گوناگون 21:44 - 07 اسفند 1395
نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران توضیحاتی در مورد ساخت مجتمع تجاری جدید در محل ساختمان پلاسکوی سابق ارائه و به تشریح موارد قانونی برای ساخت براساس طرح تفصیلی، پرداخت.

محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص سرانجام زمین فعلی ساختمان پلاسکو و وعده مسئولان امر در رابطه با ساخت یک مجتمع تجاری جدید در این زمین با بیان اینکه بدون شک هرگونه ساخت‌وساز در این محل باید منطبق با طرح تفصیلی و طرح جامع تهران باشد، گفت: محل ساختمان پلاسکو در حریم درجه 2بنای تاریخی مدرسه و کلیسای ژاندارک و خانه مشیرالدوله قرار دارد.

وی با بیان اینکه براساس ضوابط حریم درجه 2، ارتفاع مجاز برای احداث بنا تنها 12متر از سطح معبر مجاور اعلام شده، گفت: هرگونه بهسازی، نوسازی و احداث بنا در این محدوده، تنها پس از طرح‌های همسان با بافت تاریخی و تصویب آن از سوی سازمان میراث فرهنگی قابل اجراست.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در این محدوده هرگونه ساخت‌و‌سازی که به عرصه اثر و بافت تاریخی با ارزش آن لطمه وارد کند، ممنوع است، گفت: ساختمان پلاسکو در سال 41افتتاح شده و با توجه به تبصره 8ماده 100قانون شهرداری‌ها و با توجه به اینکه ساختمان قبل از سال 55ساخته شده است، لزومی به دریافت پایان‌کار یا پروانه ساختمانی نداشته است و برهمین اساس به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه ملک پلاسکو فاقد پروانه بوده و هم‌اکنون نیز در حریم درجه 2بافت تاریخی قرار دارد.

وی اضافه کرد که براساس بند 2-13ضوابط طرح تفصیلی مصوب برای شهر تهران، ضوابط ساخت‌وساز در محوطه‌های اطراف بناهای تاریخی و فرهنگی تابع ضوابط و مقررات مصوب سازمان میراث فرهنگی است، لذا با توجه به ثبتی بودن مدرسه ژاندارک و خانه مشیرالدوله در سازمان میراث فرهنگی و دارا بودن‌ حریم مصوب در این سازمان باید هرگونه ساخت‌وساز در محل ساختمان پلاسکوی سابق، با رعایت ضوابط حریم ابنیه تاریخی باشد. تندگویان با بیان اینکه محل ساختمان پلاسکو در محدوده حصار ناصری قرار دارد، گفت: پهنه فعلی محل ساختمان سابق پلاسکو S123، یعنی 6طبقه است؛

البته از آنجا‌ که رعایت حقوق مکتسبه در ساختمان پلاسکو مورد تأکید مسئولان قرار دارد و باید حقوق کسبه حفظ شود، مالک می‌تواند پرونده ساختمان جدید در زمین فعلی پلاسکوی سابق را به کمیسیون ماده 5برده تا در آنجا بررسی‌های لازم صورت گیرد؛ اما از آنجایی که ملک پلاسکوی سابق در یکی از پرترددترین خیابان‌های تهران قرار دارد، باید اقدامات لازم در راستای تأمین پارکینگ صورت گیرد. گفتنی است پیش از این رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اعلام کرده بود که ظرف مدت 2سال ساختمانی را در محل پلاسکوی سابق منطبق با مشخصات خوب خواهند ساخت.


8856493
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است