفاظت شده و اعماق جنگل‌ها ضمن ابراز تاسف عمیق از چنین رخدادهایی اظهار امیدواری کرد: در دولت تدبیر و امید شاهد صدور مجوزهای جدید این چنین نباشیم.

پورحسین افزود: وجود و گسترش صنایع برای توسعه و اشتغال امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است ولی باید در کنترل آلایندگی آنها اقدام و کنترل صورت پذیرد.

 وی با اشاره به وجود صنایعی نظیر لاستیک و فولاد و پتروشیمی در استان اردبیل لزوم دقت در اجرای کامل پیوست‌های زیست محیطی طرح‌های فعال و در حال احداث و در دست مطالعه را خواستار شد.

مشاور فرماندار اردبیل با تاکید بر اینکه بسیاری از نقاط کشور حاصل‌خیز و مستعد کشاورزی و دامپروری است، عنوان کرد: هیچ فعال واقعی محیط زیست مخالف توسعه صنایع و کشاورزی نبوده و نیست اما گاهی توسعه بی‌برنامه و کنترل نشده موجب آسیب جدی به طبیعت و مهمتر از آن به جمعیت می‌شود مثلا در حوزه کشاورزی با اینکه خود کشاورزی و دامداری و آبزی‌پروری یکی از راه‌های احیا و حفظ محیط زیست طبیعی است ولی بی‌برنامگی و عدم توجه به مسائل فنی باعث شده همین امور هم به تخریب گسترده محیط زیست و از بین رفتن آب و خاک و حیات وحش و تهدیدی جدی برای سلامت انسان و حیات وحش باشد.

این فعال زیست محیطی با اشاره به فرسایش شدید خاک دشت‌های کشور، نشست اکثر دشت‌ها در اثر مصرف بی‌رویه منابع آب سطحی و سفره‌های آب زیرزمینی و از بین رفتن مراتع و منابع طبیعی را از تهدیدات جدی محیط زیست اعلام کرد و افزود: در سنوات اخیر با تخریب‌های گسترده مراتع و کشت بسیاری از زمین های منابع طبیعی در شهرهای مختلف و همچنین تخریب گستره جنگل توسط سوداگران غیرقانونی چوب و الوار و چراگاه‌های غیرمجاز دام و ساخت و سازهای بی‌رویه در جنگل‌ها و برداشت مصالح معدنی بی‌ضابطه مشکلات فراوانی برای خاک و عدم ذخیره‌سازی مناسب آب به وجود آورده است.

پور‌حسین با اشاره به انتقاد و تذکر شدید مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با مدیران محیط زیست در خصوص ساخت و سازهای بی‌رویه در دل کوه‌ها و جنگل‌ها بیان کرد: بسیاری از این ساخت و سازها حتی اگر به بهانه‌های نظیر احداث کارخانه ها و صنایع برای توسعه صنعتی و اشتغال‌زایی و یا مقاصد گردشگری بوده باشد غلط و ضرر آن بیش از منافعشان خواهد بود.

وی اقدامات اینچنین را هم ضداشتغال و هم ضدتوسعه دانست و گفت: بدون وجود آب و خاک و هوای پاک چنین اقداماتی به مانند تلاش برای دادن تنفس مصنوعی به موجود مرده خواهد بود.

مشاور فرهنگی اجتماعی شهردار اردبیل با بیان اینکه استفاده از سوخت‌های فسیلی در صنایع یکی از جدی‌ترین تهدیدات ایمنی زیستی و حیات وحش است، لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی صنایع و تبدیل سوخت نیروگاه‌ها و کارخانجات بزرگ صنعتی را از سوخت مایع به انرژی های جایگزین پاک‌تر نظیر انرژی‌های خورشیدی و بادی و گازی را یادآور و بیان کرد: با توجه به برخورداری مناطق مختلف کشور از نعمت‌های آب رودخانه‌ها و انرژی خورشیدی،‌بادهای موسمی، امکان استفاده از انرژی زمین گرمایشی در اطراف کوه‌های آتشفشان، مستعد استفاده از انرژی‌های نو در تمام انواع آن بوده و خواستار سرعت بخشیدن به طرح‌هایی نظیر نیروگاه زمین گرمایشی مشگین‌شهر و نظایر آن شده و بر لزوم فعالیت بیشتر معاونت انرژی‌های نو وزارت نیرو تاکید کرد.

پورحسین یکی دیگر از تهدیدات حیات وحش و محیط زیست در منطقه را استفاده نابه‌جا و غیراصولی کشاورزان و عشایر از سموم و کودها و داروهای شیمیایی عنوان کرد و افزود: عدم توجه و اهتمام جدی مسئولان کشاورزی به تولید محصولات ارگانیک و مبارزه بیولوژیک با آفات و استفاده از کودهای حیوانی نظیر ورمی کمپوست‌ها موجب شده است تا روز به روز هم آلودگی‌های زیستی بیشتر شود هم سلامت مردم و حیات وحش به علت وجود سموم شیمایی فراوان در محیط زندگی مورد تهدید بیشتر قرار گیرد.

مشاور عالی شهردار گیوی توجه جدی به حیات وحش و تلاش برای حفظ همه گونه‌های گیاهی و جانوری را وظیفه ملی و انسانی همه شهروندان دانست و عملکرد محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع در این خصوص را خوب ولی ناکافی و ناکارآمد دانست و تاکید کرد: وجود تهدیدات فراوان محیطی و گونه‌های در معرض انقراض جانوری و همچنین مرگ تدریجی بسیاری از جنگل‌های و رودخانه‌ها و دریاچه‌های کشور، توجه بیشتر مسئولان امر و همچنین حساسیت و اطلاع‌رسانی و دقت بیشتر مردم محلی و همه هموطنان را می‌طلبید.

پورحسین یکی از تهدیدات در زمینه آب و آبزیان را آلودگی آب‌ها و برداشت غیرقانونی مصالح از بستر رودخانه‌ها و حاشیه دریاچه‌ها دانسته و خواستار برخورد جدی مسئولان با خاطیان و حفاظت بیشتر از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها شد.

وی یکی از راهکارهای ضروری برای کنترل و نظارت و حراست از مراتع، جنگل‌ها و محیط زیست را استفاده از کمک نهادهای مردمی برشمرد و تصریح کرد: با توان و امکانات و نیروی انسانی محدود یگان‌های حفاظت سازمان‌های موجود نمی‌توان از غارت محیط زیست توسط سودجویان و سوداگران طبیعت و حیات وحش جلوگیری کرد و لازم است مجلس شورای اسلامی و دولت با اعتماد به بخش خصوصی و در قالب عقد قراردادها با تضمین مطمئن و واگذاری حراست از بخش‌های مختلف به گروه‌های ذیصلاح و فعال زیست محیطی از تخریب بیشتر طبیعت جلوگیری کنند.

مشاور سابق معاونت رئیس جمهور عدم مدیریت اصولی پسماندهای شهری به ویژه دفع فاضلاب و جمع‌آوری و دفن زباله‌های شهری و بیمارستانی و صنعتی را یکی دیگر از مشکلات فراروی محیط زیست در منطقه دانست و گفت: متاسفانه در اکثر شهرهای کشور سیستم استاندارد فاضلاب و بازیافت و تفکیک زباله  وجود نداشته و حمل و دفن آن نیز با دقت کمتری صورت می‌پذیرد که این خود تهدیدی جدی و جدید برای سلامت شهروندان و محیط زیست است.

پورحسین بیان کرد: رسم طبیعت‌گردی و گردش روز طبیعت رسمی زیبا و شایسته ایرانیان بوده و هست ولی متاسفانه برخی با رفتار خود این روز را به ضد خود تبدیل کرده و در روز طبیعت لطمات جبران‌ناپذیری به پیکره حیات وحش و طبیعت وارد می‌آورند که شایسته مرام و مسلک ما ایرانیان نیست. همه می‌دانیم که این ثروت و نعمت بین‌نسلی و متعلق به همه آیندگان نیز هست پس همه وظیفه داریم تا در حفظ و احیای بیش از پیش ان تلاش کرده و از تخریب آن پرهیز کنیم.

وی در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: ضمن آرزوی برخورداری و لذت وافی از طبیعت‌گردی از همه شهروندان خواهشمندیم در روز طبیعت ضمن استفاده حداکثری از مواهب الهی طبیعی به دو نکته مهم توجه داشته باشند اولأ از رهاسازی ماهی‌های سفره عید در آب‌های جاری، سدها و رودخانه ها جدا پرهیز کنند و ثانیاً در پایان گردش روز سیزده در حد امکانات و توانایی‌های خود نسبت به پاک‌سازی بخشی از طبیعتی که در آن به تفرج و تفریح پرداخته‌اند اقدام کنند.


6120250
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است