بین‌الملل 09:09 - 29 آذر 1393
فارس گزارش می‌دهد
هرچند وجود شبکه‌های تروریستی، سلفی و تکفیری به نفوذ داعش در مناطق شبعا، عرقوب و راشیا کمک می‌کند، اما مهمترین عامل نزدیکی اردوگاه عین‌الحلوه به سرزمین‌های اشغالی و امکان بهره‌مندی از حمایت‌های لجستیکی و نظامی رژیم صهیونیستی است.

آیا اردوگاه «عین الحلوه» هدف «داعش» در لبنان خواهد بود+نقشه وعکس

به گزارش خبرگزاری فارس، مدتی است که نگاه‌ها به اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» در جنوب لبنان دوخته شده، اردوگاهی با بافت و ساختار خاصش که گروه‌های مختلفی از فلسطینیان با دیدگاه‌های گوناگون فکری، اعتقادی و سیاسی را سال‌ها در خود جای داده است.

کمتر اتفاقی ممکن است در عرصه سیاسی و امنیتی لبنان رخ ‌دهد و نگاه‌ها را به «عین الحلوه» جلب نکند. به همین دلیل این اردوگاه به ویژه این روزها  به کانون جذب نیروهای مختلف رسمی، امنیتی و سیاسی فلسطینی و لبنانی و حتی دستگاه‌های اطلاعات عربی و غربی تبدیل شده و بسیاری تحولات عین الحلوه را با دقت دنبال می‌کنند، اردوگاهی که «پایتخت» اردوگاه‌های فلسطینی خارج از سرزمین‌های اشغالی بشمار می‌آید.

براساس برخی گزارش‌های محرمانه امنیتی گروه تروریستی تکفیری «داعش» مدتی است، نگاه ویژه‌ای به «عین الحلوه» دارد که پیشتر شاهد فعالیت گروه‌های سلفی تکفیری مانند «باند النور»، «گروه الضنیه»، «فتح الاسلام»، «جند الشام»، «گردان‌های عبد الله عزام»، «جبهه النصره» و غیره در خود بوده است.

چرا داعش به جنوب لبنان چشم دوخته است

پس از شکست «داعش» در تشکیل «امارت اسلامی» مورد ادعایش در شمال لبنان بدلیل ضربات مهلکی که ارتش این کشور به گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره وارد و شماری از سرکردگان بارز آنها مانند «احمد سلیم المیقاتی» را در طرابلس دستگیر و مابقی مانند «شادی المولوی» و «احمد منصور» را وادار به فرار یا مخفی شدن کرد، این گروه تکفیری بار دیگر تلاش‌هایش را آغاز کرده تا شاید این‌بار با نفوذ از منطقه «القلمون» در غرب سوریه به مناطق «حاصبیا»، «عرقوب» و «راشیا» در خاک لبنان و از آنجا به اردوگاه «عین الحلوه» و منطقه صیدا به سواحل دریای مدیترانه راه یابد و رویایش در دسترسی به آبهای آزاد را محقق کند.

مناطق راشیا، عرقوب و حاصیبا و همچنین بلندی‌های اشغالی جولان در نقشه مشخص شده است

گزارش‌های امنیتی تاکید می‌کنند، داعش تلاش‌هایی را برای گشودن جبهه شرقی لبنان از منطقه «جبل الشیخ» آغاز کرده است، منطقه‌ای که علاوه بر داعش، گروه‌های تروریستی همچون «ارتش آزاد» و النصره را هم در خود جای داده است.

گشودن جبهه شرقی لبنان به معنای نفوذ داعش به شهرک‌های جولان است که در صورت تحقق این امر، باید در انتظار برافروخته شدن آتش فتنه‌های سنی – دروزی در مناطق شبعا، عرقوب و راشیا باشیم، مناطقی که درحال حاضر 15 هزار آواره سوری را هم در خود جای داده‌اند.

اهداف دیگر داعش

صرف نظر از راهیابی به آب‌های آزاد، از طریق دریای مدیترانه که هدفی دراز مدت از سوی «داعش» تلقی می‌شود، هدف کوتاه مدت و کنونی این گروه تروریستی از نفوذ به مناطق شبعا و عرقوب مرتبط ساختن این دو منطقه به منطقه «عرسال» است که در آن حضور و فعالیت دارد، بویژه آنکه عناصر این گروه هم اکنون فصل زمستان را پیش رو دارند و باید بدنبال یافتن پناهگاه‌هایی امن برای خود در شهرها و شهرک‌های این مناطق باشند تا آنها را از سرمای زمستان در امان نگه دارد، به همین دلیل این گروه‌های تروریستی تکفیری تلاش می‌کنند، از قضیه نظامیان ربوده شده لبنانی به عنوان اهرم فشاری جهت تحقق این هدف خود استفاده ‌کنند.

موقعیت مزارع شبعا در لبنان

آنچه ممکن است، داعش را در تحقق این هدف یعنی نفوذ به مناطق شبعا، عرقوب و راشیا کمک کند، وجود شبکه‌های تروریستی، سلفی و تکفیری در این مناطق است که به نوعی با این گروه‌ همفکری دارند.

همچنین باید از فریب‌ها و وعده‌های مالی یاد کرد که می‌تواند، نقشی بسیار مهم در جذب نیرو از جمله در میان آوارگان سوری که از شرایط بد معیشتی به شدت رنج می‌برند، یاد کرد.

اما مهمترین عامل که داعش را به نفوذ در این مناطق تشویق و ترغیب می‌کند، نزدیکی آن به سرزمین‌های اشغالی و امکان بهره مندی از حمایت‌های لجستیکی و نظامی رژیم صهیونیستی است.

داعش و بازیگران عرصه سیاسی لبنان

چالش‌ها و خطرات ناشی از احتمال نفوذ «داعش» به مناطق فوق الذکر، خیلی زود بازتاب‌های خود را بر عرصه داخلی سیاسی لبنان گذاشت و در اولین نمود، شاهد سفر «ولید جنبلاط»، رئیس «جبهه مبارزه ملی» لبنان به مناطق عرقوب، حاصبیا و دشت راشیا برای بررسی اوضاع حاکم بر این مناطق بودیم.

همچنین برخی از کارشناسان درک خطر داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌های سلفی تکفیری را موجب نزدیکی جریان «المسقبل» و «حزب الله» دانستند، چون از دید گروه‌های سلفی تکفیری از جمله داعش تفاوتی بین حزب الله و المستقبل وجود ندارد، اگر حزب الله از دید این گروه‌ها یک گروه تروریستی است، المستقبل نیز گروهی مرتد و کافر شمرده می‌شد و باید با هر دو مبارزه کرد.

چرا اردوگاه عین الحلوه

اردوگاه «عین الحلوه»، بزرگ‌ترین اردوگاه فلسطینی‌ها در لبنان است که بیش از 70 هزار پناهنده فلسطینی در آن زندگی می‌کنند و همانگونه که در ابتدای مطلب اشاره شد، این اردوگاه از جمله کانون‌هایی در لبنان شمرده می‌شود که بجز فلسطینیان، افرادی از تابعیت‌های مختلف با مشرب‌های گوناگون فکری، اعتقادی و سیاسی را در خود جای داده که از جمله آنها گروه‌های «سلفی تکفیری» هستند که زمینه‌ساز حضور و فعالیت گروه تروریستی تکفیری «القاعده» در این اردوگاه را هموار کردند تا «عین الحلوه» به جولانگاه القاعده در لبنان تبدیل شود.

- «باند الانصار» یکی دیگر از گروه‌های مسلح دارای مشرب فکری سلفی تکفیری است که در «عین الحلوه» فعالیت دارد و سابقه تاسیس آن به اواسط دهه هشتاد میلادی باز می‌گردد.

- «جند الشام» که گروه‌های سلفی فلسطینی و لبنانی آموزش‌دیده و مبارزه کرده در افغانستان را دربرمی‌گیرد و در واقع یکی از شاخه‌های القاعده در لبنان تلقی می‌شود، از مهمترین گروه‌های سلفی تکفیری فعال در «عین الحلوه» است که این اردوگاه را به مرکز فعالیت‌های خود تبدیل کرده‌اند.

- «فتح الاسلام» نیز یکی دیگر از گروه‌های سلفی تکفیری تروریستی فعال در اردوگاه «عین الحلوه» است که در فوریه  2006 تاسیس شد و بشدت تحت تاثیر القاعده و دارای زیربنای فکری سلفی‌ تکفیری است و نیازهای مالی و لجستیکی خود را از گروه «14 مارس»، به رهبری «سعد الحریری» و عربستان سعودی دریافت می‌کند.

با آغاز بحران سوریه، فتح الاسلام بعنوان حلقه اتصال بین 14 مارس و عربستان از یک‌سو و گروه‌های تروریستی در سوریه از سوی دیگر عمل کرد و با کمک طرف‌هایی که با آنها در ارتباط است، انواع تسلیحات نظامی پیشرفته را از طریق «طرابلس» لبنان به بندر «طرطوس» سوریه ارسال کرد تا این سلاح‌ها در اختیار گروه‌های تروریستی فعال در سوریه ازجمله در حمص و حماه و ادلب قرار گیرد.

- «گردان‌های عبدالله عزام» از دیگر گروه‌های سلفی تکفیری فعال در «عین الحلوه» است که در سال 2009 میلادی اعلام موجودی کرد. وجه تسمیه این گروه از «عبدالله عزام»، یکی از بنیانگذاران القاعده و از افراد نزدیک به «اسامه بن لادن» گرفته شده و همچون فتح الاسلام در کنار دیگر گروه‌های تروریستی تکفیری فعال در سوریه، درحال مبارزه علیه نظام در این کشور است.

- «جبهه النصره»، بعنوان شاخه رسمی القاعده در سوریه نیز از گروه‌های فعال در «عین الحلوه» است و نیازی به معرفی چندان ندارد.

از آنچه گذشت، به راحتی می‌توان دریافت، چرا «عین الحلوه» نگاه «داعش» را به خود جلب کرده و «داعش» در این اردوگاه درپی تحقق چه اهدافی است.


5451341
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این کشور در اوایل ماه میلادی جاری در رابطه با احتمال وقوع حمله تروریستی در روسیه به این کشور هشدار داده بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است